Nieuws uit de taxi branche

  • Dit zijn de genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs 2020

    De Babbelbus van A-Tax de Vries, de op rijgedrag en schade gebaseerde verzekering Traksi en de Telegram Bot Dispatch voor eerlijke ritverdeling: dat zijn de drie genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs 2020. De komende week kan er gestemd worden en de winnaar wordt bekendgemaakt op 8 oktober tijdens Taxi Expo in Houten. De prijs […]

    The post Dit zijn de genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs 2020 first appeared on TaxiPro.

    De Babbelbus van A-Tax de Vries, de op rijgedrag en schade gebaseerde verzekering Traksi en de Telegram Bot Dispatch voor eerlijke ritverdeling: dat zijn de drie genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs 2020. De komende week kan er gestemd worden en de winnaar wordt bekendgemaakt op 8 oktober tijdens Taxi Expo in Houten.
    De prijs wordt voor het vierde jaar op rij uitgereikt. Het gaat om de volgende genomineerden:

    Bezoek aan verpleeghuizen

    Met de Babbelbus speelde A-Tax de Vries Personenvervoer in op een nieuwe behoefte. Het idee werd gebaseerd op de boxen waarmee mensen in coronatijd toch veilig hun familieleden in verpleeghuizen kon bezoeken. De Babbelbus werd daar de mobiele variant van en was een tijdlang zeer populair. Hoewel het voertuig nu niet meer in deze vorm wordt gebruikt, blijft het een opmerkelijk voorbeeld van innovatie in het zorgvervoer.

    Verzekeringspremie op maat

    Daar is ook al tijden behoefte aan als het om taxiverzekeringen gaat. Deze worden steeds schaarser en de premies steeds hoger. Een groot deel van de sector wil niet meer boeten voor het roekeloze rijgedrag van de minderheid en vraagt om maatwerk. Dat biedt Traksi, dat de premie baseert op rijgedrag en schade. Er wordt unieke technologie gebruikt om het rijgedrag van de taxichauffeur te monitoren en voorspellen en de premie wordt maandelijks aangepast.

    Zonder centralisten

    Taxi Direct ontwikkelde een applicatie voor de berichtendienst Telegram, waar veel taxichauffeurs gebruik van maken. De Telegram-bot kijkt naar wie in een berichtengroep het dichtste bij de ophaallocatie van een bestelde rit is. Diegene krijgt dan de rit en ontvangt alle relevantie informatie in een privé-bericht. Op deze manier willen de chauffeurs zonder centralisten kunnen werken en het werk eerlijk kunnen verdelen. Omdat er een koppeling met gegevens van onder meer RDW en KvK wordt gemaakt, kunnen gegevens van aangesloten chauffeurs makkelijk worden gecontroleerd bij aanmelding.

    Stemmen op je favoriet kan nog tot en met maandag 5 oktober. De winnaar wordt later die week bekendgemaakt tijdens Taxi Expo 2020. Deelname aan dat evenement is in de meeste gevallen gratis.

    The post Dit zijn de genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs 2020 first appeared on TaxiPro.

    28 September 28 2020, 12:00
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64195
  • KNV benoemt drie taxiveteranen tot erelid

    Het selecte gezelschap ereleden van KNV Zorgvervoer en Taxi is recent uitgebreid met Martijn van Ballegooijen, Wim Brouwer en Stef Hesselink. Zij werden tot erelid benoemd tijdens de algemene ledenvergadering van KNV in De Bilt. “Alle drie drukten ze de afgelopen decennia hun eigen stempel op de grote ontwikkelingen in de taxiwereld. Wat ze met […]

    The post KNV benoemt drie taxiveteranen tot erelid first appeared on TaxiPro.

    Het selecte gezelschap ereleden van KNV Zorgvervoer en Taxi is recent uitgebreid met Martijn van Ballegooijen, Wim Brouwer en Stef Hesselink. Zij werden tot erelid benoemd tijdens de algemene ledenvergadering van KNV in De Bilt.
    “Alle drie drukten ze de afgelopen decennia hun eigen stempel op de grote ontwikkelingen in de taxiwereld. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is de gedrevenheid waarmee ze hun bedrijven leiden en hun betrokkenheid bij het werk van KNV als branchevereniging. Het bestuur en de ledenvergadering zijn hen erkentelijk voor hun jarenlange vakkundige bijdragen aan het functioneren van een veelbewogen bedrijfstak in een vaak lastige markt.”

    Martijn van Ballegooijen

    Martijn van Ballegooijen is bekend van Taxibedrijf Van Ballegooijen en Niemantsverdriet Zorgvervoer, maar ook als bestuurslid van KNV Taxi en Sociaal Fonds Taxi (tegenwoordig SF Mobiliteit). Verder was hij bestuurder van het Pensioenfonds Vervoer namens KNV Zorgvervoer en Taxi én KNV Busvervoer gedurende twaalf jaar. In die rol groeide hij uit tot financieel expert en was hij van grote waarde voor de sector. Daarnaast vervulde hij een actieve rol in de totstandkoming van de bedrijfstak-cao en de bevordering van scholing van medewerkers in de branche.

    KNV-Directeur Hubert Andela: “Voormalig TU-student Martijn is nuchter en precies, ziet alle kanten van een zaak en is zich dus altijd bewust van belangen die verschillend kunnen liggen. Die eigenschappen kwamen de sector veelvuldig ten goede.”

    Wim Brouwer

    Jurist Wim Brouwer stond aan de wieg van de oprichting van de landelijke franchise-organisatie van taxi- en touringcarondernemingen De Vier Gewesten (DVG). Met DVG wist directeur Brouwer van de ingrijpende omwenteling naar het werken met aanbestedingen een succes te maken. Ook bracht hij de samenwerking tussen DVG en KNV tot stand.

    Lang voordat Brouwer bestuurslid van KNV (2007 – 2015) werd, was hij al secretaris bij de FNOP, een rechtsvoorganger van KNV. Ook maakt hij geruime tijd deel uit van de cao-delegatie en de Nederlandse delegatie van de IRU Taxi Group. Andela: “Wim is waarschijnlijk de enige binnen de sector die écht iedereen kent. Hij heeft oog voor de verscheidenheid binnen de sector en heeft altijd voor ogen gehad dat je als sector door gezamenlijk te lobbyen veel effectiever bent.”

    Stef Hesselink

    Voormalig beroepsmilitair Stef Hesselink was van 1999 tot enkele maanden geleden directeur van de BIOS-groep. Onder zijn leiding groeide het bedrijf van lokale speler uit tot landelijk actieve aanbieder van brede mobiliteit, en daarmee tot één van de grootste Nederlandse taxiondernemingen. Onlangs gaf Hesselink het CEO-stokje door, maar hij blijft bij BIOS betrokken als toezichts- en aandeelhouder. Daarnaast blijft hij actief met deelnemingen in bedrijven buiten het personenvervoer.

    Van 2002 tot 2010 maakte Hesselink deel uit van het bestuur van KNV. Hubert Andela: “Stef is een echte omdenker. Hij is sterk met cijfers en houdt van een stevige discussie. Vaak is dat precies wat nodig is om ergens beweging in te krijgen.” Hesselink zat verder van 2004 tot 2016 in het bestuur en vele werkgroepen van het SFT (nu SFM), was lid en ook voorzitter van de cao-onderhandelingsdelegatie en voerde vanuit die hoedanigheden veel overleg met de vakbonden.

    The post KNV benoemt drie taxiveteranen tot erelid first appeared on TaxiPro.

    28 September 28 2020, 10:09
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=64210
  • ‘Zorg met luchtfilter voor nog meer ventilatie in taxi’s en touringcars’

    Voldoende luchtverversing helpt om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in besloten ruimtes, waaronder taxibussen en touringcars. De vraag of en hoe ventilatie een rol speelt bij virusuitbraken was afgelopen tijd dan ook regelmatig voer voor discussie. Met een luchtfiltratiesysteem kan een extra stap worden gezet om reizigers ervan te overtuigen dat reizen veilig […]

    The post ‘Zorg met luchtfilter voor nog meer ventilatie in taxi's en touringcars’ first appeared on TaxiPro.

    Voldoende luchtverversing helpt om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan in besloten ruimtes, waaronder taxibussen en touringcars. De vraag of en hoe ventilatie een rol speelt bij virusuitbraken was afgelopen tijd dan ook regelmatig voer voor discussie. Met een luchtfiltratiesysteem kan een extra stap worden gezet om reizigers ervan te overtuigen dat reizen veilig is, zegt Erik Westerlaken van Webasto.
    Een luchtfiltratiesysteem biedt extra bescherming tegen verspreiding van ziekteverwekkers via de lucht. Een dergelijk filter is niet voor niets al de norm in de commerciële luchtvaartindustrie, legt Westerlaken uit. In deze coronatijd ligt echter ook het belang van voldoende ventilatie en schone lucht in ander personenvervoer onder een vergrootglas. Webasto ontwikkelde daarom een filtersysteem voor in taxibussen en het openbaar vervoer.

    ‘Magnetische’ werking

    Er komt nogal wat bij kijken voordat een filter voldoet aan alle eisen, maar de werking is volgens Westerlaken vrij eenvoudig. “Het systeem zuigt via een ventilator de lucht in de ruimte aan, en blaast die door een HEPA-14 filter weer naar buiten.” In dit proces wordt de lucht gefilterd tot verse frisse lucht, zo verwijst Westerlaken onder meer naar studies van de Wereldgezondheidsorganisatie en Amerikaans en Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding.

    Het systeem kan tot tien kubieke meter lucht per minuut filteren en trekt onzuiverheden in de lucht als het ware aan. “Het filter bestaat uit kleine vezels die een elektrostatische lading dragen waardoor passerende deeltjes aangetrokken worden. Het werkt dus meer als een magneet dan als een vangnet.” Op die manier wordt 99,995 procent van de deeltjes kleiner dan 0,3 micrometer in de lucht verwijderd. Zodoende biedt HEPA-14 bescherming tegen luchtgedragen virussen, bacteriën, aerosolen en stof.

    Extra bescherming

    Nu bestaat er veel onzekerheid rondom de verspreiding van het nieuwe coronavirus via de lucht. Een luchtfiltratiesysteem moet dan ook worden gezien als een extra vorm van bescherming, benadrukt Westerlaken. “Filtering is niet de belangrijkste methode van bescherming, maar voegt wel een extra bescherming toe voor chauffeur en reizigers. Wanneer je dit toepast, is HEPA-14 de beste manier. Het kan dus een middel zijn om reizigers te overtuigen dat het veiliger is.” Of de zorgen daarmee verdwenen zijn, is uiteindelijk aan de passagier zelf.

    Zie het luchtfiltratiesysteem dan ook als een extra service, zegt Westerlaken: “Het kan zijn kracht vooral bewijzen in situaties waarbij mensen dicht op elkaar staan of zitten. Of in voertuigen met minder deuropeningen en dus minder natuurlijke ventilatie. Je laat als vervoerder zien dat je de veiligheid van reizigers hoog in het vaandel hebt staan.”

    Post-corona

    Het filtersysteem functioneert op bestaande aansluitingen en kan vanwege het compacte formaat en gewicht op tal van plekken eenvoudig worden gemonteerd, zoals het plafond. En wat als het coronavirus verleden tijd is, als het filter na zes maanden voor het eerst vervangen moet worden? Westerlaken: “Het gaat om het bewaken van luchtkwaliteit, dat zal altijd een belangrijke rol blijven spelen.”

    Webasto is als exposant aanwezig op OV Expo 2020, dat op donderdag 8 oktober tegelijk plaatsvindt met Taxi Expo 2020. Bezoekers aan een van beide beurzen kunnen ook op het andere evenement terecht. Plaats van handeling is Expo Houten, waar met diverse maatregelen wordt gezorgd dat mensen veilig kunnen deelnemen. En die deelname is in de meeste gevallen gratis.

    The post ‘Zorg met luchtfilter voor nog meer ventilatie in taxi's en touringcars’ first appeared on TaxiPro.

    28 September 28 2020, 08:38
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64201
  • TaxiPro TV over ontslagen in de branche en genomineerden Taxi Innovatie Prijs

    In de volgende aflevering van TaxiPro TV, op maandag 28 september, is KNV-jurist Patrick Mommers te gast. Het ontslaan van medewerkers komt voor steeds meer taxibedrijven aan de orde en Mommers legt uit hoe daarmee kan worden omgegaan. Verder wordt in deze uitzending vooruitgeblikt op Taxi Expo 2020, dat over twee weken plaatsvindt. Over het […]

    The post TaxiPro TV over ontslagen in de branche en genomineerden Taxi Innovatie Prijs first appeared on TaxiPro.

    In de volgende aflevering van TaxiPro TV, op maandag 28 september, is KNV-jurist Patrick Mommers te gast. Het ontslaan van medewerkers komt voor steeds meer taxibedrijven aan de orde en Mommers legt uit hoe daarmee kan worden omgegaan. Verder wordt in deze uitzending vooruitgeblikt op Taxi Expo 2020, dat over twee weken plaatsvindt.
    Over het derde pakket steunmaatregelen in de coronacrisis zijn nog niet veel details bekend, maar duidelijk is wel dat de regelingen verder versoberd kunnen worden. Voor taxi- en touringcarvervoerders die niet (volledig) zijn gecompenseerd voor weggevallen werk, en voor wie dat werk ook nog niet op het oude peil is, wordt de situatie dus steeds wat penibeler. Het ontslaan van medewerkers is steeds vaker onvermijdelijk. Op de manieren waarop je daarmee kunt omgaan, zal Mommers op maandag 28 september vanaf 14.00 uur uitgebreid ingaan.

    Bekendmaking genomineerden

    Verder wordt er in de uitzending vooruitgeblikt op Taxi Expo en het Nationaal Congres Contractvervoer. Bovendien worden de drie genomineerden voor de Taxi Innovatie Prijs 2020 bekendgemaakt. Alle reden dus om vanaf 14.00 uur live mee te kijken op het YouTube-kanaal van TaxiPro. Daar zijn bovendien alle eerdere afleveringen ook te bekijken.

    The post TaxiPro TV over ontslagen in de branche en genomineerden Taxi Innovatie Prijs first appeared on TaxiPro.

    25 September 25 2020, 06:42
    Video's
    https://www.taxipro.nl/?p=64192
  • Leerlingenvervoer Apeldoorn beter maar duurder

    Na de moeizame periode waarin Apeldoorn zijn leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer onder de vlag van PlusOV liet verzorgen, heeft de gemeente het routevervoer tegenwoordig weer in eigen beheer. Dat leidt tot meer tevredenheid, maar het pakt wel duurder uit – al wordt dat niet uitsluitend als een probleem gezien. Omdat het leerlingenvervoer een paar jaar op […]

    The post Leerlingenvervoer Apeldoorn beter maar duurder first appeared on TaxiPro.

    Na de moeizame periode waarin Apeldoorn zijn leerlingenvervoer en dagbestedingsvervoer onder de vlag van PlusOV liet verzorgen, heeft de gemeente het routevervoer tegenwoordig weer in eigen beheer. Dat leidt tot meer tevredenheid, maar het pakt wel duurder uit – al wordt dat niet uitsluitend als een probleem gezien.
    Omdat het leerlingenvervoer een paar jaar op rij een slechte start kende, besloot een deel van de negen betrokken gemeenten zich in elk geval voor wat het routegebonden vervoer terug te trekken uit dat systeem. Onder hen dus ook Apeldoorn. Sinds augustus vorig jaar is dat vervoer gegund aan TCR uit Raalte. En dat heeft geleid tot meer tevredenheid over de kwaliteit en uitvoering, zo laat de gemeente weten in gesprek met De Stentor. Het aantal klachten is minimaal en de kwaliteit is op orde, wat de gemeente dankt aan de korte lijntjes met de vervoerder.

    Budget wordt overschreden

    De zelfstandige aanpak is echter wel duurder, want één van de voordelen van de samenwerking was efficiency in de planning en kosten. Het budget voor het leerlingenvervoer wordt naar verwachting met 360.000 euro overschreden dit jaar. En ook het vaste vervoer naar bijvoorbeeld dagbestedingsfaciliteiten pakt duurder uit, onder meer omdat er steeds meer mensen van gebruik maken en omdat de aanbesteding op onjuiste aantallen is gebaseerd door de gemeente.

    Overschrijdingen van het budget zijn nooit wenselijk, maar de betrokken wethouder vindt het desondanks te verantwoorden. “Ja, we moeten meer betalen. Maar van het gaan voor goedkoop hebben we de consequenties gezien”, zegt Detlev Cziesso in de Stentor. “Nu krijgen we vrijwel geen klachten meer, dus de extra investeringen hebben gewerkt. Als je zo’n kwaliteitsprobleem moet oplossen, ben je bereid om daar wat meer voor te betalen.”

    Voor elke vorm van doelgroepenvervoer is de impact van corona anders, en dat geldt ook voor de verschillende betrokken partijen. Op 8 oktober komen zij in Houten (en online) bij elkaar voor het Nationaal Congres Contractvervoer 2020. Daar zullen ze in een coronaproof omgeving praten over het uitdagende afgelopen halfjaar en kijken naar de toekomst van het doelgroepenvervoer in Nederland. Het aantal fysieke zitplaatsen is vanwege de maatregelen beperkt, dus reserveer snel een plek in de zaal. Liever vanuit huis meekijken? Dat kan dit jaar ook, en wel tegen een gereduceerd tarief.

    The post Leerlingenvervoer Apeldoorn beter maar duurder first appeared on TaxiPro.

    25 September 25 2020, 06:00
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=64189
  • Touringcarsector vrijgesteld van drie kwartalen FSO-premie

    De Nederlandse touringcarbedrijven hoeven over het tweede, derde en vierde kwartaal geen premie te betalen voor het Fonds Scholing en Ordening (FSO). Wel moeten zij het al geïnde werknemersdeel van de premie met terugwerkende kracht terugbetalen aan hun medewerkers. Met de maatregel wordt tegemoetgekomen aan een sector die buitengewoon hard is getroffen door de coronacrisis. […]

    The post Touringcarsector vrijgesteld van drie kwartalen FSO-premie first appeared on TaxiPro.

    De Nederlandse touringcarbedrijven hoeven over het tweede, derde en vierde kwartaal geen premie te betalen voor het Fonds Scholing en Ordening (FSO). Wel moeten zij het al geïnde werknemersdeel van de premie met terugwerkende kracht terugbetalen aan hun medewerkers.
    Met de maatregel wordt tegemoetgekomen aan een sector die buitengewoon hard is getroffen door de coronacrisis. Dat wat eigenlijk het hoogseizoen zou moeten zijn, is bijna voorbij. Van halverwege maart tot 1 juli werd er nagenoeg niet gereden door de beperkende coronamaatregelen; sindsdien is het vervoer nog maar mondjesmaat op gang gekomen. De steunmaatregelen van de overheid zijn vaak niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Veel bedrijven sneden al in de flexibele schil en nu wordt er ook steeds meer vast personeel ontslagen.

    Penibele situatie

    Binnen dat geheel viel het besluit om in 2020 alleen over het eerste kwartaal FSO-premie te innen. Deze bedraagt 0,66 procent van de loonsom van het betreffende bedrijf. “Dit besluit is gezamenlijk genomen door de cao-partijen in het besloten busvervoer en het FSO-bestuur. Hiermee erkennen we de penibele situatie waarin veel touringcarbedrijven zich bevinden”, aldus FSO-directeur Henk van Gelderen. Binnenkort worden de bedrijven in de branche uitgenodigd om opgave te doen over de loonsom in het eerste kwartaal van dit jaar en zo de premie vast te stellen.

    De vrijstelling voor de overige drie kwartalen is wel aan enkele voorwaarden verbonden. De FSO-premie van 0,66 procent van de loonsom bestaat namelijk voor 0,44 procent uit een werkgeversdeel en voor de overige 0,22 procent uit een werknemersdeel. De inning van dat laatste deel moet per direct gestaakt worden, zo laat FSO weten.

    Terugbetalen aan werknemers

    En de tweede voorwaarde is dat het geïnde werknemersdeel aan de werknemers terugbetaald moet worden. En dat met terugwerkende kracht tot 1 april van dit jaar. “ Dit geldt voor alle werknemers die na 1 april in dienst zijn geweest, dus nadrukkelijk ook voor de medewerkers die na 1 april uit dienst getreden zijn.” Aan deze voorwaarden moet uiterlijk op 1 december aanstaande zijn voldaan en er zal ook worden toegezien op een correcte uitvoering van de regeling.

    The post Touringcarsector vrijgesteld van drie kwartalen FSO-premie first appeared on TaxiPro.

    24 September 24 2020, 09:06
    Touringcar
    https://www.taxipro.nl/?p=64185
  • ‘Nieuw boekingsplatform helpt klanten weer de taxi in’

    Korton Software wil graag de klanten en relaties weer eens zien op Taxi Expo en heeft bovendien allerlei ontwikkelingen te melden. WinTax en Korton Regie kregen flinke updates en het nieuwe boekingsplatform Traveller Connect moet helpen om de klanten weer de taxi in te krijgen. Korton Software ziet Taxi Expo 2020 als “een mooie gelegenheid […]

    The post 'Nieuw boekingsplatform helpt klanten weer de taxi in' first appeared on TaxiPro.

    Korton Software wil graag de klanten en relaties weer eens zien op Taxi Expo en heeft bovendien allerlei ontwikkelingen te melden. WinTax en Korton Regie kregen flinke updates en het nieuwe boekingsplatform Traveller Connect moet helpen om de klanten weer de taxi in te krijgen.
    Korton Software ziet Taxi Expo 2020 als “een mooie gelegenheid om de klanten en relaties weer eens te ontmoeten, want dat kwam er het afgelopen halfjaar helaas te weinig van”, legt Ruben Schouten uit. Het bedrijf komt echter niet alleen naar Houten om op anderhalve meter afstand bij te praten maar wil ook van alles onder de aandacht brengen. “We hebben veel werk gemaakt van tal van ontwikkelingen. Op 8 oktober willen we graag laten zien wat we zoal hebben gedaan en wat we de komende tijd gaan doen.”

    Grote stap: online betalen

    Zo is er het nieuwe online boekingsplatform Traveller Connect, maar daarover later meer. Want er zijn ook belangrijke zaken te melden over de ‘oude bekenden’ WinTax en Korton Regie. Voor de planningssoftware van WinTax geldt dat er de laatste jaren vooral veel kleine stappen zijn gezet. “Dit jaar hebben we een grotere stap gemaakt door online betalen toe te voegen. Ritten kunnen nu zowel vooraf als op factuur achteraf online worden betaald. Alles wordt daarbij geregeld door het systeem, de medewerker hoeft er niets aan te doen”, legt Schouten uit.

    Daaraan gekoppeld is de automatische bevestiging per mail van de betaling, iets dat voorheen nog handmatig moest gebeuren. “En we hebben een laagdrempelige instapversie gemaakt voor WinTax uit de cloud. Daardoor hoeft de software niet meer op de eigen server te draaien en is deze overal beschikbaar tegen een heel gunstige prijs.”

    Ondersteunen en bewaken

    Inzake Korton Regie zijn er eveneens de nodige noviteiten te melden. Er is de laatste tijd vooral ingestoken op het optimaliseren van de technische achtergrond van het programma, wat de bruikbaarheid en prestaties van het geheel ten goede is gekomen. Daarnaast zijn er veel verschillende functionaliteiten ontwikkeld die de flexibiliteit in het vervoer nog gemakkelijker ondersteunen en bewaken. Ook is het nieuwe taxipoint, dat vorig jaar op de beurs stond, in productie genomen en wordt de eerste in de komende maanden geleverd.

    Snel rit boeken

    Korton Software bracht dus ook een nieuw instrument voor het boeken van taxiritten tot stand. “Traveller Connect is ons nieuwe online boekingsplatform, met de focus op zo snel mogelijk een rit kunnen boeken én weten wat dat kost. De klant kan uit verschillende soorten taxi’s kiezen en heeft die opties overzichtelijk in beeld. Vervolgens worden de contactgegevens ingevoerd en kan er worden betaald. Het is ook mogelijk om de taxi te volgen en je ziet als klant precies wanneer deze arriveert”, aldus Schouten.

    “Dit platform helpt om mensen weer de taxi in te krijgen, en dat op een laagdrempelige een eenvoudige manier. We zullen dit product uiteraard door ontwikkelen, maar de basisversie staat en die wordt al heel goed ontvangen. En de input van de klanten helpt ons weer bij de verdere ontwikkeling. Daarmee willen we onze klanten helpen het vervoer weer op peil te krijgen.”

    Korton Software en andere exposanten laten op 8 oktober hun innovaties voor de taxibranche zien op Taxi Expo 2020. Met diverse maatregelen wordt voor veilig en verantwoord beursbezoek gezorgd. Schrijf je nu in voor gratis deelname.

    The post 'Nieuw boekingsplatform helpt klanten weer de taxi in' first appeared on TaxiPro.

    24 September 24 2020, 08:16
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64182
  • Volgende stap in selectieve toegang taxi’s tot centrum Amsterdam

    Met de aanschaf van extra kentekencamera’s zet de gemeente Amsterdam een volgende stap in taxi’s ‘selectief’ of ‘intelligent’ toegang geven tot bepaalde gebieden in de stad. De camera’s kunnen in de toekomst ook worden gebruikt voor het weren van touringcars uit het stadscentrum. Dat schrijft mobiliteitswethouder Sharon Dijksma in een brief aan de raadscommissie Mobiliteit, […]

    The post Volgende stap in selectieve toegang taxi's tot centrum Amsterdam first appeared on TaxiPro.

    Met de aanschaf van extra kentekencamera’s zet de gemeente Amsterdam een volgende stap in taxi’s ‘selectief’ of ‘intelligent’ toegang geven tot bepaalde gebieden in de stad. De camera’s kunnen in de toekomst ook worden gebruikt voor het weren van touringcars uit het stadscentrum.
    Dat schrijft mobiliteitswethouder Sharon Dijksma in een brief aan de raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Er zijn al kentekencamera’s in gebruik om het verkeer in de stad te monitoren. Daarmee kan worden gezien of een voertuig voldoet aan de normen en eisen die in het gebied gelden. Het college van burgemeester en wethouders stemde deze week in met de aanschaf en plaatsing van nog eens 68 exemplaren: acht rond het stadshart en zestig aan de binnenzijde van de stadsweg s100.

    Als het om taxi’s gaat, zijn die acht kentekencamera’s rond het stadshart het belangrijkst. “In de Inspraakversie van de Agenda Taxi 2020-2025 is opgenomen dat de gemeente op zoek gaat naar een slimme manier om taxi’s onder bepaalde voorwaarden toegang te verlenen tot de schaarse openbare ruimte.” Dijksma noemt dat “kwalitatief volumebeleid met behulp van een intelligent toegangssysteem.”

    Beleid verder onderbouwen

    Zo’n systeem is volgens de wethouder nodig om meerdere gemaakte afspraken te kunnen realiseren. Het gaat dan om het al genoemde volumebeleid voor voertuigen in de binnenstad en ambities op het gebied van leefbaarheid en schone lucht. De aanpak met kentekencamera’s (Dijksma benadrukt dat deze alleen kentekens registreren en geen gezichten van bestuurders) moet voor taxi’s nog wel verder onderbouwd worden, onder meer op juridisch vlak. De selectieve / intelligente toegang voor taxi’s tot het centrum wordt daarom eerst middels een verkeersonderzoek nader uitgewerkt. Daarvoor worden de acht kentekencamera’s rond het stadshart gebruikt.

    De camera’s zijn niet uitsluitend bedoeld om te bepalen of taxi’s wel of niet welkom zijn in een bepaald deel van de stad. Men wil in bredere zin de toegang tot de stad voor voertuigen beperken om de bruggen en kademuren te beschermen en de luchtkwaliteit en leefbaarheid te verbeteren. In dat verband werd onlangs ook de Agenda Touringcar 2020-2025 gepubliceerd, waarin het weren van touringcars uit de binnenstad centraal staat. Dijksma geeft aan dat de nieuwe kentekencamera’s in de toekomst ook voor dat doel kunnen worden ingezet.

    Op 8 oktober vindt in Houten Taxi Expo 2020 plaats. Met diverse maatregelen is hét evenement voor de taxisector coronaproof gemaakt. Schrijf je nu in voor gratis deelname.

    The post Volgende stap in selectieve toegang taxi's tot centrum Amsterdam first appeared on TaxiPro.

    24 September 24 2020, 07:48
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=64176
  • Onderzoek: Uberchauffeur verdient 25 euro per uur

    Taxichauffeurs die rijden via de Uber-app, verdienen daarmee gemiddeld 24,48 euro per uur, na aftrek van servicekosten en btw. Dat blijkt uit onderzoek door Maastricht University. Wel zijn de onderlinge verschillen tussen de chauffeurs groot, zowel qua uren in de app als verdiensten. FNV trekt de conclusies over de verdiensten sterk in twijfel. Het onderzoek […]

    The post Onderzoek: Uberchauffeur verdient 25 euro per uur first appeared on TaxiPro.

    Taxichauffeurs die rijden via de Uber-app, verdienen daarmee gemiddeld 24,48 euro per uur, na aftrek van servicekosten en btw. Dat blijkt uit onderzoek door Maastricht University. Wel zijn de onderlinge verschillen tussen de chauffeurs groot, zowel qua uren in de app als verdiensten. FNV trekt de conclusies over de verdiensten sterk in twijfel.
    Het onderzoek naar de Uber-app in Amsterdam is samengevat in een factsheet. Daarin staat in de eerste plaats dat de app van januari 2016 tot en met december 2019 enorm in gebruik groeide. In het begin van die periode maakten er net geen 1.300 chauffeurs in Amsterdam gebruik van. Vier jaar later waren dat er 5.217. Het aantal gereden ritten werd in die periode bijna negen keer zo groot en het totale aantal afgelegde kilometers in al die ritten werd vier keer zo groot.

    In 2019 waren die chauffeurs gemiddeld 24 uur per week actief in de app. En dat aantal uren is door de jaren van het onderzoek heen redelijk stabiel gebleven. Dat betekent volgens de onderzoekers dat de groeiende vraag naar Uber-ritten is opgevangen door het groeiende aantal chauffeurs. Maar die 24 uur is een gemiddelde. Zo’n 20 procent van de gebruikers is per week 12 uur of minder online in de app en 16 procent is juist 38 uur of meer online. De meeste ritten worden gemaakt met Uber X; het exclusievere Uber Black is goed voor iets meer dan 7 procent van alle ritten.

    Uren en opbrengsten

    Dan de verdiensten van de Uberchauffeurs. Dat is al jaren een heet hangijzer omdat die verdiensten in de praktijk vaak zouden tegenvallen. Begin dit jaar protesteerden Uberchauffeurs daar ook om en werden er Kamervragen gesteld over hun verdiensten en werkdruk. Het onderzoek van Maastricht University stelt vast dat de chauffeurs gemiddeld bijna 25 euro per uur bruto verdienen, en dat is na aftrek van de vergoeding aan Uber en de btw. Kosten voor onderhoud zitten er dan weer niet bij in.

    Wat dat in maandelijkse opbrengsten oplevert, hangt sterk van het aantal uren in de app af. De groep die 12 uur of minder per week online is, verdient daar per maand gemiddeld 420 euro bruto mee. Wie het rijden voor Uber min of meer fulltime doet en 32 tot 38 uur per week in app actief is, verdient daar volgens de onderzoekers gemiddeld 3.365 euro bruto per maand mee. Kortom: hoe meer je online bent, hoe meer je kunt verdienen – waarbij nog even benadrukt moet worden dat dit onderzoek gaat over de periode voor er sprake was van een coronacrisis.

    Alleen data van Uber

    FNV Flex en Naleving heeft grote moeite met de bevindingen van de onderzoekers en spreekt een ‘eenzijdige en voorspelbare’ uitkomst. Het steekt de vakbeweging dat het onderzoek in opdracht van Uber is gedaan en dat voor de informatie over werktijden en verdiensten alleen een beroep is gedaan op data van Uber uit de periode 2016-2019. Dat staat overigens ook in de factsheet, waarbij tevens wordt vermeld dat er apart onderzoek wordt gedaan naar motieven van chauffeurs om voor Uber te rijden, alsmede “naar de gevolgen van positieve of negatieve startmotieven voor de kwaliteit van het werk.”

    Desondanks vindt FNV het jammer dat er voor dit eerste onderzoek niet met Uberchauffeurs is gesproken en dat er geen beroep is gedaan op de kennis van de vakbond zelf over dit onderwerp. Op basis daarvan “stelt de vakbond de definitie van werktijd die Uber hanteert en het feit dat zij fooien en bonussen tot reguliere beloning rekent ter discussie.” FNV heeft zelf “informatie van tientallen chauffeurs waaruit blijkt dat werkweken van vijftig uur geen uitzondering zijn. Volgens ons is dat voor veel chauffeurs de enige mogelijk om rond te komen, omdat de verdiensten laag zijn. Bovendien zorgt dergelijk lang werken, zeker als dat structureel is, voor onveilige situaties op de weg.”

    Het is ook uit afspraken over meer veiligheid tussen Uber en de gemeente Amsterdam dat dit onderzoek is voortgekomen. FNV had graag een bijdrage aan het onderzoek geleverd maar zegt buiten de deur te zijn gehouden. De vakbond wil dan ook graag in gesprek met de Amsterdamse mobiliteitswethouder Sharon Dijksma.

    De factsheet van het onderzoek kan hier worden bekeken.

    The post Onderzoek: Uberchauffeur verdient 25 euro per uur first appeared on TaxiPro.

    23 September 23 2020, 08:10
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=64172
  • Video: de rol van taxi in de MaaS-pilot Leidsche Rijn

    In Utrecht ging onlangs de eerste van zeven pilots over Mobility as a Service van start. Welke rol speelt de taxi in deze pilot? Daarover sprak TaxiPro TV met Thijs Muizelaar van Innovactory. Het item uit TaxiPro TV is hieronder te bekijken. Niets meer missen van TaxiPro TV? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal. Suggesties […]

    The post Video: de rol van taxi in de MaaS-pilot Leidsche Rijn first appeared on TaxiPro.

    In Utrecht ging onlangs de eerste van zeven pilots over Mobility as a Service van start. Welke rol speelt de taxi in deze pilot? Daarover sprak TaxiPro TV met Thijs Muizelaar van Innovactory.
    Het item uit TaxiPro TV is hieronder te bekijken. Niets meer missen van TaxiPro TV? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal. Suggesties en tips zijn van harte welkom op redactie@taxipro.nl.

    The post Video: de rol van taxi in de MaaS-pilot Leidsche Rijn first appeared on TaxiPro.

    23 September 23 2020, 06:26
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64164