Nieuws uit de taxi branche

  • Gemeente Arnhem treedt niet op tegen taxidienst Uber

    De gemeente Arnhem gaat geen actie ondernemen tegen taxidienst Uber, die sinds een maand actief is in de stad. In tegenstelling tot over de taxi’s, heeft de gemeente niks te zeggen over de bestelmarkt waar Uber toe behoort. Uber maakte vorige maand zijn intrede in Arnhem en Nijmegen. Hierbij werd duidelijk dat het steun kreeg […]

    The post Gemeente Arnhem treedt niet op tegen taxidienst Uber first appeared on TaxiPro.

    De gemeente Arnhem gaat geen actie ondernemen tegen taxidienst Uber, die sinds een maand actief is in de stad. In tegenstelling tot over de taxi’s, heeft de gemeente niks te zeggen over de bestelmarkt waar Uber toe behoort.
    Uber maakte vorige maand zijn intrede in Arnhem en Nijmegen. Hierbij werd duidelijk dat het steun kreeg van lokale taxibedrijven, waaronder Citax Nijmegen Electric. Niet iedereen bleek de komst van het taxiplatform te steunen. Zo ontstond er onrust bij taxichauffeurs en in de gemeenteraad, schrijft de Gelderlander.

    De Arnhemse partijen SP en PvdA willen weten welke gevolgen de komst van Uber heeft voor de bestaande taxibranche. Het college heeft in reactie hierop aangegeven dat het nog te vroeg is om dit te bepalen. Volgens de burgemeester en wethouders is Uber namelijk nog niet of nauwelijks actief in de gemeente, en kan er ook nog niet worden gekeken of de dienstverlening aan banden kan worden gelegd.

    Daarbij maakt het college duidelijk dat de lokale regelgeving alleen van toepassing is voor de opstapmarkt en niet op de online bestelmarkt. De gemeente stelt daarom niet bevoegd te zijn om Uber te verbieden. Ook de taxiverordening die een jaar geleden werd opgesteld in Arnhem, waarin taxichauffeurs met elkaar regels hebben afgesproken, is niet van toepassing op Uber.

    ‘Lagere prijzen leiden niet direct tot uitbuiting’

    De SP en PvdA stellen zich zorgen te maken over de lage tarieven van het taxiplatform die zouden kunnen leiden tot oneerlijke concurrentie en uitbuiting van de eigen chauffeurs. Het college is echter van mening dat lagere prijzen niet direct tot uitbuiting leiden. Zij geven aan dat taxichauffeurs namelijk zelf hun tarieven kunnen vaststellen en hun eigen strategie kunnen bepalen. Het college stelt de ontwikkelingen rondom de taxidienst wel in de gaten te willen houden.

    Lees ook: 

    The post Gemeente Arnhem treedt niet op tegen taxidienst Uber first appeared on TaxiPro.
    18 June 18 2021, 07:46
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=67735
  • Taxi-app Didi gecontroleerd op overtreding concurrentieregels

    De Chinese taxi-app Didi Chuxing, die naar de beurs in New York gaat, wordt onderzocht door de Chinese kartelautoriteiten om te zien of het bedrijf de concurrentieregels heeft geschonden. Dat zeggen bronnen tegen persbureau Reuters. Didi is de grootste speler op de taximarkt in China. Eerder werd al bekend dat het bedrijf een aanvraag had […]

    The post Taxi-app Didi gecontroleerd op overtreding concurrentieregels first appeared on TaxiPro.

    De Chinese taxi-app Didi Chuxing, die naar de beurs in New York gaat, wordt onderzocht door de Chinese kartelautoriteiten om te zien of het bedrijf de concurrentieregels heeft geschonden. Dat zeggen bronnen tegen persbureau Reuters.
    Didi is de grootste speler op de taximarkt in China. Eerder werd al bekend dat het bedrijf een aanvraag had gedaan voor de beursgang in New York, en vorige week werd duidelijk dat dat dit jaar nog doorgezet zal worden. De marktwaarde wordt hierbij tussen de 70 en 100 miljard dollar geschat, wat betekent dat het de grootste beursgang in New York van dit jaar zou kunnen worden.

    Met het huidige onderzoek dat de Chinese kartelautoriteiten gaan uitvoeren lijkt het land zijn campagne om de macht van technologiebedrijven aan banden te leggen verder door te zetten. Er zal door Marktwaakhond SAMR bekeken worden of Didi oneerlijke manieren heeft gebruikt om kleinere rivalen uit de markt te drukken. Ook wordt onderzocht of het prijsmechanisme dat Didi gebruikt bij zijn taxidiensten wel transparant genoeg is.

    Beursgang tegengehouden

    Eerder namen de Chinese autoriteiten ook al grote techbedrijven als Alibaba en Tencent onder de loep. Hierbij werden maatregelen getroffen om hun machtige marktposities aan te pakken. Webwinkel Alibaba kreeg ook een hoge boete opgelegd. De beursgang van Alibaba’s dochteronderneming en financieel dienstverlener Ant Group werd op het laatste moment door de Chinese toezichthouders tegengehouden.

    Bron: ANP

    The post Taxi-app Didi gecontroleerd op overtreding concurrentieregels first appeared on TaxiPro.
    18 June 18 2021, 06:19
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=67713
  • Taxibranche schreeuwt om chauffeurs: terughalen na coronacrisis lukt zelden

    De coronacrisis heeft het tekort aan chauffeurs in de taxibranche alleen maar verergerd. Nu de vraag naar zorgvervoer weer toeneemt, lukt het vaak niet om personeel terug te halen dat eerder noodgedwongen ontslagen werd. Het is een tendens die al jaren te zien is in de taximarkt: chauffeurs in het zorgvervoer worden schaars. De coronacrisis […]

    The post Taxibranche schreeuwt om chauffeurs: terughalen na coronacrisis lukt zelden first appeared on TaxiPro.

    De coronacrisis heeft het tekort aan chauffeurs in de taxibranche alleen maar verergerd. Nu de vraag naar zorgvervoer weer toeneemt, lukt het vaak niet om personeel terug te halen dat eerder noodgedwongen ontslagen werd.
    Het is een tendens die al jaren te zien is in de taximarkt: chauffeurs in het zorgvervoer worden schaars. De coronacrisis heeft deze situatie niet verbeterd. Doordat het werk afnam, zagen taxibedrijven hun voertuigen meer stil staan en konden contracten van chauffeurs soms niet worden verlengd. Deze chauffeurs blijken nu het werk weer aantrekt veelal niet terug te keren als er een beroep op hen wordt gedaan.

    Dit probleem speelt onder andere bij Taxi Steen uit Ommen. Eigenaresse Diana Begeman stelt dat zij in tijden van corona van ongeveer dertig chauffeurs afscheid heeft moeten nemen. “Wij hadden ongeveer negentig mensen in dienst, en dit zijn er nu rond de zestig.” Nu de vraag weer toeneemt, zou zij zeker weer vijftien extra chauffeurs nodig hebben. Op het moment dat alles weer open gaat en het vervoer weer het oude volume bereikt, is zelfs dit volgens haar niet meer voldoende. “De mensen keren niet zomaar terug”, legt zij uit. “Velen zijn iets anders gaan doen.”

    Ook Willem-Jan Boute, eigenaar van Taxi Boute uit Amersfoort, kampt met dit probleem. In maart heeft hij het failliete Brink Vervoer overgenomen. Toentertijd heeft hij niet alle chauffeurs van het overgenomen bedrijf in dienst kunnen nemen. Hij gaf aan dat hij op het moment dat het werk zou aantrekken met hen in gesprek wilde gaan. “Sommigen zijn inmiddels bij ons aan de slag gegaan, maar anderen hebben een andere baan gevonden buiten de taxibranche en blijven daar nu werken.”

    Inmiddels stelt Boute dat hij hulp krijgt van de gemeente Amersfoort, het UWV en dat hij zich heeft ingeschreven bij een uitzendbureau. Tot nu toe heeft het niks opgeleverd. “Wij kunnen zeker nog zes chauffeurs gebruiken. De vraag neemt toe en als de horeca weer verder open mag komende zomer komt er nog een probleem bij. Dan moeten we weer avond- en nachtchauffeurs erbij hebben.”

    Situatie in een maand omgeslagen

    Dat dit probleem in het gehele land speelt, wordt bevestigd door detacheerder en opleider van taxipersoneel Taxiwerq. Commercieel directeur Rutger Smale stelt dat zij samenwerken met de meeste vervoerders en merken dat zij kampen met zware tekorten. “Daarbij zien we dat bedrijven die voorheen nooit gebruik maakten van onze dienstverlening zich nu ook bij ons melden.”

    Volgens Smale is de situatie in een maand tijd omgeslagen. “Waar vervoerders vier weken geleden nog aangaven dat ze de tekorten redelijk onder controle hadden, is de paniek nu toegeslagen en zijn ze juist naarstig op zoek naar mensen.” De oorzaak is volgens hem voornamelijk de toename in de vraag naar ritten. “Nu mensen voor de tweede keer gevaccineerd zijn, merk je dat de angst onder oudere gebruikers afneemt. Ook de reguliere zorg neemt weer toe en er mag steeds meer. Al deze factoren zorgen voor een flinke vraagtoename.”

    De commercieel directeur is er van overtuigd dat de maximering in voertuigen wel een rol speelt in de tekorten, maar dat zelfs het helemaal opheffen van deze maatregel het probleem niet zal oplossen.

    Dertig uur in twee dagen

    Smale stelt dat de chauffeurs die in de crisismaanden minder zijn ingezet, nu het vervoer weer toeneemt weer worden gevraagd om meer uren te maken. “Maar op een gegeven moment kom je op een punt dat je mensen niet nog meer kan inzetten.” Ook Begeman geeft aan dat zij het afgelopen weekend dertig uur heeft gewerkt in twee dagen, maar dat zij dit niet van haar personeel kan vragen in verband met de arbeids- en rusttijden.

    Wat volgens Smale de situatie verder bemoeilijkt is het feit dat de eisen van nieuwe potentiële chauffeurs zijn toegenomen. “Sollicitanten zeggen dan dat ze wel voor je willen werken, maar wel onder bepaalde voorwaarden zoals niet ingezet worden in de weekenden. Hier kan echter niet altijd aan worden voldaan.”

    Voor Taxiwerq is het in de rol van opleider nu belangrijk om ervoor te zorgen dat kandidaten die wel nieuw instromen snel en goed worden opgeleid. “Veel taxibedrijven verwijzen kandidaten dan ook naar onze website om snel weer aan geschikte chauffeurs te komen. Daarnaast organiseren we bijeenkomsten in samenwerking met onze klanten om het vak van taxichauffeur te promoten en mensen hier warm voor te maken.” De verwachting van zowel Taxiwerq als de taxiondernemers zelf is dat het probleem in 2021 nog niet over zal gaan, en mogelijk zelfs blijft bestaan tot in 2022.

    The post Taxibranche schreeuwt om chauffeurs: terughalen na coronacrisis lukt zelden first appeared on TaxiPro.
    17 June 17 2021, 08:22
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=67676
  • Video: Noot over waterstoftaxivervoer en verdere verduurzaming

    Noot Personenvervoer heeft in 2019 als eerste vervoerder gekozen voor een waterstoftaxivloot. Inmiddels is het aantal waterstoftaxi’s van 35 uitgegroeid naar 85, en wordt er gewerkt aan verdere verduurzamingsplannen.  Een aantal jaar voordat Noot de waterstoftaxi’s aanschafte werd er al met elektrische taxi’s gereden, vertelt operationeel manager Bob den Outer tijdens een interview voor TaxiPro […]

    The post Video: Noot over waterstoftaxivervoer en verdere verduurzaming first appeared on TaxiPro.

    Noot Personenvervoer heeft in 2019 als eerste vervoerder gekozen voor een waterstoftaxivloot. Inmiddels is het aantal waterstoftaxi’s van 35 uitgegroeid naar 85, en wordt er gewerkt aan verdere verduurzamingsplannen. 
    Een aantal jaar voordat Noot de waterstoftaxi’s aanschafte werd er al met elektrische taxi’s gereden, vertelt operationeel manager Bob den Outer tijdens een interview voor TaxiPro TV. “Toen was er van taxivervoer op waterstof nog bijna geen sprake. Er reden volgens mij hooguit tientallen auto’s rond op waterstof.” De ontwikkelingen in de afgelopen jaren hebben er uiteindelijk toe geleid dat het bedrijf de waterstoftaxivloot heeft aangeschaft.

    Waterstoftankstations

    Het voordeel van waterstof is volgens Den Outer onder andere dat je niet afhankelijk bent van een laadpaal en dat er sprake is van een groter bereik. Een uitdaging is daarentegen dat waterstoftankstations nog niet zoveel gezien zijn als diesel- en benzinetankstations. Zijn verwachting is echter dat dit binnen een paar jaar anders zal zijn.

    Bekijk het gehele interview hieronder:

    The post Video: Noot over waterstoftaxivervoer en verdere verduurzaming first appeared on TaxiPro.
    17 June 17 2021, 07:08
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=67683
  • Twentse reis-app GOAN! gelanceerd voor Regiotaxi-reizigers

    In Twente is de app GOAN! gelanceerd. Het gaat om een Mobility as a Service (MaaS)-pilot die eerder al van start zou gaan, maar werd uitgesteld vanwege de coronamaatregelen. Voor nu is de app beschikbaar voor de 5.500 Regiotaxi-reizigers. Later dit jaar wordt de dienst over heel Twente uitgerold.  Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat […]

    The post Twentse reis-app GOAN! gelanceerd voor Regiotaxi-reizigers first appeared on TaxiPro.

    In Twente is de app GOAN! gelanceerd. Het gaat om een Mobility as a Service (MaaS)-pilot die eerder al van start zou gaan, maar werd uitgesteld vanwege de coronamaatregelen. Voor nu is de app beschikbaar voor de 5.500 Regiotaxi-reizigers. Later dit jaar wordt de dienst over heel Twente uitgerold. 
    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en zeven regio’s hebben samen zeven MaaS-pilots opgezet. MaaS Twente is een van deze landelijke pilots. Qarin Tranzer heeft als MaaS-dienstverlener de Twentse inschrijving gewonnen en mag de pilot gaan uitvoeren. Paul Pietersen van Qarin Tranzer is blij dat nu eindelijk zo ver is. “We hebben de app samen gemaakt met acht Twentse gemeenten. GOAN! is de nieuwe manier van reizen voor alle Twentenaren, met speciale opties voor Regiotaxi-gebruikers.”

    De reis-app geeft mensen zelf de mogelijkheid om te kiezen hoe ze reizen. Met de bus, trein, deelfiets, deelscooter, AutoMaatje, Regiotaxi of een combinatie van vervoer. “De app geeft reizigers voor alle reizen een advies op maat. Zo kom je snel en slim op iedere bestemming.”

    In eerste instantie wordt de nieuwe reis-app dus gelanceerd voor de Regiotaxi-gebruikers uit de acht deelnemende gemeenten Twenterand, Oldenzaal, Tubbergen, Dinkelland, Hengelo, Enschede, Losser en Haaksbergen. “Zij krijgen van ons allemaal een uitnodiging om de app te downloaden”, vertelt wethouder Anja Prins namens de deelnemende gemeenten. Er zal worden bekeken wat deze groep reizigers vindt van de app. “Met deze opmerkingen gaan we aan de slag om de app te finetunen en nóg beter te maken.”

    Test met studenten

    In april testten zes studenten de GOAN!-app al uit voor het plannen en boeken van verschillende reizen. Er werden in totaal 85 reizen met de bus en de trein geboekt. Zij kregen hierbij de opdracht om onderweg hun ervaringen en screenshots te delen met de app-ontwikkelaar. Er wordt gesteld dat de studenten positief waren over het gemak van het instellen van de app, het plannen van reizen en het scannen van tickets bij de NS-poortjes. Ook leverde de test feedback en suggesties op voor de verdere verbetering van de app.

    Op 16 september zullen Paul Pietersen en Paul Veelenturf, procesmanager van MaaS Twente, de eerste ervaringen van deze MaaS-pilot delen op het Nationaal Congres Contractvervoer. Meld je nu aan voor deelname en maak gebruik van een aantrekkelijke vroegboekkorting

    The post Twentse reis-app GOAN! gelanceerd voor Regiotaxi-reizigers first appeared on TaxiPro.
    16 June 16 2021, 10:21
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=67661
  • EK voetbal lijkt weinig op te leveren voor taxibranche

    Met Amsterdam als een van de elf speelsteden levert het EK voetbal de stad weer extra bezoekers op. Terwijl spoorvervoerder NS hier de vruchten van lijkt te plukken, merken de Amsterdamse taxi’s vooralsnog weinig van het grote evenement.  Na de wedstrijd van afgelopen zondag tegen Oekraïne worden er nog drie andere wedstrijden gespeeld in de […]

    The post EK voetbal lijkt weinig op te leveren voor taxibranche first appeared on TaxiPro.

    Met Amsterdam als een van de elf speelsteden levert het EK voetbal de stad weer extra bezoekers op. Terwijl spoorvervoerder NS hier de vruchten van lijkt te plukken, merken de Amsterdamse taxi’s vooralsnog weinig van het grote evenement. 
    Na de wedstrijd van afgelopen zondag tegen Oekraïne worden er nog drie andere wedstrijden gespeeld in de Johan Cruijff ArenA. In verband met de 16.000 bezoekers die er bij elke wedstrijd aanwezig mogen zijn, kondigde de NS vorige week aan dat er tijdens de wedstrijden meer collega’s en extra en langere treinen ingezet worden.

    Uit een rondgang van TaxiPro bij Amsterdamse taxiondernemers bleek dat het hen tot nu toe echter weinig extra ritten oplevert. De verwachting was voor velen al niet dat dit het geval zou zijn. “Normaal gesproken zouden we behoorlijk veel profijt hebben van dit soort evenementen”, stelt Taxi Amsterdam Arena. “Er waren bij ons wel iets meer ritten dan normaal op zondag, maar lang niet zoals in de pre-corona situatie.”

    Na de wedstrijd de stad in

    De eigenaar van Taxi Amsterdam 24 vertelt dat zijn chauffeurs wel bij de ArenA zijn geweest maar dat veel mensen kozen voor een ander vervoermiddel. “Velen kwamen met eigen vervoer of met het openbaar vervoer en dat belemmert het voor ons wel.” Volgens hem missen de taxiondernemers hier bovenop de extra ritten van mensen die na de wedstrijd nog wat gaan drinken in de stad. “Bij belangrijke wedstrijden gingen we vanaf de ArenA veel richting de Nieuwmarkt of het Rembrandtplein. In de loop van de avond hadden we vanaf dat punt dan nog weer ritten naar omliggende steden en dorpen, zoals Purmerend en Burgerdam.”

    Het straattaxiwerk begint over het algemeen wel weer lichtjes aan te trekken, stelt hij. “De hoop van de  taxiondernemers is dat ook zij binnenkort weer meer profijt gaan hebben van georganiseerde evenementen.”

    Lees ook:

    The post EK voetbal lijkt weinig op te leveren voor taxibranche first appeared on TaxiPro.
    16 June 16 2021, 09:17
    Specials
    https://www.taxipro.nl/?p=67654
  • Snorder krijgt last onder dwangsom van 5.550 euro per overtreding

    Een man die werkzaam is als taxichauffeur in het Gooi heeft een last onder dwangsom opgelegd gekregen voor het uitvoeren van illegale taxiwerkzaamheden op de Amsterdamse opstapmarkt. De dwangsom is vastgesteld op 5.550 euro voor elke overtreding, met een maximum van 27.750 euro. Een politieagent van de eenheid Amsterdam zag op zaterdagnacht 2 november 2019 […]

    The post Snorder krijgt last onder dwangsom van 5.550 euro per overtreding first appeared on TaxiPro.

    Een man die werkzaam is als taxichauffeur in het Gooi heeft een last onder dwangsom opgelegd gekregen voor het uitvoeren van illegale taxiwerkzaamheden op de Amsterdamse opstapmarkt. De dwangsom is vastgesteld op 5.550 euro voor elke overtreding, met een maximum van 27.750 euro.
    Een politieagent van de eenheid Amsterdam zag op zaterdagnacht 2 november 2019 een voertuig met een taxidaklicht zeven minuten stil staan op de laad- en losplek aan de Damrak in Amsterdam. Deze plek wordt veelal gebruikt door taxichauffeurs als illegale opstapplaats. De agent merkte op dat de taxi niet was aangesloten bij een Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). 

    Even later stapten er een man en een vrouw in de taxi, waarna deze wegreed. Toen de agent het voertuig aanhield, vroeg hij de taxichauffeur hoe hij aan deze klanten was gekomen. Hij beweerde dat hij hen via via zou hebben verworven. Toen de agent de klanten liet uitstappen en hen vroeg of de taxi telefonisch of via een app was besteld, werd er verklaard dat dit niet het geval was.

    Toen de taxichauffeur met deze verklaring geconfronteerd werd, stelde hij dat hij kennelijk niet de klanten had meegenomen waar hij op aan het wachten was. Hij kon echter op geen enkele manier aantonen dat hij de klanten via de belmarkt had verworven. 

    Eerlijke en hardwerkende chauffeur

    Nadat de man er van op de hoogte werd gesteld dat het voornemen was om hem een last onder dwangsom op te leggen, heeft hij per brief een zienswijze ingediend. Hierin verklaarde hij nogmaals dat hij geen idee had dat hij de verkeerde klanten vervoerde. Ook leverde hij bewijsstukken aan waaruit opgemaakt zou kunnen worden dat hij is gebeld door een collega die hem vroeg om zijn klanten op die plaats en op dat tijdstip op te halen. Hier zat ook een verklaring bij van de collega dat hij degene was die hem had gebeld. 

    Verder heeft de taxichauffeur een print gedeeld van zijn WhatsApp-belgeschiedenis waarop tijdstippen staan waarop hij onder andere met zijn collega had gebeld. Hij gaf hierbij aan dat hij nog nooit eerder klanten van de straat opgepikt had en zich altijd aan de regels houdt. Hij omschreef zichzelf dan ook als een eerlijke en hardwerkende chauffeur.

    Verklaring en belgeschiedenis kwamen niet overeen

    De verklaring van de collega bleek echter niet overeen te komen met de aangeleverde belgeschiedenis. Dit, in combinatie met de verklaring van de klanten dat zij de taxi niet hadden besteld per telefoon of via een app en dat er niet aangetoond kan worden welke klanten hem wél besteld hadden, maken dat het niet aannemelijk is geworden dat de man op dat moment en op die plaats stond om een bij hem bestelde taxirit uit te voeren. Zijn beroep werd daarom ongegrond verklaard door het College en de dwangsom werd hem opgelegd. Dit betekent dat deze uitgestelde boete hem bij elke volgende overtreding alsnog wordt opgelegd.

    Lees ook: 

    The post Snorder krijgt last onder dwangsom van 5.550 euro per overtreding first appeared on TaxiPro.
    16 June 16 2021, 07:20
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=67605
  • Ambassadeur I&W wil waterstof in doelgroepenvervoer stimuleren

    Naast elektrisch taxivervoer is ook waterstoftaxivervoer in opkomst. Als ambassadeur van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de toepassing van waterstof in het doelgroepenvervoer wil Lisette de Lijster de Raadt waterstof in de sector meer op de kaart zetten. Hierover werd gesproken in TaxiPro TV, waar De Lijster de Raadt te gast was. Als […]

    The post Ambassadeur I&W wil waterstof in doelgroepenvervoer stimuleren first appeared on TaxiPro.

    Naast elektrisch taxivervoer is ook waterstoftaxivervoer in opkomst. Als ambassadeur van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de toepassing van waterstof in het doelgroepenvervoer wil Lisette de Lijster de Raadt waterstof in de sector meer op de kaart zetten.
    Hierover werd gesproken in TaxiPro TV, waar De Lijster de Raadt te gast was. Als directeur van Stroomlijn, de organisatie achter het doelgroepenvervoer in de regio Drechtsteden, maakt zij zich al langere tijd hard voor het duurzamer maken van doelgroepenvervoer. Zo is er in de Drechtsteden aan de hand van het klimaatakkoord en het convenant Zero Emissie Doelgroepenvervoer, dat al in een vroeg stadium door hen is ondertekend, een gebiedsagenda ontwikkeld om duurzaamheid maximaal na te kunnen streven.

    Naast elektrisch vervoer wordt er om deze reden in de Drechtsteden ook naar de mogelijkheden op het gebied van waterstof gekeken. “Wij willen zero emissie vervoer en dat kan prima elektrisch zijn, maar waterstof is ook nodig. Beiden moeten zelfs naast elkaar bestaan, net als de fossiele brandstoffen”, aldus De Lijster de Raadt. In de Zuid-Hollandse streek zullen er in de aankomende twee jaar vijf waterstoftankstations bijkomen. Volgens haar kennen waterstoftaxi’s vele voordelen, waaronder de langere afstanden die kunnen worden afgelegd. “Waar het voor de een prima is om dit elektrisch te doen, heeft de ander behoefte aan een duurzaam alternatief.”

    Per regio andere stappen nodig

    Als ambassadeur voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal zij zich ervoor inzetten dat het niet alleen op regionaal, maar ook op landelijk niveau mogelijk wordt gemaakt om waterstofvoertuigen in te zetten. Zij spreekt hierbij van een gezamenlijke uitdaging met alle partners, van vervoerders en overheden tot pomphouders. “Per regio zullen de stappen anders zijn. Wat ze in Zeeland nodig hebben is weer wat anders dan in de Drechtsteden. Dus je moet het ook echt lokaal, met lokale ondernemers en overheden, gaan organiseren.”

    Ze verwacht ook hobbels op de weg, waaronder op het gebied van prijs. “Daarin hebben we nog meters te maken. De prijs moet wel acceptabel zijn.” Vervolgens moet er worden gekeken hoeveel gemeenten waterstof in hun aanbesteding gaan meenemen, geeft De Lijster de Raadt aan. De uitdagingen weerhouden haar er echter niet om deze rol aan te nemen. “Ik geloof echt dat zoals het nu gaat, het niet veel langer meer gaat. Een nieuwe vorm van mobiliteit dient zich aan, en deze moet je omarmen. Dat vergt wat lef maar het is nu de tijd om te gaan bewegen.”

    Bekijk het hele interview hier:

    The post Ambassadeur I&W wil waterstof in doelgroepenvervoer stimuleren first appeared on TaxiPro.
    15 June 15 2021, 10:16
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=67642
  • Taxi makkelijker verzekeren door overdracht rijgedragdata

    Door jaarlijkse premieverhogingen wordt het voor taxiondernemers steeds lastiger om voertuigen te verzekeren. Sommige verzekeraars kiezen er zelfs voor om taxi’s niet meer te verzekeren. Cabman en dataplatform Crossyn hebben daarom een oplossing bedacht voor taxiondernemers om tegen een eerlijkere premie verzekerd te zijn.  De twee Tilburgse ondernemingen willen de taxibranche helpen om het risico […]

    The post Taxi makkelijker verzekeren door overdracht rijgedragdata first appeared on TaxiPro.

    Door jaarlijkse premieverhogingen wordt het voor taxiondernemers steeds lastiger om voertuigen te verzekeren. Sommige verzekeraars kiezen er zelfs voor om taxi’s niet meer te verzekeren. Cabman en dataplatform Crossyn hebben daarom een oplossing bedacht voor taxiondernemers om tegen een eerlijkere premie verzekerd te zijn. 
    De twee Tilburgse ondernemingen willen de taxibranche helpen om het risico van het wagenpark te verlagen. Dit doen zij door zowel de ondernemer als de verzekeraar geanonimiseerd inzicht te geven in het rijgedrag van chauffeurs, waardoor er op bewust en schoner rijgedrag gestuurd kan worden. De verzekeraar kan bij een verlaging van de schadelast vervolgens de verzekeringspremie verlagen. 

    De gezamenlijke oplossing van Cabman en Crossyn is in het leven geroepen om met medewerking van de verzekeraar toch een betaalbare verzekering af te kunnen sluiten. Volgens Erik Kamps, CEO van Crossyn, zijn er een hoop chauffeurs die wél goed rijden, maar slachtoffer zijn geworden van de rijstijl van chauffeurs die zich niet goed gedragen in het verkeer. 

    Scores voor het rijgedrag

    Kamps legt uit dat er bij deze oplossing door verzekeraars gecertificeerde drivestar-scores worden geboden. “Iedere chauffeur krijgt een eigen drivestar-score waarmee het rijgedrag aangetoond wordt. De scores zijn voor de verzekeraar anoniem, conform de AVG. Doordat ze gebaseerd zijn op een hoge frequentie (1hz), zijn de scores ook betrouwbaar en geschikt voor coaching naar veiligere en schonere mobiliteit.’’ 

    Ondernemers die gebruik maken van de Cabman BCT hoeven voor deze dienst geen aanvullende hardware aan te schaffen. Toshin Tjin-A-Sie, operationeel directeur bij Cabman, legt uit dat de systemen van Cabman en Crossyn met elkaar worden geïntegreerd. “Op deze manier kunnen onze klanten zonder extra investeringen en op een laagdrempelige manier hun data beschikbaar stellen aan de verzekeraar.’’ 

    De hoop van Cabman is dat klanten tegen normalere tarieven verzekerd kunnen worden en dat goed rijgedrag voortaan beloond wordt. “Het is eigenlijk een schande dat goedwillende chauffeurs de dupe zijn van een aantal wegpiraten. Ik ben trots dat wij hier een steentje aan bij kunnen dragen.’’ 

    The post Taxi makkelijker verzekeren door overdracht rijgedragdata first appeared on TaxiPro.
    15 June 15 2021, 06:32
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=67496
  • RIVM verruimt maatregelen zorgvervoer: twee passagiers per bank

    De sociale partners FNV, CNV en KNV Zorgvervoer en Taxi hebben het Outbreak Management Team (OMT) afgelopen week verzocht de maximering op het aantal passagiers in taxivoertuigen op te heffen, net als in het openbaar vervoer. Hier wordt vooralsnog geen gehoor aan gegeven, maar de bezetting wordt wel verruimd van één naar twee personen per […]

    The post RIVM verruimt maatregelen zorgvervoer: twee passagiers per bank first appeared on TaxiPro.

    De sociale partners FNV, CNV en KNV Zorgvervoer en Taxi hebben het Outbreak Management Team (OMT) afgelopen week verzocht de maximering op het aantal passagiers in taxivoertuigen op te heffen, net als in het openbaar vervoer. Hier wordt vooralsnog geen gehoor aan gegeven, maar de bezetting wordt wel verruimd van één naar twee personen per bank. 
    In een brief aan Jaap van Dissel, voorzitter van het OMT, gaven de ondernemers en vakbonden aan dat inmiddels een groot deel van de mensen uit de risicogroepen al gevaccineerd is en het aantal besmettingen sterk is afgenomen. Het sectorprotocol zorgvervoer vanaf achttien jaar is tot dusver echter onveranderd gebleven, waardoor niet alle zitplaatsen in een voertuig mogen worden gebruikt.

    Dit leidt volgens de sociale partners veelal tot problemen. De vervoersvraag neemt namelijk toe omdat de maatschappij meer opengaat, en tegelijkertijd is er door de coronacrisis een groot tekort aan voertuigen en chauffeurs ontstaan. Daarom hebben zij het OMT dringend verzocht of zij de maximering in taxivoertuigen kunnen opheffen, net als in het openbaar vervoer.

    Aparte richtlijnen slecht uitvoerbaar

    Het RIVM stelt in een reactie dat het nog te vroeg is om de vervoersrichtlijnen gelijk te trekken aan die van het openbaar vervoer. De reden hiervoor is dat niet alle doelgroepen al gevaccineerd zijn, maar wel samen in een taxi zitten. Zo wacht een deel van de zelfstandig wonende ouderen nog op een vaccinatie, of kunnen zij zich niet laten vaccineren vanwege een medische contra-indicatie. Van de mensen met een beperking die in een instelling wonen is het grootste deel al gevaccineerd, maar degenen die thuis wonen veelal nog niet. 

    Volgens het RIVM is het slecht uitvoerbaar om aparte richtlijnen voor deze verschillende groepen te hanteren. Hierbij speelt ook mee dat deze mensen zich niet altijd goed aan de algemene adviezen van afstand en het dragen van een mondneusmasker kunnen houden. 

    Verdere versoepelingen

    Door de oplopende vaccinatiegraad wordt er aangegeven dat het wel mogelijk is om de maatregelen te verruimen. Er mogen per bank twee mensen plaatsnemen met een lege stoel tussen hen in. De eis dat er maximaal een persoon per rij stoelen of per bank mag zitten en dat personen niet recht achter elkaar mogen plaatsnemen, zal hiermee worden losgelaten. Verder mag er geen passagier naast de chauffeur zitten en moet zowel de chauffeur als de passagiers een medisch mondneusmasker te dragen als dit mogelijk is. 

    Er wordt benadrukt dat er geen een exacte datum voor verdere versoepelingen gegeven kan worden. Wel wordt er een richtlijn gegeven voor het gelijk trekken van de maatregelen aan die van het openbaar vervoer. Dit zal zijn wanneer iedereen binnen deze doelgroepen de kans heeft gehad om zich volledig  te laten vaccineren en/of de infectiedruk laag is.

    The post RIVM verruimt maatregelen zorgvervoer: twee passagiers per bank first appeared on TaxiPro.
    14 June 14 2021, 10:05
    Dossier corona
    https://www.taxipro.nl/?p=67620