Nieuws uit de taxi branche

  • Chauffeur leerlingenvervoer was dronken tijdens aanrijding

    Een 58-jarige taxichauffeur die onlangs met drie leerlingen aan boord van zijn taxibus op een politievoertuig botste, was op dat moment zwaar onder invloed van alcohol. Willemsen-de Koning heeft de man op non-actief gesteld. Het ongeval vond vorige week vrijdag plaats in Alphen aan den Rijn. Daar botste het busjes met drie leerlingen van ieder […]

    The post Chauffeur leerlingenvervoer was dronken tijdens aanrijding first appeared on TaxiPro.

    Een 58-jarige taxichauffeur die onlangs met drie leerlingen aan boord van zijn taxibus op een politievoertuig botste, was op dat moment zwaar onder invloed van alcohol. Willemsen-de Koning heeft de man op non-actief gesteld.
    Het ongeval vond vorige week vrijdag plaats in Alphen aan den Rijn. Daar botste het busjes met drie leerlingen van ieder vijf jaar oud aan boord op een politiebusje. Dit gebeurde pal voor het politiebureau en er raakte niemand gewond. De taxichauffeur moest echter wel een blaastest ondergaan en Studio Alphen weet te melden dat hij daarbij 890 ug/l noteerde, ofwel vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol. Hij is dan ook aangehouden en zijn rijbewijs is hij voorlopig kwijt. Over zijn (beoogde) straf zal later meer duidelijk worden.

    Verschrikkelijk

    Intussen heeft zijn werkgever, Willemsen-de Koning, de man op non-actief gesteld. “Wij vinden het verschrikkelijk om te constateren dat de chauffeur onder invloed zijn werk heeft uitgevoerd”, citeert Studio Alphen een medewerker van het bedrijf. Hij is ook per direct vervangen door een andere chauffeur, zo is de betrokken ouders meegedeeld.

    WdK laat verder weten dat de man over een Verklaring Omtrent Gedrag en een chauffeurspas beschikt, en dat tijdens zijn training en screening geen signalen zijn opgevangen over alcoholgebruik en mogelijk onverantwoord (rij)gedrag. Het bedrijf betreurt het dat dit incident ondanks het traject dat de chauffeur had doorlopen heeft plaatsgevonden.

    The post Chauffeur leerlingenvervoer was dronken tijdens aanrijding first appeared on TaxiPro.

    20 October 20 2020, 11:57
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=64389
  • Pilot met pakketbezorging door taxi’s goed van start

    De eerste anderhalve week van een pilot met YesHugo Delivery, waarbij taxi’s naast mensen ook pakketjes vervoeren, is naar tevredenheid verlopen. Steeds meer bedrijven willen hun pakketjes op deze manier laten versturen en ook vanuit de taxisector groeit de belangstelling. De pilot betreft een samenwerking tussen YesHugo Delivery en Taxibrainport, onderdeel van de Van Gerwen […]

    The post Pilot met pakketbezorging door taxi's goed van start first appeared on TaxiPro.

    De eerste anderhalve week van een pilot met YesHugo Delivery, waarbij taxi’s naast mensen ook pakketjes vervoeren, is naar tevredenheid verlopen. Steeds meer bedrijven willen hun pakketjes op deze manier laten versturen en ook vanuit de taxisector groeit de belangstelling.
    De pilot betreft een samenwerking tussen YesHugo Delivery en Taxibrainport, onderdeel van de Van Gerwen Groep. In de regio Eindhoven worden dus voor het eerst de tenen in het water gestoken om te kijken hoe de markt voor zo’n bezorgdienst is. De samenwerking speelt op twee ontwikkelingen in: het volume in het taxivervoer is door de coronacrisis sterk afgenomen en mensen zijn tegelijk veel meer spullen online gaan bestellen. Die moeten allemaal thuis worden bezorgd, en als er veel vraag is duurt dat soms wat langer.

    Direct ophalen en afleveren

    YesHugo Delivery ziet een gat in de markt op dat snijvlak. Taxi’s hebben al relatief veel lege kilometers en door de coronacrisis is het aantal ritten ook nog eens fors afgenomen. Door de pakketjes direct bij de verzender af te halen en snel bij de ontvanger af te leveren, wordt de schakel van het distributiecentrum en alle kilometers die daarbij horen overgeslagen. De taxi’s zullen niet omrijden met passagiers aan boord om eerst even snel een pakketje te bezorgen, maar de voertuigen en chauffeurs worden met deze aanpak wel beter inzetbaar, is het idee.

    Dat concept is ontwikkeld door Eric de Laat van YesHugo, een bedrijf dat zich al zo’n tien jaar bezighoudt met de ontwikkeling van software voor taxiondernemingen en andere mobiliteitsbedrijven. Hij is goed te spreken over de anderhalve week sinds de start op 9 oktober. “We hebben veel publiciteit gehad en er melden zich steeds meer partijen aan die op deze manier hun pakketten willen versturen. Na een check van het bedrijf krijgen ze een account om dat te doen. We hebben daarvoor een handboek opgesteld met de planners van Van Gerwen.”

    Geen miskleunen

    Met Van Gerwen vindt nu in de regio Eindhoven de eerste operationele test plaats. De markt wordt getest en de bezorgdienst werkt aan zijn naamsbekendheid, terwijl de eerste pakketjes momenteel voor bezorging worden aangemeld. De praktijk moet dan uitwijzen hoe goed de theorie werkt, waarbij De Laat onderstreept dat de pilot daarvoor ook bedoeld is.

    “De eerste ervaringen zijn goed, er hebben geen miskleunen plaatsgevonden. Tot nu toe zijn het vooral specialistische bedrijven die hun pakketjes willen laten bezorgen door een taxi. Denk aan specifieke producten die snel op een bouwplaats zijn, of aan dure schoenen en andere zaken die in het hogere winkelsegment worden verkocht. Het retourneren gaat trouwens net zo snel als het bezorgen, dus daar is het bijkomende voordeel dat winkels zo hun voorraad goed op peil houden.”

    Same day delivery

    De volgende stap is uitbreiding. Steeds meer taxibedrijven zien het wel zitten om op deze manier wat omzet te genereren. De Laat praat ook al met grotere winkelbedrijven over de mogelijkheid dat YesHugo Delivery voor hen de pakketbezorging gaat verzorgen op piekmomenten, zoals rond de aankomende feestdagenperiode. “Maar we kunnen ook een rol spelen in ‘same day delivery’, waar steeds meer vraag naar is. Pakketdiensten kunnen de vraag nu al amper aan dus ik denk echt dat er voor taxibedrijven die pakketjes bezorgen een gat in de markt is.”

    The post Pilot met pakketbezorging door taxi's goed van start first appeared on TaxiPro.

    20 October 20 2020, 06:50
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64385
  • TaxiPro-enquête over impact strengere coronaregels op taxisector

    Met een enquête wil TaxiPro in beeld brengen wat de gevolgen van de nieuwste coronamaatregelen zijn voor taxibedrijven en taxiondernemers. Het is de derde enquête in deze reeks. De anonieme resultaten worden in een artikel op TaxiPro verwerkt. Toen afgelopen maart de eerste maatregelen werden genomen om het coronavirus het hoofd te bieden, kwam het […]

    The post TaxiPro-enquête over impact strengere coronaregels op taxisector first appeared on TaxiPro.

    Met een enquête wil TaxiPro in beeld brengen wat de gevolgen van de nieuwste coronamaatregelen zijn voor taxibedrijven en taxiondernemers. Het is de derde enquête in deze reeks. De anonieme resultaten worden in een artikel op TaxiPro verwerkt.
    Toen afgelopen maart de eerste maatregelen werden genomen om het coronavirus het hoofd te bieden, kwam het taxivervoer in Nederland grotendeels stil te staan. Uit de eerste enquête die we toen hielden, bleek dat veel bedrijven het somber inzagen voor de toekomst. Met name vanaf 1 juli werden veel regels versoepeld. Het tweede onderzoek was er dan ook op gericht om uit te vinden of die versoepelingen voor meer lucht zorgden. In die eerste periode bleek echter dat het werk nog nauwelijks was toegenomen, en dat over de hele linie van het taxi- en zorgvervoer.

    Impact op straattaxi’s en contractvervoer

    De laatste weken zijn de coronaregels weer strenger geworden omdat het virus opnieuw om zich heen grijpt. De horeca is weer dicht en uitstapjes zijn aan veel voorwaarden verbonden, terwijl mensen wordt geadviseerd zoveel mogelijk thuis te blijven. En misschien kan en mag er binnenkort zelfs nóg minder. Welke impact heeft dat op de straattaxi’s, het contractvervoer en de ondernemers achter deze bedrijven? Dat willen we achterhalen met deze nieuwe enquête. Het invullen duurt zo’n 6 minuten en is volstrekt anoniem. De resultaten worden later deze week verwerkt in een artikel op TaxiPro.

    The post TaxiPro-enquête over impact strengere coronaregels op taxisector first appeared on TaxiPro.

    19 October 19 2020, 13:40
    Dossier corona
    https://www.taxipro.nl/?p=64376
  • Kosten voor taxivervoer stijgen in 2021 met 1 procent

    Panteia heeft berekend dat de kosten voor taxivervoer in 2021 met 1 procent zullen stijgen. In de nieuwe NEA-index is 1,5 procent loonsverhoging in de nieuwe cao meegenomen. De afspraken in die cao moeten trouwens nog wel definitief worden. De leden van de vakbonden en KNV stemmen er momenteel over. Maar de kans op groen […]

    The post Kosten voor taxivervoer stijgen in 2021 met 1 procent first appeared on TaxiPro.

    Panteia heeft berekend dat de kosten voor taxivervoer in 2021 met 1 procent zullen stijgen. In de nieuwe NEA-index is 1,5 procent loonsverhoging in de nieuwe cao meegenomen.
    De afspraken in die cao moeten trouwens nog wel definitief worden. De leden van de vakbonden en KNV stemmen er momenteel over. Maar de kans op groen licht is groot en de loonsverhoging is daarmee meteen de belangrijkste ontwikkeling voor het toenemen van de kosten voor taxivervoer in 2021. Door deze en enkele andere ontwikkelingen zouden de kosten met 1,9 procent toenemen. Maar de brandstofkosten vielen in 2020 0,9 procent lager uit. Daardoor komt de NEA-index voor 2021 op 1 procent uit. Panteia stelt deze index jaarlijks op in opdracht van het Sociaal Fonds Mobiliteit.

    Meerkosten en impact corona

    Hoewel de coronacrisis een grote impact op de taxisector heeft, is dat niet meegenomen in de NEA-index. Een groot deel van die impact betreft namelijk de omzet van taxibedrijven, en daar gaat de index niet over. Daarnaast heeft de crisis natuurlijk wel degelijk invloed op kostenontwikkelingen in de taxibranche. Denk aan de meerkosten voor de schoonmaak van voertuigen en voor solo-vervoer, maar ook aan meer ziekteverzuim omdat iedereen met lichte klachten nu ook thuis moet blijven. Die kosten variëren echter zodanig per bedrijf en soort taxivervoer dat Panteia geen mogelijkheid zag om de effecten van corona in één cijfer uit te drukken en dit mee te nemen in de NEA-index.

    Onderstaand het volledige overzicht van ontwikkelingen en ramingen voor de NEA-index 2021:

    NEA 2021

    The post Kosten voor taxivervoer stijgen in 2021 met 1 procent first appeared on TaxiPro.

    19 October 19 2020, 09:36
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=64373
  • eVito Tourer goed voor 9 passagiers en actieradius van 360 kilometer

    Een emissievrij rijbereik van gemiddeld 360 elektrische kilometers en een flexibel in te richten interieur, met plaats voor maximaal negen passagiers en bagage. Dat zijn de troeven van de elektrische eVito Tourer van Mercedes-Benz. Het emissievrije voertuig leent zich volgens de producent zowel prima voor vervoer in de stad als voor de langere afstanden. Deze […]

    The post eVito Tourer goed voor 9 passagiers en actieradius van 360 kilometer first appeared on TaxiPro.

    Een emissievrij rijbereik van gemiddeld 360 elektrische kilometers en een flexibel in te richten interieur, met plaats voor maximaal negen passagiers en bagage. Dat zijn de troeven van de elektrische eVito Tourer van Mercedes-Benz. Het emissievrije voertuig leent zich volgens de producent zowel prima voor vervoer in de stad als voor de langere afstanden.
    Deze zomer lanceerde Mercedes-Benz de 100 procent elektrisch aangedreven eVito Tourer. Kenmerkend is de flexibele indeling van het interieur. De eVito is zelfs leverbaar met negen zitplaatsen. Dit maakt tal van interieurindelingen mogelijk. De opstelling voor een volledige bezetting van acht passagiers is in een handomdraai te veranderen in een configuratie voor exclusief shuttlevervoer met een ruimtelijke vis-à-vis-indeling voor vier passagiers.

    Focus op comfort

    Het voertuig beschikt over een elektrische aandrijflijn. Het accupakket is in de vloer van de auto verwerkt en heeft een capaciteit van 100 kWh. De elektromotor voorin levert een piekvermogen van 150 kW (204 pk) en zorgt niet alleen voor soepele prestaties, maar heeft bovendien een verbruik van minimaal 27,8kWh/100 km . Dit kan resulteren in een gemiddeld rijbereik van zo’n 360 kilometer volgens de WLTP-norm. Wanneer de auto uitsluitend voor stedelijk vervoer wordt gebruikt – zodat de accu minder stroom hoeft te leveren – ligt onder ideale omstandigheden een actieradius van 625 kilometer binnen bereik.

    De lage positie van de accu in de vloer heeft nauwelijks nadelige gevolgen voor het laadvolume en geeft de eVito Tourer stabiele en comfortabele rijeigenschappen. Dat comfortniveau wordt in de auto’s verder versterkt door de pre entry climate control, die optioneel is op de eVito. Deze krijgt af-fabriek bovendien halfautomatische airco en DAB+ digitale radio mee, en kent bovendien nieuwe opties voor airmatic en een nieuwe audio line-up.

    In 45 minuten weer 80% gevuld

    Met een gemiddeld rijbereik van circa 360 kilometer is de Mercedes-Benz eVito Tourer bij uitstek geschikt voor personenvervoer in en om de stad – ook binnen de milieuzones. Naast de tastbare milieuvoordelen en flexibel vervoer in de (binnen)stad kunnen taxiondernemers met deze modellen hun duurzame bedrijfsvoering visueel tot uiting brengen, terwijl beide uitvoeringen ook geschikt zijn voor langere ritten buiten de stad. Het laden van de accu bij de taxistandplaats of een openbare laadpaal wordt vereenvoudigd door de wisselstroom (AC) onboard-lader van 11 kW. Met de gelijkstroom (DC) aansluiting kan bij een snellader met een maximum vermogen van 110 kW worden geladen. In dit geval neemt het nog geen 45 minuten in beslag om de accu van 10% bij te laden tot 80 procent.

    Geen BPM

    De eVito Tourer is beschikbaar in twee carrosserievarianten, met een lengte van 5.140 of 5.370 mm. Voorzien van negen zitplaatsen komt de eVito Tourer in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) van 36 procent, tot maximaal 75.000 euro van het investeringsbedrag in 2020. Prijzen van de eVito Tourer beginnen bij 56.990 euro exclusief BTW. Daarop hoeft geen BPM te worden afgedragen.

    The post eVito Tourer goed voor 9 passagiers en actieradius van 360 kilometer first appeared on TaxiPro.

    16 October 16 2020, 07:13
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64365
  • Amsterdam krijgt gelijke regels voor alle taxi’s

    Met de Agenda Taxi 2020-2025 gaat het Amsterdamse straattaxibeleid flink op de schop. Er komen gelijke regels voor de opstapmarkt en de bestelmarkt. Daarbij zal het beleid per deel van de stad verschillen en zal niet elke taxi op elk moment meer overal mogen rijden. Zo wil de gemeente een eind maken aan de ongezonde […]

    The post Amsterdam krijgt gelijke regels voor alle taxi's first appeared on TaxiPro.

    Met de Agenda Taxi 2020-2025 gaat het Amsterdamse straattaxibeleid flink op de schop. Er komen gelijke regels voor de opstapmarkt en de bestelmarkt. Daarbij zal het beleid per deel van de stad verschillen en zal niet elke taxi op elk moment meer overal mogen rijden. Zo wil de gemeente een eind maken aan de ongezonde concurrentie om de taxiklant van de laatste jaren. Ook moet de taxisector minder gevoelig worden voor criminaliteit en moeten de maatregelen helpen om de leefbaarheid en luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
    De Agenda Taxi 2020-2025 noemt vier grote uitdagingen in het taxivervoer waar het nieuwe beleid een antwoord op moet geven. De leefbaarheid in de stad staat onder druk, mede door de toename van het aantal taxi’s de laatste jaren. In 2013 waren dat er zo’n 3.100, vijf jaar later tussen de 5.000 en 7.000. Vóór de coronacrisis vonden er jaarlijks zo’n 8 miljoen taxiritten plaats in de stad.

    De vele taxi’s dragen ook bij aan de verminderde luchtkwaliteit in Amsterdam. De sector is bovendien gevoelig gebleken voor ondermijnende criminaliteit. Het komt geregeld voor dat taxichauffeurs zich bezighouden met drugsvervoer, witwassen, faillissementsfraude en de illegale handel in taxivergunningen en chauffeurskaarten. En het vierde probleem: mede door de opkomst van online taxiplatforms is er steeds meer concurrentie ontstaan om de taxiklant.

    Nog maar 15 procent opstapmarkt

    En die concurrentie is niet altijd even gezond en gewenst. Dat laatste komt voor een groot deel omdat Amsterdam wél aanvullende regels heeft voor de opstapmarkt – het systeem voor Toegelaten Taxi Organisaties – en niet voor de bestelmarkt. Terwijl door de opkomst van taxiplatforms als Uber en ViaVan intussen 85 procent van de taxiritten in Amsterdam via zo’n platform wordt gereden, en dus nog maar 15 procent vanaf de standplaatsen in de stad.

    Intussen hebben er nog ongeveer 3.600 chauffeurs een vergunning voor de opstapmarkt en dat waren er een paar jaar terug meer dan 4.000. Maar, zo geeft de gemeente in het beleidsplan toe: van het exacte aantal chauffeurs is er geen goed beeld, ook omdat er voor de bestelmarkt geen aanvullende regels zijn. Daar houdt men het zoals gezegd dus op 5.000 tot 7.000 in totaal – op zo’n 11.000 straattaxichauffeurs in heel Nederland.

    Met het huidige beleid kan Amsterdam de regels voor al het straattaxivervoer in de stad niet gelijktrekken; het nieuwe beleid moet dat wel gaan doen. Daarbij is in acht genomen dat de taximarkt door de coronacrisis is ingestort, maar dat deze ook weer zal herstellen en dat de problemen van voor de crisis zonder nieuw beleid niet op te lossen zijn.

    Gelijke regels en slimmer handhaven

    In totaal zal de gemeente Amsterdam tien maatregelen nemen. Er wordt een nieuwe visie op taxivervoer in de stad ontwikkeld en er komt een gebiedsgerichte aanpak, want de problematiek in het centrum is heel anders dan die in de buitenwijken. Een andere maatregel is dus dat er één set regels komt voor “alle chauffeurs en bemiddelaars in taxivervoer in Amsterdam.”

    Er wordt op verschillende manieren werk gemaakt van ‘integrale en slimmere’ handhaving, in samenwerking met de ketenpartners. Er wordt ook gewerkt aan nieuwe vormen van standplaatsen en bufferplekken. En de gemeente Amsterdam wil zorgen voor ‘intelligente toegang’ voor taxi’s tot de stad, waarbij efficiënt en uitstootvrij gebruikmaken van de openbare ruimte centraal staat. De spelers in de Amsterdamse opstapmarkt werken overigens samen met de gemeente al toe naar uitstootvrij taxivervoer in 2025.

    Sturen op aantallen taxi’s

    De gemeente verspreidt de te nemen maatregelen over de komende jaren. Er komt zoals gezegd een gebiedsgerichte aanpak. De druk die taxi’s uitoefenen op de drukte en leefbaarheid is in uitgaansgebieden op zaterdagavond immers volledig anders dan op een dinsdagmiddag in een buitenwijk. De stad wil kunnen sturen op de soorten en aantallen taxi’s die op een bepaald moment in een bepaald moment van de stad mogen rijden.

    De taxiplatformen (de Agenda spreekt van bemiddelaars) mogen straks alleen ritten aanbieden die aan bepaalde minimumeisen voldoen. En diezelfde normen gelden dan dus voor alle taxichauffeurs en bemiddelaars. De gemeente denkt dan aan het bezitten van een landelijke chauffeurskaart en de verzekering en APK op orde hebben, maar ook aan gedragsregels voor chauffeurs. Van de platforms wordt verwacht dat hun businessmodel niet structureel bijdraagt aan ongewenst rijgedrag van de chauffeurs. Momenteel worden er onder meer op dat vlak afspraken met Uber uitgevoerd, die later zullen worden geëvalueerd.

    Taxiregels juridisch onderbouwen

    De gelijke regels zijn nu nog niet mogelijk omdat de wet Personenvervoer er onvoldoende mogelijkheden voor biedt. Er moet dus ook worden uitgezocht welke andere juridische instrumenten kunnen helpen om de nieuwe taxiregels vast te leggen. Dat gebeurt in overleg met onder meer de sector, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en andere grote gemeenten in Nederland. Amsterdam verwacht de nieuwe taxiregels in 2022 te kunnen uitrollen. Intussen moet ook nog worden bepaald welke eisen er zullen worden gesteld. Daarbij wordt ook gekeken naar wat proportioneel en handhaafbaar is.

    De al genoemde ‘intelligente toegang’ komt neer op volumebeleid. Taxi’s kunnen straks niet meer ongestoord op elk moment in elk deel van de stad klanten oppikken en vervoeren als het aan de gemeente ligt. Men denkt dan aan uitstootvrije taxi’s toelaten tot bepaalde gebieden, alleen taxi’s toestaan die in Amsterdam geregistreerd zijn, gedeelde taxi’s voorrang geven en bestelde taxi’s in drukke gebieden toestaan. Zo ver is het echter nog niet. Deze oplossingen moeten nog worden ontwikkeld en er moet ook juridische grondslag voor zijn.

    Standplaatsen op de schop

    Omdat de opstapmarkt in verhouding tot de bestelmarkt steeds kleiner is geworden, gaan ook de standplaatsen op de schop. De standplaatsen moeten in- en uitstaplocaties worden voor alle in Amsterdam geregistreerde chauffeurs. De toegang is dan wel aan bepaalde voorwaarden verbonden, zoals het rijden met een uitstootvrije taxi. En de functie van een standplaats zal ook afhangen van tijd en plaats. Verder komen er bufferzones waar taxi’s kunnen wachten, zodat ze niet onnodig leeg rondrijden in de stad.

    The post Amsterdam krijgt gelijke regels voor alle taxi's first appeared on TaxiPro.

    15 October 15 2020, 09:16
    Specials
    https://www.taxipro.nl/?p=64355
  • Sociaal Fonds: maak werk van verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie

    De Arbowet verplicht bedrijven om een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) uit te voeren. Toch doen lang niet alle taxibedrijven dit, constateert Sociaal Fonds Mobiliteit. SFM heeft zijn RI&E voor de taxibranche onlangs vernieuwd en onderstreept het belang om hier werk van te maken. Er zal namelijk strenger op naleving worden gecontroleerd en de eventuele […]

    The post Sociaal Fonds: maak werk van verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie first appeared on TaxiPro.

    De Arbowet verplicht bedrijven om een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) uit te voeren. Toch doen lang niet alle taxibedrijven dit, constateert Sociaal Fonds Mobiliteit. SFM heeft zijn RI&E voor de taxibranche onlangs vernieuwd en onderstreept het belang om hier werk van te maken. Er zal namelijk strenger op naleving worden gecontroleerd en de eventuele boete is niet mals.
    De RI&E is een verplichte checklist om risico’s op het gebied van veiligheid, welzijn en en gezondheid van alle werknemers in een bedrijf kaart te brengen. Dat kan gaan over een goede werkplek in de taxi of over een veilige vloer in de garage van het bedrijf, maar ook om bijvoorbeeld het risico op agressie en geweld in de werkomgeving. De analyse maakt duidelijk wat er op die en andere vlakken goed gaat en wat er beter moet, en in veel gevallen ook hoe je dat laatste voor elkaar krijgt.

    Elke onderneming moet een preventiemedewerker hebben die verantwoordelijk is voor onder meer de RI&E. In veel kleinere bedrijven wordt die rol ingevuld door de eigenaar. SFM verzorgt de opleiding van preventiemedewerkers en de RI&E is daar onderdeel van. Dat instrument is dus onlangs op heel wat punten aangepast, legt Annemarie Ebbendorf uit.

    Aandacht voor ongewenst gedrag

    “De checklist is nu zo ingericht dat je ook vragen kunt overslaan als ze niet van toepassing zijn. Je hoeft bijvoorbeeld verder niet met de veiligheid van je garagevloer bezig te zijn als je taxibedrijf geen garage heeft. Daarnaast hebben we de vragen duidelijker geformuleerd en daarmee de RI&E als geheel gebruiksvriendelijker gemaakt. Ook is de RI&E aangepast aan de meest recente arbo-wetgeving, want die regels veranderen met enige regelmaat. Er staat meer in over ongewenst gedrag op de werkvloer uitbannen, want dat is tegenwoordig een speerpunt van de Inspectie SZW. En natuurlijk staan er vragen over richtlijnen met betrekking tot Covid-19 in.”

    Niet in een uurtje ingevuld

    Het uitvoeren van een Risico Inventarisatie & Evaluatie is zoals gezegd niet vrijblijvend. Het is volgens de Arbowet voor elk bedrijf met personeel in Nederland verplicht. Toch lijkt zo ongeveer de helft van de Nederlandse bedrijven er niet (voldoende) werk van te hebben gemaakt. Taxibedrijven zijn daarop geen uitzondering.

    “Het goed invullen van de RI&E vereist dat de preventiemedewerker goed van alles op de hoogte is en ook vragen aan mensen stelt over hoe zij zaken ervaren. Je hebt het niet in een uurtje ingevuld en dat zou een reden kunnen zijn waarom veel taxibedrijven nog geen RI&E hebben. En het kan ook onbekendheid met het hele concept zijn. Maar het is belangrijk dat je hier als taxibedrijf werk van maakt”, aldus Ebbendorf.

    Voor 4.500 euro op de bon

    Ze doelt daarmee in de eerste plaats op de noodzaak van een veilige werkomgeving. Maar het niet voldoen aan de regels kan ook duur uitpakken. De Inspectie SZW (de vroegere Arbeidsinspectie) maakt sinds kort meer werk van het toezicht op de naleving. Met eerst een waarschuwing kom je niet meer weg, heeft de inspectiedienst al laten weten. Een bedrijf zonder RI&E gaat gelijk voor 4.500 euro op de bon, waar dat voorheen ‘slechts’ 3.000 euro was. Geen plan van aanpak voor de RI&E? Dat kostte eerst 750 euro en is nu goed voor het viervoudige, dus 3.000 euro.

    The post Sociaal Fonds: maak werk van verplichte Risico Inventarisatie & Evaluatie first appeared on TaxiPro.

    15 October 15 2020, 07:19
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=64345
  • Aanrijding tussen tram en taxibusje in Schiedam

    In Schiedam heeft woensdagmiddag een aanrijding plaatsgevonden tussen een tram van RET en een taxibusje. Beide voertuigen liepen daarbij schade op, al kwam de tram er een stuk beter vanaf dan het busje. Eén vrouw is ter plaatse behandeld door ambulancemedewerkers. Het is niet duidelijk hoe de aanrijding kon gebeuren. Het ongeval vond plaats op […]

    The post Aanrijding tussen tram en taxibusje in Schiedam first appeared on TaxiPro.

    In Schiedam heeft woensdagmiddag een aanrijding plaatsgevonden tussen een tram van RET en een taxibusje. Beide voertuigen liepen daarbij schade op, al kwam de tram er een stuk beter vanaf dan het busje. Eén vrouw is ter plaatse behandeld door ambulancemedewerkers.
    Het is niet duidelijk hoe de aanrijding kon gebeuren. Het ongeval vond plaats op de Nieuwe Damlaan, waar de tram op een aparte baan rijdt, die met een verhoging is afgescheiden van het autoverkeer. Het taxibusje, dat in omgekeerde richting tot stilstand kwam op de rijbaan, lijkt rijp voor de sloop.

    Veel onduidelijk

    Hoeveel reizigers er in het taxibusje en de tram zaten tijdens het ongeval is niet bekend. Ook is onduidelijk in welke van de twee voertuigen de passagier zat die door het ambulancepersoneel behandeld werd. Het tramverkeer op lijn 21 en 24 lag enige tijd stil door het ongeluk.

    The post Aanrijding tussen tram en taxibusje in Schiedam first appeared on TaxiPro.

    15 October 15 2020, 07:06
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=64351
  • Commerciële dienst met zelfrijdende taxi’s van start in VS

    Waymo heeft in Amerika een commerciële dienst met zelfrijdende taxi’s gelanceerd. Het is voor zover bekend mondiaal de eerste commerciële dienst in zijn soort. Het zusterbedrijf van Google is sinds begin van dit jaar al aan het testen met de zelfrijdende taxi in de regio Phoenix, in de Amerikaanse staat Arizona. Er wordt daarbij gebruik […]

    The post Commerciële dienst met zelfrijdende taxi’s van start in VS first appeared on TaxiPro.

    Waymo heeft in Amerika een commerciële dienst met zelfrijdende taxi’s gelanceerd. Het is voor zover bekend mondiaal de eerste commerciële dienst in zijn soort.
    Het zusterbedrijf van Google is sinds begin van dit jaar al aan het testen met de zelfrijdende taxi in de regio Phoenix, in de Amerikaanse staat Arizona. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van de Chrysler Pacifica. Deze is voorzien van tal van sensoren, camera’s en andere technologie om geheel zelfstandig te kunnen rijden.

    Klaar voor groter publiek

    Vijf à tien procent van deze testritten, onder de dienstnaam Waymo One, gebeurden chauffeurloos. In de andere gevallen was er een toezichthouder aanwezig om in geval van nood de bediening over te nemen.

    Medio oktober is het bedrijf naar eigen zeggen klaar om het concept commercieel uit te rollen. De komende weken wordt de dienst Waymo One voor een groter publiek in Phoenix, Arizona beschikbaar. De taxirit kan besteld worden via de Waymo-app.

    Later dit jaar wordt de autovloot van veiligheidsschermen voorzien tussen de voorstoelen en de achterbank, waarna er ook ‘auto-operatoren’ mee kunnen. Hierdoor kan het bedrijf volgens eigen zeggen een grotere regio bedienen.

    The post Commerciële dienst met zelfrijdende taxi’s van start in VS first appeared on TaxiPro.

    14 October 14 2020, 09:21
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64343
  • Babbelbus wint Taxi Innovatie Prijs 2020

    De Babbelbus van A-Tax de Vries Personenvervoer heeft met overmacht de Taxi Innovatie Prijs 2020 gewonnen. De noviteit liet verzekeringsproduct Traksi en de Telegram-bot voor eerlijke ritverdeling achter zich. De Taxi Innovatie Prijs wordt jaarlijks door de lezers van TaxiPro toegekend aan een product of dienst waarmee een taxibedrijf zich heeft onderscheiden van de rest, […]

    The post Babbelbus wint Taxi Innovatie Prijs 2020 first appeared on TaxiPro.

    De Babbelbus van A-Tax de Vries Personenvervoer heeft met overmacht de Taxi Innovatie Prijs 2020 gewonnen. De noviteit liet verzekeringsproduct Traksi en de Telegram-bot voor eerlijke ritverdeling achter zich.
    De Taxi Innovatie Prijs wordt jaarlijks door de lezers van TaxiPro toegekend aan een product of dienst waarmee een taxibedrijf zich heeft onderscheiden van de rest, of waarmee de sector als geheel verder kan. Dit keer viel de winnaar in die eerste categorie. Al vroeg in de coronacrisis bedacht A-Tax de Vries Personenvervoer uit Hillegom de Babbelbus. Dit was aangepaste taxibus die bij verpleeghuizen en zorginstellingen kon worden geplaatst, zodat mensen hun daar verblijvende familieleden veilig konden bezoeken. Het onderscheidende zit hem in de verplaatsbaarheid van deze oplossing, zodat hij op tal van locaties kon worden ingezet.

    Het verschil maken

    De Babbelbus werd in korte tijd enorm populair en zat een tijdlang volgeboekt. Met het afnemen van het aantal coronabesmettingen en het terugdraaien van de meeste overheidsmaatregelen werd de bus op enig moment ook weer uit de roulatie gehaald. Maar A-Tax de Vries had er wel mee laten zien te kunnen innoveren en zo in voor iedereen lastige tijden een verschil te maken dat door veel mensen werd gewaardeerd. En met de huidige ontwikkelingen is het misschien niet uitgesloten dat de Babbelbus binnenkort toch weer nodig is.

    Eerdere winnaars

    In een week tijd stemden vele honderden mensen op de genomineerden en van die stemmen ging 70 procent naar de Babbelbus. De andere genomineerden, Traksi en de Telegram-bot van Taxi Direct, verdeelden de overige stemmen ongeveer gelijk. In 2019 ging de Taxi Innovatie Prijs naar de Volkswagen e-Crafter; een jaar eerder ging Taxi NOF met de prijs aan de haal voor het initiatief om haar voertuigen met reanimatie-apparatuur. In 2017 bleek de elektrische taxibus van Tribus de favoriet.

    Op de foto, van links naar rechts: Menno de Vries, Marcel de Vries en Wouter Giebing.

    The post Babbelbus wint Taxi Innovatie Prijs 2020 first appeared on TaxiPro.

    14 October 14 2020, 07:55
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64338