Nieuws uit de taxi branche

  • Politie vindt 4 kilo cocaïne in taxi
    De politie trof vrijdagochtend bij een controle in grensgebied Hazeldonk ruim 4 kilo cocaïne aan in een taxi. De 27-jarige Rotterdamse taxichauffeur en de 21-jarige passagier uit Albanië zijn aangehouden en zitten vast voor verhoor. Agenten van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid zagen vrijdag rond 01.30 uur de taxi op de A16 ter […]

    De politie trof vrijdagochtend bij een controle in grensgebied Hazeldonk ruim 4 kilo cocaïne aan in een taxi. De 27-jarige Rotterdamse taxichauffeur en de 21-jarige passagier uit Albanië zijn aangehouden en zitten vast voor verhoor.
    Agenten van de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid zagen vrijdag rond 01.30 uur de taxi op de A16 ter hoogte van Hazeldonk in de richting van België rijden. De politiemensen voerden een routinecontrole uit op het voertuig en de inzittenden. Daarbij troffen ze een tas met daarin vier kilo cocaïne aan. De drugs zijn in beslag genomen. Het onderzoek naar de verdachten en de herkomst van de drugs is in volle gang.

    Lees ook:

    14 August 14 2020, 12:00
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=63906
  • Maandag in TaxiPro TV: voor de helft van de prijs met de taxi, verzekeringen blijven pijnpunt
    Taxiritten voor de helft van de prijs, een overname in vervoersland en de aanhoudende problemen met taxiverzekeringen: deze onderwerpen komen aan bod in TaxiPro TV op maandag 17 augustus om 14.00 uur. Het is coronacrisis en al je taxi’s staan stil. Hoe krijg je ze weer gevuld met passagiers? A9 Vervoer vond de oplossing in […]

    Taxiritten voor de helft van de prijs, een overname in vervoersland en de aanhoudende problemen met taxiverzekeringen: deze onderwerpen komen aan bod in TaxiPro TV op maandag 17 augustus om 14.00 uur.
    Het is coronacrisis en al je taxi’s staan stil. Hoe krijg je ze weer gevuld met passagiers? A9 Vervoer vond de oplossing in het flink verlagen van de prijzen voor taxiritten. Sterker nog: voorlopig rijden de taxi’s voor de helft van het normale tarief in de regio rondom standplaats Akersloot. Natuurlijk is het een tijdelijke maatregel, maar wel één die werkt want de A9 Vervoer heeft het weer ouderwets druk. Karim Padding vertelt erover in de uitzending.

    De HaarsGroep nam ondanks de coronacrisis branchegenoot Schiks en Megens over. Voor het bedrijf met hoofdkantoor in Gorinchem betekent het een logische uitbreiding van het werkgebied. TaxiPro TV ging langs bij directeur Noël Houweling voor een toelichting op deze stap.

    Live uitzending

    Diks Verzekeringen deed onderzoek naar het aantal nieuw geregistreerde taxi’s en dat blijkt tot nu toe dit jaar vele malen minder te zijn dan in 2019. Natuurlijk door de coronacrisis, maar daarvóór begon deze trend al. Robert van Spanje is namens Diks Verzekeringen in de studio om meer te vertellen over het onderzoek. Daarbij komt ook uitgebreid aan bod dat het nog altijd zeer lastig is om taxi’s verzekerd te krijgen.

    Al deze onderwerpen worden op maandag 17 augustus vanaf 14.00 uur behandeld in TaxiPro TV. Ook deze aflevering wordt live uitgezonden op het YouTube-kanaal van TaxiPro, waar de uitzending daarna alsnog of opnieuw kan worden bekeken.

    14 August 14 2020, 08:46
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63904
  • Vervoerders willen volledige leerlingenlijsten bij start schooljaar
    In het noorden van het land gaan de scholen weer open en gaan dus ook de leerlingenvervoerders weer rijden. Anders dan normaal vanwege corona, maar de vervoerders zouden desondanks graag zien dat gemeenten zorgen voor complete informatie over te vervoeren leerlingen. Traditiegetrouw schort het daar namelijk nogal aan bij de start van het schooljaar. De […]

    In het noorden van het land gaan de scholen weer open en gaan dus ook de leerlingenvervoerders weer rijden. Anders dan normaal vanwege corona, maar de vervoerders zouden desondanks graag zien dat gemeenten zorgen voor complete informatie over te vervoeren leerlingen. Traditiegetrouw schort het daar namelijk nogal aan bij de start van het schooljaar.
    De regio Noord is als het om schoolregio’s gaat groter dan wat we normaal met het noorden van het land bedoelen. Het gaat hier om de volledige provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Noord-Holland en Overijssel, vrijwel heel Flevoland en enkele Gelderse en Utrechtse gemeenten. In de regio Noord gaan de scholen op maandag 17 augustus weer open; die in Zuid volgen op 24 augustus en de onderwijsinstellingen in de regio Midden op 31 augustus.

    Scherp op complete gegevens

    Een onhandige traditie aan het begin van elk schooljaar is dat vervoerders te maken krijgen met voor het vervoer noodzakelijke informatie die te laat of onvolledig wordt aangeleverd. Het gaat dan om gegevens over aantallen leerlingen en hun bestemmingen. Ook bij doorlopende opdrachten krijgen vervoerders met tal van mutaties te maken. Toch krijgen ze die informatie vaak pas te laat om er meteen vanaf de start van het schooljaar goed op in te kunnen spelen. KNV Zorgvervoer en Taxi grijpt de start van het nieuwe schooljaar dan ook aan om een oproep aan gemeenten te doen.

    “We zouden graag zien dat gemeenten er scherp op zijn dat ze complete overzichten met leerlingengegevens aanleveren”, zegt Hubert Andela namens de branchevereniging. “We hebben er uiteraard begrip voor dat in de zomer medewerkers op vakantie zijn en het is soms lastig om die informatie compleet te krijgen, bijvoorbeeld met kinderen die soms naar de ene en dan weer naar de andere ouder moeten.”

    Improviseren

    Maar die gegevens zijn wel direct verbonden met de kwaliteit van het leerlingenvervoer zelf, benadrukt Andela. “Omdat die informatie zelden volledig of op tijd is, is eigenlijk de start van elk schooljaar weer moeizamer dan eigenlijk zou moeten. Er verandert tussen schooljaren nu eenmaal van alles en het is zeker de eerste week vaak improviseren voor vervoerders om het allemaal in goede banen te leiden.”

    “Dat is al zo bij bestaande opdrachten”, vervolgt Andela. “Nieuwe opdrachten in het leerlingenvervoer gaan zelden van start zonder flinke problemen, die ook vaak in het nieuws komen. De vervoerders krijgen dan de schuld, maar in de praktijk komen de problemen vaak doordat ze niet de juiste informatie hebben om hun werk goed te kunnen doen. Daarom vragen wij de gemeenten om te zorgen dat de leerlingenvervoerders kunnen beschikken over gegevens die zo actueel en accuraat mogelijk zijn.”

    14 August 14 2020, 06:49
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63899
  • Taxiondernemers vangen bot in rechtszaak tegen Tesla
    Vier zelfstandig taxiondernemers die ontevreden zijn over de Tesla’s waarin ze vanaf Schiphol taxivervoer verzorgen, staan met lege handen na een rechtszaak tegen de producent van elektrische auto’s. Volgens de rechter hebben ze namelijk geen koopovereenkomst met Tesla gesloten, maar met een externe financier die niet bij deze rechtszaak betrokken was. De zaak was door […]

    Vier zelfstandig taxiondernemers die ontevreden zijn over de Tesla’s waarin ze vanaf Schiphol taxivervoer verzorgen, staan met lege handen na een rechtszaak tegen de producent van elektrische auto’s. Volgens de rechter hebben ze namelijk geen koopovereenkomst met Tesla gesloten, maar met een externe financier die niet bij deze rechtszaak betrokken was.
    De zaak was door de vier zelfstandige taxiondernemers aangespannen tegen Tesla. De vier sloten zich aan bij één van de concessiehouders voor het taxivervoer vanaf Schiphol. Daarvoor was het vereist dat ze met een elektrische taxi werkten, meer specifiek een Tesla Model S. Voor de aanschaf daarvan werd een financiële leaseovereenkomst gesloten.

    Maar volgens de taxiondernemers vertoonden de voertuigen al kort na levering tal van gebreken. Na een software-update zou het bereik van de taxi’s opeens fors minder zijn en zouden ook allerlei toezeggingen door Tesla niet zijn nagekomen. Al met al vinden de taxiondernemers dat de voertuigen waar zij hun brood mee moeten verdienen niet voldoen aan de verwachtingen. Ze willen daarom dat de koopovereenkomsten verscheurd worden en dat zij het aankoopbedrag van de Tesla’s terugkrijgen.

    Verkocht aan financier

    Het punt in deze kwestie is echter dat er bij de overeenkomsten een derde partij betrokken is als financier, Mercedes-Benz Financial Services (MBFS). Tesla voert dan ook aan dat zij de auto’s niet aan de taxiondernemers heeft verkocht, maar aan de financier. Vernietiging van de overeenkomsten en het terugstorten van de aankoopbedragen kan dan ook alleen in een procedure tegen MBFS worden geëist. Bovendien bestrijdt Tesla dat de auto’s de genoemde tekortkomingen vertonen, of zijn die in elk geval verjaard of rechtvaardigen ze geen ontbinding van de contracten of (volledige) terugbetaling van de aankoopprijs.

    De rechter stelt vast dat de financiële leaseovereenkomst laat zien dat Tesla de voertuigen heeft verkocht aan MBFS. De taxiondernemers zijn tegelijk een koop op afbetaling met MBFS overeengekomen voor diezelfde voertuigen. De aanbetaling van de vier taxi’s is door de kopers namens MBFS aan Tesla gedaan, waarna MBFS eigenaar van de auto’s werd. Na volledige afbetaling zouden de taxiondernemers dan eigenaars van de auto’s worden. De overeenkomst is dus eerder tussen hen en MBFS dan tussen hen en Tesla. Maar de financier is door de chauffeurs niet betrokken in deze rechtszaak. En dus kan de eis om de koopcontracten te ontbinden en de investeringen in de auto’s terug te laten betalen niet worden ingewilligd. Aan de overweging of ontbinding en terugbetaling überhaupt terecht zouden zijn, komt de rechter dus niet eens toe.

    Verwijten en tekortkomingen

    Dan is er nog de bewering dat Tesla verantwoordelijk is voor schade die de taxiondernemers hebben geleden en nog zullen lijden. Voor de rechter is niet geheel duidelijk wat de verwijten en vermeende tekortkomingen zijn. Het gaat onder meer over de vele mankementen die de auto’s zouden hebben, maar ook om het onrechtmatig delen van persoonsgegevens en het niet aanwezig zijn van een goed functionerende batterij in de auto’s. De in totaal vier verwijten op basis waarvan de taxiondernemers schade vergoed willen zien, slagen wat de rechter betreft geen van allen. De taxiondernemers halen dus op geen enkel punt hun gelijk in deze zaak.

    13 August 13 2020, 08:50
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63892
  • Amsterdam verlengt AOV-contract RMC met één jaar
    RMC blijft in elk geval nog een jaar het Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam verzorgen. De gemeente Amsterdam heeft het contract met de vervoerder met twaalf maanden verlengd. Dat meldt het bedrijf op LinkedIn. RMC neemt sinds medio 2017 twee vormen van het AOV in Amsterdam voor haar rekening. Het bedrijf is uiteraard tevreden met […]

    RMC blijft in elk geval nog een jaar het Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam verzorgen. De gemeente Amsterdam heeft het contract met de vervoerder met twaalf maanden verlengd.
    Dat meldt het bedrijf op LinkedIn. RMC neemt sinds medio 2017 twee vormen van het AOV in Amsterdam voor haar rekening. Het bedrijf is uiteraard tevreden met de verlenging. “Wij danken de gemeente Amsterdam voor het  vertrouwen. Uiteraard zijn wij ook erg dankbaar voor het vertrouwen en de inzet van alle passagiers en RMC-medewerkers de afgelopen drie jaar en zien wij uit naar nog een mooi jaar AOV-vervoer in Amsterdam.”

    Punctualiteit

    Waar het taxibedrijf nu de verlenging van het contract viert, was de stemming in de eerste periode van het contract nog heel anders. In die tijd was met name het voldoen aan de punctualiteitseisen problematisch, wat mede samenhing met de flinke omvang van de opdracht. Na een paar maanden werd vanuit de gemeente Amsterdam geëist dat RMC aan die eisen zou gaan voldoen, wat vanaf oktober dat jaar ook het geval was.

    Toch werd RMC in 2018 twee keer beboet omdat de punctualiteit weer onder de gestelde norm bleef. Weer later werd bekend dat in het eerste kwartaal van 2019 wel aan de eisen was voldaan. Afgelopen april kwam RMC nog in het nieuws omdat de AOV-taxi’s werden ingezet voor het kosteloos vervoeren van zorgpersoneel tijdens de coronacrisis.

    13 August 13 2020, 07:41
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63889
  • Vervoer gehandicapte teamsporters gegund aan Qarin
    Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft het vervoer van gehandicapte teamsporters gegund aan Qarin. Het vervoer van en naar sportverenigingen en wedstrijden zal worden verzorgd door onderaannemers. Qarin kwam in deze aanbesteding als beste van de vier inschrijvers uit de bus. De samenwerking is op 1 juli jongstleden van kracht geworden. VWS […]

    Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft het vervoer van gehandicapte teamsporters gegund aan Qarin. Het vervoer van en naar sportverenigingen en wedstrijden zal worden verzorgd door onderaannemers.
    Qarin kwam in deze aanbesteding als beste van de vier inschrijvers uit de bus. De samenwerking is op 1 juli jongstleden van kracht geworden. VWS financiert het sportvervoer dat valt onder de paraplu van stichting Special Heroes Nederland (SHN). Deze organisatie houdt zich bezig met inclusiviteit van mensen met een beperking, onder meer door activiteiten op het gebied van sport en cultuur. “Mede door de sportvervoersvoorziening kunnen teamsporters met een ernstige (lichamelijke) beperking gezamenlijk trainen en aan wedstrijden en competities deelnemen door het hele land”, schrijft SHN daarover.

    Omgang met de doelgroep

    De opdracht is voor een periode van in elk geval drie jaar gegund aan Qarin. Met drie verlengingen kan dat oplopen tot maximaal zes jaar. Het bedrijf heeft onder meer een boekingstool ontwikkeld waarmee de sporters zelf hun ritten kunnen plannen, boeken en betalen. De inschrijvingen op deze tender zijn beoordeeld op de punten implementatie, plan van aanpak, omgang met de doelgroep en duurzaamheid en milieu. Qarin doet voor het daadwerkelijke vervoer van de sporters een beroep op onderaannemers. “Qarin is vereerd met dit contract en hoopt samen met Special Heroes Nederland de komende jaren inhoud te geven aan de mogelijkheden tot sporten van mensen met een handicap”, laat het bedrijf in een reactie weten.

    Special Heroes Nederland heeft de laatste jaren een wat andere rol gekregen inzake de vervoervoorziening, legt directeur Erna Mannen uit: “Van het toetsen en toekennen van kilometerbudgetten op basis van criteria naar meer de rol van coördinator en belangenbehartiger. Doordat steeds meer sporters met een beperking deelnemen aan verschillende sporten, trainingen en wedstrijden, ontstaan steeds meer mobiliteitsvragen voor sporters met een beperking. Deze zijn gericht op meer toegankelijkheid, flexibiliteit, zelfregie, betaalbaarheid en, waar nodig, voorzien van vormen van ondersteuning en begeleiding. De komende periode ontwikkelen we dit graag verder met het ministerie van VWS en de nieuwe vervoersregisseur Qarin.”

    Beste mobiliteitsoplossingen

    Als het om de nieuwe opdrachtnemer gaat, is het ministerie van VWS vooral te spreken over “de energie en vernieuwende ideeën om de vervoersvoorziening voor de huidige doelgroep optimaal uit te voeren én uit te breiden voor meer mensen met een ernstige handicap die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen”. Bart Schmeink, directeur van Qarin, vertelt dat het bedrijf voor alle betrokkenen graag de beste mobilliteitsoplossingen wil bedenken en bieden. “Door integratie en optimalisatie van het OV te combineren met gedeelde en vraag-gestuurde oplossingen is Qarin in staat lege ritkilometers te reduceren, de energieconsumptie per reiziger te verlagen en de opbrengst en efficiency per aangeboden stoel te verbeteren.”

    12 August 12 2020, 12:22
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63885
  • Eerste openbare proef met luchttaxi Airbus
    Vliegtuigproducent Airbus heeft onlangs voor het eerst een publieke demonstratie uitgevoerd met een vliegende taxi. Het klinkt als verre toekomstmuziek, maar mogelijk verschijnen luchttaxi’s eerder dan we denken. De succesvolle test werd uitgevoerd op de helikoptersite van het bedrijf in het Duitse Donauwörth, waar behalve pers ook de minister-president van Beieren bij aanwezig was. Op […]

    Vliegtuigproducent Airbus heeft onlangs voor het eerst een publieke demonstratie uitgevoerd met een vliegende taxi. Het klinkt als verre toekomstmuziek, maar mogelijk verschijnen luchttaxi’s eerder dan we denken.
    De succesvolle test werd uitgevoerd op de helikoptersite van het bedrijf in het Duitse Donauwörth, waar behalve pers ook de minister-president van Beieren bij aanwezig was. Op een video is te zien hoe een wit-zwarte helikoptertaxi de lucht in wordt gestuurd en enkele minuten rondzweeft.

    Airbus en ook andere bedrijven zien een gouden toekomst in (onbemande) vliegende taxi’s, waarmee tijd slurpende files tot het verleden behoren. Sinds enkele jaren investeert Airbus in de zogenaamde CityAirbus-taxi. De afgelopen maanden werden talloze testvluchten gedaan, maar nooit eerder werd de machine aan het publiek getoond.

    Gericht op grote steden

    Met de vliegende taxi mikt Airbus in eerste instantie op het vervoer in grote steden. De taxi’s zijn vooral bedoeld om snel naar bestemmingen te vliegen, zoals luchthavens en treinstations. De taxi kan vier passagiers meenemen en haalt snelheden tot 120 kilometer per uur en kan zowel autonoom als met piloot vliegen. De motor is elektrisch en werkt op batterijen.

    Airbus heeft nog geen datum aangekondigd wanneer het de CityAirbus-taxi in gebruik wil nemen. Concurrerende bedrijven, zoals Uber-Air, mikken op een lancering van de futuristische taxidiensten in 2023.

    12 August 12 2020, 07:51
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=63882
  • Chauffeurs Uber en Lyft Californië zijn werknemers
    De chauffeurs van taxi-apps Uber en Lyft in de Amerikaanse staat Californië zijn werknemers en geen zelfstandige ondernemers. Dat heeft een rechter in de Amerikaanse staat besloten. De rechter deed deze uitspraak in een zaak die de staat tegen de twee bedrijven had aangespannen. Californië heeft het al langer voorzien op deze en andere platformbedrijven. De […]

    De chauffeurs van taxi-apps Uber en Lyft in de Amerikaanse staat Californië zijn werknemers en geen zelfstandige ondernemers. Dat heeft een rechter in de Amerikaanse staat besloten.
    De rechter deed deze uitspraak in een zaak die de staat tegen de twee bedrijven had aangespannen. Californië heeft het al langer voorzien op deze en andere platformbedrijven. De staat nam een wet aan waardoor iedereen die werkt binnen de normale bedrijfsvoering bij een onderneming een werknemer is. Die wet werd door Uber en Lyft overtreden, zo oordeelde de rechter.

    Chauffeurs zonder werk

    De uitspraak betekent dat alle chauffeurs voor de twee platformen nu recht hebben op overuren, een ziektekostenverzekering en andere dure arbeidsvoorwaarden. Uber en Lyft hebben eerder gezegd dat als de rechter in hun nadeel zou beslissen dat tienduizenden chauffeurs zonder werk zouden komen te zitten. Een ritje in San Francisco zou 30 procent duurder worden, berekende Uber. In dunner bevolkte delen van Californië zou de prijs meer dan verdubbelen. Overigens hebben de bedrijven tien dagen de tijd om beroep aan te tekenen en in die periode hoeven ze nog niets aan hun werkwijze te veranderen.

    Bron: ANP

    11 August 11 2020, 09:26
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63878
  • Opnieuw dragqueen geweigerd door taxichauffeur
    De Pride Amsterdam vond afgelopen weekend vooral online plaats, maar toch heeft ook tijdens deze editie een taxichauffeur geweigerd een dragqueen te vervoeren. Het politienetwerk Roze in Blauw maakt nu werk van dit aanhoudende probleem en vanuit de Amsterdamse gemeenteraad zijn er kritische vragen over gesteld. De laatste jaren komt het geregeld voor dat LHBT+’ers […]

    De Pride Amsterdam vond afgelopen weekend vooral online plaats, maar toch heeft ook tijdens deze editie een taxichauffeur geweigerd een dragqueen te vervoeren. Het politienetwerk Roze in Blauw maakt nu werk van dit aanhoudende probleem en vanuit de Amsterdamse gemeenteraad zijn er kritische vragen over gesteld.
    De laatste jaren komt het geregeld voor dat LHBT+’ers en dragqueens geweigerd worden door taxichauffeurs. Dat probleem bestaat ongetwijfeld al langer, maar de laatste jaren komt er steeds meer aandacht voor in de openbaarheid. Zo was er in 2018 een incident tijdens de Amsterdam Pride en in Den Haag klopten twee dragqueens zelfs zonder succes bij alle taxi’s op een standplaats aan. De taxisector en de gemeente Amsterdam maakten afspraken om discriminatie door taxichauffeurs uit te bannen, maar een week na de bekendmaking van die afspraken ging het opnieuw mis tijdens de Amsterdam Pride.

    Uitgescholden en lastiggevallen

    En ook tijdens de 2020-editie, die vanwege corona grotendeels online plaatsvond, zag een taxichauffeur kans een dragqueen te weigeren. Dit zijn alleen de bekende incidenten; het sterke vermoeden bestaat dat dit soort discriminatie eigenlijk veel vaker voorkomt. Roze in Blauw wil daar een einde maken en roept LHBT+’ers die uitgescholden, lastiggevallen of in dit geval geweigerd worden op om daar melding van te maken. Gaat het mis met een taxirit? “Noteer altijd het kenteken en mogelijk de naam van de taxichauffeur ter plaatse”, adviseert Roze in Blauw.

    Maatregelen genomen

    Het incident is voor D66-raadslid Jan-Bert Vroege aanleiding om vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Vroege wil weten of al bekend is wie de taxichauffeur in kwestie is en of er al maatregelen tegen hem zijn genomen. Hij is verder benieuwd wat er met de afspraken is gebeurd die vorig jaar door de gemeente, TTO’s, Uber, ViaVan en KNV werden gemaakt om discriminatie door taxichauffeurs aan te pakken. Ook zou Vroege graag weten of en hoeveel meldingen er van discriminatie zijn tegen LHBT+’ers en of er bijvoorbeeld nog mystery guests worden ingezet om dit probleem te helpen bestrijden.

    11 August 11 2020, 08:58
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=63875
  • Enorme daling aantal nieuwe taxi’s in 2020
    Er zijn dit jaar tot nu toe veel minder nieuwe taxi’s op de weg toegelaten dan in 2019. Dat blijkt uit onderzoek van Diks Verzekeringen. De coronacrisis speelt daarin volgens de verzekeraar een rol, maar ook bijvoorbeeld het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxi’s telt mee. De daling zette namelijk al per januari en dus […]

    Er zijn dit jaar tot nu toe veel minder nieuwe taxi’s op de weg toegelaten dan in 2019. Dat blijkt uit onderzoek van Diks Verzekeringen. De coronacrisis speelt daarin volgens de verzekeraar een rol, maar ook bijvoorbeeld het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxi’s telt mee. De daling zette namelijk al per januari en dus vóór de coronacrisis in.
    Diks Verzekeringen baseert zijn conclusies op cijfers van de RDW. Waar in januari 2019 nog 283 nieuwe taxi’s werden geregistreerd, waren dat er in de eerste maand van dit jaar slechts 59. Ook in alle andere maanden zijn de verschillen van jaar tot jaar groot. Het gaat zelfs om 404 nieuwe taxi’s in mei 2019 tegenover slechts 3 een jaar later. In juli 2019 werden er maar liefst 637 nieuwe taxi’s ingeschreven; een jaar later maar 38.

    Vanaf maart is de daling mede te verklaren door de coronacrisis, waardoor het werk in de taxisector vrijwel stil kwam te liggen. In de opstap- en bestelmarkt is er nog altijd maar een fractie van het werk dat er voor de crisis was. De toch al sterke daling van het aantal nieuwe taxi’s op de weg werd vanaf april dan ook alleen maar sterker. Veel taxi’s waren of zijn voorlopig geschorst. Ze mogen dan niet op de openbare weg zijn, maar er hoeft ook geen verzekeringspremie en wegenbelasting te worden betaald. Volgens de RDW is momenteel zo’n 15 procent van de taxivoertuigen niet verzekerd, wat als het goed is betekent dat ze van de openbare weg af zijn.

    Nadelig voor taxibedrijven

    Maar zoals Diks Verzekeringen terecht opmerkt: al in de eerste maanden van het jaar was de afname sterk. In dit verband verwijst de verzekeraar naar het afschaffen van de BPM-teruggave op taxi’s. Deze regeling voorzag in een flink bedrag aan teruggaven op deze belasting en de afschaffing ervan pakt dan ook nadelig uit voor taxibedrijven. Dat draagt er waarschijnlijk aan bij dat er veel minder nieuwe taxi’s werden geregistreerd in het begin van 2020.

    De verzekeraar die dit allemaal uitzocht, brengt nog eens onder de aandacht dat taxi’s nog altijd zeer moeilijk te verzekeren zijn. Steeds meer verzekeraars zijn hier de laatste jaren mee gestopt en de overgebleven partijen verhoogden hun premies en scherpten de voorwaarden aan. Diks ziet in de versoepelingen van de coronamaatregelen wel een lichtpunt voor de taxibranche, maar in hoeverre zich dat vertaalt in meer werk en betere vooruitzichten is nog zeer de vraag.

    10 August 10 2020, 10:24
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63866