Nieuws uit de taxi branche

  • HaarsGroep neemt taxibedrijf Schiks en Megens over
    Taxibedrijf Schiks en Megens wordt met ingang van 1 augustus 2020 overgenomen door de HaarsGroep uit Gorinchem. Schiks en Megens verzorgt met ruim 20 taxi’s en taxibussen het personenvervoer in de omgeving van Nijmegen en Druten en dit extra vervoersvolume zal volgens de HaarsGroep bijdragen aan risicospreiding en het streven naar behoud van continuïteit. Dat […]

    Taxibedrijf Schiks en Megens wordt met ingang van 1 augustus 2020 overgenomen door de HaarsGroep uit Gorinchem. Schiks en Megens verzorgt met ruim 20 taxi’s en taxibussen het personenvervoer in de omgeving van Nijmegen en Druten en dit extra vervoersvolume zal volgens de HaarsGroep bijdragen aan risicospreiding en het streven naar behoud van continuïteit. Dat is waarin de overnemende partij zich als goed werkgever wil blijven profileren.
    De HaarsGroep is de werknaam van Personenvervoer Midden Nederland en zoals de naam al suggereert, streeft het bedrijf naar een breed verzorgingsgebied. Het is verantwoordelijk voor het vervoer in de regio’s Gorinchem en omstreken, Drechtsteden, Capelle / Krimpen en Rivierenland / Nijmegen. “Met de overname van Schiks en Megens realiseert de HaarsGroep een aaneengesloten verzorgingsgebied in personenvervoer van Rotterdam tot Nijmegen en van Breda tot Utrecht, dus echt Midden Nederland.”

    Schaalgrootte

    Het is volgens het bedrijf belangrijk om in zo’n breed gebied het vervoer te mogen verzorgen. “Om kansrijk te kunnen inschrijven op aanbestedingen in het contractvervoer is onder meer schaalgrootte steeds belangrijker. Vanuit die ambitie hebben wij recent succesvol ingeschreven op het leerlingenvervoer en Wmo-vervoer in de gemeente Krimpen aan den IJssel en op het project ‘Avan’ voor het Wmo-vervoer in de omgeving Nijmegen. Deze projecten starten beide op 1 augustus”, aldus directeur Noël Houweling.

    Er zijn ongeveer 450 medewerkers in dienst bij de HaarsGroep en na de overname beschikt het bedrijf over een wagenpark van circa 400 voertuigen. Ook heeft het bedrijf de eigen HaarsGroep Bedrijfsschool. Hierin worden de chauffeurs opgeleid om hun vakbekwaamheid op peil te houden. De aansluiting bij TX Keur moet de opdrachtgevers de garantie bieden dat de kwaliteit van het wagenpark op niveau blijft.

    Reserves

    Net als het overgrote deel van de bedrijven in de taxisector, is ook de HaarsGroep getroffen door de coronacrisis. De directeur kan echter nog niet zeggen wat de gevolgen hiervan voor het bedrijf zijn. “We hebben de afgelopen jaren alleen de noodzakelijke investeringen gedaan. Daardoor hebben we licht positieve resultaten kunnen behalen en wat reserves kunnen opbouwen.”

    Inmiddels verbetert de situatie weer langzaam. Houweling: “Gelukkig trekt het vervoer weer aan, maar het is nog niet op het oude niveau. We hebben vertrouwen in de aanpak van de overheid en hopen dat een definitieve oplossing op niet al te lange termijn de druk van de ketel haalt. Tot die tijd zullen we extra alert zijn op kansen, want ook die bieden zich altijd weer aan”.

    10 July 10 2020, 07:03
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63710
  • Taxiondernemers zien werk nog nauwelijks toenemen
    De meeste taxiondernemers in de opstap- en bestelmarkt én in het contractvervoer hebben de hoeveelheid werk nog nauwelijks zien toenemen sinds de laatste versoepelingen van de coronaregels. Ze geven verder in meerderheid aan weinig te hebben aan de sectorprotocollen voor veilig vervoer. Desondanks gaan en willen de meeste ondernemers voorlopig wel door. Dat en meer […]

    De meeste taxiondernemers in de opstap- en bestelmarkt én in het contractvervoer hebben de hoeveelheid werk nog nauwelijks zien toenemen sinds de laatste versoepelingen van de coronaregels. Ze geven verder in meerderheid aan weinig te hebben aan de sectorprotocollen voor veilig vervoer. Desondanks gaan en willen de meeste ondernemers voorlopig wel door. Dat en meer blijkt uit een enquête van TaxiPro.

    Van de deelnemers aan het onderzoek is ruim 60 procent zelfstandig taxiondernemer. Zo’n 20 procent heeft een bedrijf met één tot tien werknemers, 6 procent heeft elf tot honderd werknemers en 11 procent heeft meer dan honderd mensen in dienst. De opstap- en bestelmarkt zijn sterk vertegenwoordigd, net als het luchthaven- en directievervoer. Verder worden de diverse vormen van doelgroepenvervoer vaak genoemd, met leerlingenvervoer en ziekenvervoer als meest voorkomende.

    De schade was de afgelopen maand groot voor de taxibedrijven. Niet eens 2 procent zegt niet of nauwelijks te zijn geraakt door de coronacrisis en slechts een fractie meer ondernemers raakten tot een kwart van het werk kwijt. 7 procent zag het werk met een kwart tot de helft afnemen, 37 procent met de helft tot driekwart. Bijna 53 procent had als gevolg van de coronacrisis vrijwel of helemaal geen werk meer.

    Wel of niet doorbetalen

    Aangezien de meeste respondenten zelfstandig ondernemer zijn, kan het geen verrassing zijn dat 76 procent gebruik maakte van de eenmalige tegemoetkoming van 4.000 euro. Nog eens ruim 65 procent deed een beroep op de overbruggingsregeling TOZO voor zelfstandigen en 30 procent vroeg tegemoetkoming in de loonkosten aan via de NOW. De nieuwe TVL voor tegemoetkoming in de vaste lasten is al door ruim 30 procent aangevraagd. Uit de reacties blijk dat veel mensen nog aan het uitzoeken zijn of de TVL-regeling iets voor hen is.

    In het contractvervoer is het al of niet doorbetalen van uitgevallen werk al maanden een heet hangijzer. Van de respondenten werkt de helft niet in dat vervoer. Van de andere helft zegt slechts 10 procent: ja, ik ben doorbetaald. 32 procent is door sommige opdrachtgevers wel en door andere weer niet doorbetaald. En de rest, een kleine 60 procent, zegt in het geheel niet te zijn doorbetaald.

    Mondkapjes en schermen

    De sectorprotocollen zijn bedoeld om de taxiondernemers houvast te geven voor veilig en verantwoord vervoer. Maar zo werken ze in de praktijk blijkbaar niet, want 70 procent vindt de protocollen onduidelijk en verwarrend en nog eens 22 procent is van mening dat ze wel wat houvast bieden. Ruim 5 procent vindt ze vrij handig en duidelijk en slechts iets minder dan 2 procent zegt dat ze zeer nuttig en duidelijk zijn. De protocollen worden onder meer tegenstrijdig met de andere coronaregels in de samenleving gevonden, en er zijn ondanks de voorschriften nog steeds veel vragen over mondkapjes en schermen in taxi’s.

    Door de nieuwste versoepelingen van de coronamaatregelen was er de hoop dat er weer meer werk zou komen. Maar dat valt tegen, wijst de enquête uit, zowel in het contractvervoer als de opstap- en bestelmarkt. De ontwikkelingen zijn zelfs gelijk: voor beide soorten taxivervoer zegt circa 65 procent weinig tot niets te merken van de hoeveelheid werk die weer toeneemt. Voor beide sectoren zegt ook zo’n 34 procent dat er geleidelijk weer wat meer werk komt. Slechts zeer kleine groepen zien het werk echt alweer toenemen.

    Desondanks denken of hopen de meeste ondervraagden hun bedrijf wel door de coronacrisis te slepen. Zo’n 8 procent denkt de eer aan zichzelf te houden, maar ruim de helft wil doorgaan zo lang dat kan. Nog eens 30 procent is daar onzeker over: zij willen wel, maar weten niet of ze er misschien toch niet zelf mee gaan stoppen als de markt niet snel wat aantrekt.

    9 July 09 2020, 07:01
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63686
  • Bekijk de derde aflevering van TaxiPro TV terug
    Hoe zijn de perspectieven voor de taxisector nu weer volle taxi’s en touringcars mogen rijden? Welke kansen liggen er en wordt het ooit weer zoals het was? Daarover ging de derde aflevering van TaxiPro TV. Die aflevering is nu terug te kijken via het YouTube-kanaal van TaxiPro. De aflevering werd uitgezonden op maandag 6 juli […]

    Hoe zijn de perspectieven voor de taxisector nu weer volle taxi’s en touringcars mogen rijden? Welke kansen liggen er en wordt het ooit weer zoals het was? Daarover ging de derde aflevering van TaxiPro TV. Die aflevering is nu terug te kijken via het YouTube-kanaal van TaxiPro.
    De aflevering werd uitgezonden op maandag 6 juli en hierin kwamen Bertho Eckhardt van KNV en Gamis el Bouakili van TCS/SchipholTaxi aan het woord. Bovendien was er een video-item te zien dat is opgenomen bij Leo Ringelberg Touringcars.

    Volgende aflevering

    Ze reflecteerden op de impact van coronacrisis in de afgelopen maanden, maar keken ook vooruit tijdens de nieuwste aflevering. De versoepelingen bieden kansen, maar er is nog veel te doen. TaxiPro TV wordt om de twee weken op maandagmiddag om 14.00 uur uitgezonden; de volgende aflevering komt op 20 juli beschikbaar.

    8 July 08 2020, 10:15
    Video's
    https://www.taxipro.nl/?p=63703
  • Leerlingenvervoer Lelystad naar Witteveen
    Het leerlingenvervoer in de gemeente Lelystad wordt vanaf het nieuwe schooljaar uitgevoerd door Witteveen Mobiliteitsgroep. Deze nieuwe partij is als beste uit de bus gekomen na een aanbestedingstraject van de gemeente. Het gaat maar om een contract van een jaar, met mogelijk één jaar verlenging. De gemeente liet afgelopen mei weten geen andere optie te […]

    Het leerlingenvervoer in de gemeente Lelystad wordt vanaf het nieuwe schooljaar uitgevoerd door Witteveen Mobiliteitsgroep. Deze nieuwe partij is als beste uit de bus gekomen na een aanbestedingstraject van de gemeente. Het gaat maar om een contract van een jaar, met mogelijk één jaar verlenging.
    De gemeente liet afgelopen mei weten geen andere optie te zien dan dit contract maar voor een jaar aan te besteden. Het contract met de huidige vervoerder loopt namelijk af en er waren geen opties meer tot verlenging. Een langer contract past niet bij de ambities van de gemeente om het leerlingenvervoer helemaal anders in te richten. Daarvoor lopen de voorbereidingen nog.

    Kritiek

    Dit besluit werd bekritiseerd door het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM). De gemeente zou te veel vragen op het gebied van duurzaamheid, terwijl een contractduur van één tot twee jaar niet voldoende is om de investeringen terug te verdienen. Verder had het ook kritiek op de korte implementatietermijn, namelijk vijf weken, en viel het op dat de gemeente geen rekening hield met de impact van de coronacrisis.

    In een reactie liet de gemeente weten de inzichten van het AIM te waarderen, maar de aanbesteding toch voort te zetten. De effecten van corona waren nog te onduidelijk en waren geen reden om de aanbesteding in te trekken. Wanneer het aankwam op de duurzaamheidseisen, bracht de opdrachtgever in dat er was gewerkt aan ‘realistische eisen’, zelfs bij zo’n kort contract. De gemeente benadrukte verder zelf een voorstander te zijn van langdurige contracten en daarom juist de andere inrichting voor te bereiden.

    Witteveen neemt het vervoer over van Van Slooten Personenvervoer uit Urk. De nieuwe vervoerder en de gemeente Lelystad streven ernaar dat er zo min mogelijk verandert voor de kinderen die gebruikmaken van het leerlingenvervoer. De ouders van alle kinderen zijn over deze wijziging inmiddels schriftelijk geïnformeerd, laat de gemeente weten.

    Lees ook:

    8 July 08 2020, 06:51
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63700
  • Tijdwinst voor taxibedrijf met BCT Remote
    Hilverink Koeriers en Taxi biedt een breed assortiment aan vervoersdiensten, variërend van rolstoeltaxi tot zakelijk vervoer. In de bedrijfsvoering zijn betrouwbaarheid, kwaliteit en betaalbaar vervoer de belangrijkste uitgangspunten. Om die kwaliteit naar een nog hoger plan te tillen, werkt Hilverink sinds kort met de BCT Remote. Hilverink Koeriers en Taxi is in 1983 opgericht door […]

    Hilverink Koeriers en Taxi biedt een breed assortiment aan vervoersdiensten, variërend van rolstoeltaxi tot zakelijk vervoer. In de bedrijfsvoering zijn betrouwbaarheid, kwaliteit en betaalbaar vervoer de belangrijkste uitgangspunten. Om die kwaliteit naar een nog hoger plan te tillen, werkt Hilverink sinds kort met de BCT Remote.
    Hilverink Koeriers en Taxi is in 1983 opgericht door Ab Hilverink, vervolgens in 1995 overgenomen door George Hilverink en in 2004 is Jolanda Oosterman erbij gekomen. In datzelfde jaar is het bedrijf ook gestart met zijn taxidiensten. Voor die tijd hield het bedrijf zich voornamelijk bezig met koerierswerk.

    Het bedrijf beschikt over 26 voertuigen die variëren van rolstoelbussen tot taxi’s. Daarnaast zijn ze met vijf touringcars actief in de touringcarsector. Met al deze voertuigen en 53 werknemers rijden ze voor uiteenlopende opdrachtgevers, waaronder Valys en diverse zakelijke klanten.

    Om de verschillende opdrachtgevers zo goed mogelijk van dienst te zijn is Hilverink eigenlijk altijd op zoek naar manieren om de kwaliteit van het vervoer verder te verbeteren. Sinds kort wordt daarom gewerkt met de BCT Remote, een app van Cabman, die chauffeurs de meest actuele ritinformatie geeft. Ook wanneer ze niet in de auto zitten. Jeffrey Hilverink spreekt van een aanvulling voor de organisatie.

    Snel navigeren

    “We kunnen met de app ritten versturen en chauffeurs kunnen deze accepteren, ook als ze op dat moment niet in de auto zitten,” legt Hilverink uit. “Dit is bijvoorbeeld erg makkelijk wanneer een chauffeur op Schiphol staat. Hij kan dan gemakkelijk via zijn smartphone de laatste ritinformatie bekijken. Denk hierbij onder andere aan de vluchtnummers.” Het is ook mogelijk om via de app ritten loos te melden.

    Tekst loopt door onder de foto

    BCT Remote

    Naast ritten ontvangen, accepteren en loos melden biedt de app ook de mogelijkheid om snel te navigeren. “Wanneer je op een adres klikt, opent de app Google Maps met het adres in kwestie,” vertelt Hilverink. “Doordat een groot deel van onze voertuigen beschikt over Apple Car Play, kunnen chauffeurs de navigatie van Google Maps ook op het grote scherm in het voertuig tonen. Er hoeven geen adressen overgetikt te worden en dit bespaart een hoop tijd.”

    Tijdwinst

    Die tijdsbesparing uit zich in nog veel meer aspecten en is volgens Hilverink dan ook een groot voordeel van de app. “Die tijdswinst is er niet alleen aan de kant van de chauffeur, maar ook bij de centrale. We kunnen veel gemakkelijker schakelen en de chauffeur via de app beter op de hoogte houden.” Het is via BCT Remote mogelijk om berichten te sturen van en naar de centrale. Hierbij wordt ook getoond of de chauffeur het bericht heeft gelezen.

    De chauffeurs van Hilverink Taxi waren niet meteen enthousiast over de app, maar inmiddels is dat anders. “Ze waren in het begin een beetje sceptisch, maar sinds ze er daadwerkelijk mee werken zijn ze erg positief en zien ze de voordelen. Wij vinden het in elk geval een aanrader voor elke taxiondernemer.”

    7 July 07 2020, 07:51
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63604
  • WdK gaat leerlingen Veenendaal en Rhenen vervoeren
    De aanbesteding van het leerlingenvervoer in Veenendaal en Rhenen is correct verlopen en op de gunning aan Willemsen-de Koning (WdK) is dan ook niets af te dingen. Dat is de uitkomst van de rechtszaak die door een andere vervoerder was aangespannen. Die vervoerder was uitgesloten van de aanbesteding en was het daarmee oneens. De poging […]

    De aanbesteding van het leerlingenvervoer in Veenendaal en Rhenen is correct verlopen en op de gunning aan Willemsen-de Koning (WdK) is dan ook niets af te dingen. Dat is de uitkomst van de rechtszaak die door een andere vervoerder was aangespannen.
    Die vervoerder was uitgesloten van de aanbesteding en was het daarmee oneens. De poging om daar via de rechter iets aan te veranderen, liep echter op niets uit. Volgens de rechter is alles verlopen zoals het zou moeten. Daar is WdK-directeur Tobias Los uiteraard blij mee. “Wij kennen de regio goed en zijn een specialist in leerlingenvervoer. We zijn ervan overtuigd dat we een mooie dienstverlening kunnen neerzetten voor de leerlingen en hun ouders in Rhenen en Veenendaal.”

    Chauffeurs werven

    De gemeenten Veenendaal en Rhenen hebben voor Willemsen- de Koning gekozen vanwege de stevige duurzaamheidsambities, de communicatie met de kinderen en ouders en de investeringen in de chauffeurs. De uitspraak betekent dat Willemsen-de Koning het aantal chauffeurs flink gaat uitbreiden. De komende maand gaat het bedrijf dan ook hard aan de slag om zeventig chauffeurs te werven voor de invulling van de opdracht.

    “We hebben al veel kwaliteit in huis en gaan die standaard niet verlagen. Leerlingen vervoeren is een verantwoordelijke job. We hebben veel mensen nodig, maar we blijven selecteren op kunde en vaardigheid. Als chauffeur moet je trots kunnen zijn op je werk en je collega’s, dus het is van belang dat we praktisch kundige en sociaal vaardige sollicitanten aantrekken”, aldus Tobias Los.

    6 July 06 2020, 09:16
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63683
  • Staxi nieuwe vervoerder Mokumflex
    Taxibedrijf Staxi neemt sinds 1 juli de vraaggerichte vervoersdienst Mokumflex in Amsterdam voor haar rekening. De opdracht is door de gemeente Amsterdam aan Staxi gegund. Mokumflex is een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer in de gebieden Driemond en Landelijk Noord. Het project is als pilot gestart in 2018 en loopt ten minste door tot […]

    Taxibedrijf Staxi neemt sinds 1 juli de vraaggerichte vervoersdienst Mokumflex in Amsterdam voor haar rekening. De opdracht is door de gemeente Amsterdam aan Staxi gegund.
    Mokumflex is een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer in de gebieden Driemond en Landelijk Noord. Het project is als pilot gestart in 2018 en loopt ten minste door tot januari 2022. Voor een eigen bijdrage van 2,50 euro kunnen reizigers van of naar deze gebieden een Mokumflex-taxi bestellen. In Driemond rijden de flextaxi’s tussen Station Weesp en Station Gaasperplas. In Landelijk Noord kunnen reizigers gebruik maken van de dienst om van of naar haltes van de voormalige lijnen 30 en 31 te reizen, tot aan Station Noord.

    Korter wachten

    Staxi wil de dienstverlening graag verbeteren op punten waarvan gebruikers vinden dat ze beter kunnen. Het bedrijf zet zelf vast in op kortere wachttijden, want de huidige periode van een half uur waarin de passagier kan worden opgehaald is in de ogen van het bedrijf te lang. Directeur Hakima el Allaoui: “Wij verkleinen het tijdsbestek waarin de mensen worden opgehaald van een half uur naar elf minuten. De taxi zal maximaal een minuut vóór tot tien minuten ná de geboekte tijd op locatie aanwezig zijn.”

    Coronamaatregelen

    Bewoners en bezoekers kunnen tot een uur van tevoren een Mokumflex-taxi bestellen. De vervoersdienst is beschikbaar van 06:00 uur tot 00:00 uur, zowel op werkdagen als in het weekend. “Wie buiten deze tijden om vervoer nodig heeft, kan natuurlijk altijd bij ons terecht voor een reguliere taxirit”, laat El Allaoui weten. Voor Mokumlflex zijn diverse coronamaatregelen van kracht. Mensen dragen onder meer een niet-medisch mondkapje, houden afstand tot de chauffeur en stappen zelf in en uit de taxi’s.

    3 July 03 2020, 06:19
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63644
  • Veiligheidsregio’s strenger over mondkapjes in taxi dan sectorprotocol
    De noodverordeningen van veiligheidsregio’s stellen strengere eisen aan mondkapjesgebruik in taxi’s dan de protocollen van de sector zelf. Waar het gebruik van mondkapjes volgens het sectorprotocol afhangt van de situatie, zijn ze volgens de veiligheidsregio’s simpelweg verplicht voor iedereen van 13 jaar en ouder.  Nederland telt 25 veiligheidsregio’s, waarbinnen onder meer afspraken worden gemaakt over […]

    De noodverordeningen van veiligheidsregio’s stellen strengere eisen aan mondkapjesgebruik in taxi’s dan de protocollen van de sector zelf. Waar het gebruik van mondkapjes volgens het sectorprotocol afhangt van de situatie, zijn ze volgens de veiligheidsregio’s simpelweg verplicht voor iedereen van 13 jaar en ouder. 
    Nederland telt 25 veiligheidsregio’s, waarbinnen onder meer afspraken worden gemaakt over hoe een crisis moet worden bestreden. Aan de hand van de versoepelde coronamaatregelen hebben de regio’s hun noodverordeningen per 1 juli aangepast. Tegelijk heeft ook de bedrijfstak taxi en zorgvervoer zijn protocollen voor veilig en verantwoord vervoer bijgewerkt. Daarin staat nu onder meer dat vanaf 1 juli het gebruik van mondkapjes afhangt van de situatie en het soort vervoer.

    Een gang langs de verschillende veiligheidsregio’s wijst uit die noodverordeningen (vrijwel) allemaal strenger zijn dan het sectorprotocol. Feitelijk volgen ze de lijn die het kabinet uitzette toen de versoepelingen op 24 juni werden aangekondigd: reserveren en gezondheidscheck zijn verplicht. Dit is in het sectorprotocol voor opstaptaxi’s ingevuld door “het voor de rit stellen van vragen over de gezondheid en het noteren van de naam en contactgegevens van de passagier.”

    Niet-medisch mondkapje verplicht

    Dat geldt niet voor het andere punt uit de verordeningen: alle taxireizigers van 13 jaar en ouder dragen een niet-medisch mondkapje. De verordeningen hanteren daarbij allemaal dezelfde twee punten, waarbij ‘overig bedrijfsmatig vervoer’ neerkomt op taxivervoer en besloten busvervoer.

    “Reizigers van 13 jaar en ouder zijn in het overig bedrijfsmatig personenvervoer verplicht een niet-medisch mondkapje te dragen”, luidt het eerste punt. En punt twee: “De aanbieder van overig bedrijfsmatig personenvervoer verifieert voorafgaand aan het vervoer de gezondheid van de reiziger en werkt uitsluitend op basis van reservering.” En het maakt daarbij niet uit of er 1,5 meter onderlinge afstand kan worden bewaard. Bovendien reppen de verordeningen met geen woord over de doorzichtige schermen die de laatste maanden in veel taxi’s zijn geplaatst om de chauffeurs en passagiers van elkaar te scheiden.

    De bepaling dat een mondkapje voor elke taxipassagier van 13 jaar en ouder verplicht is, is gecombineerd met het voorschrift dat reizigers waar mogelijk in staat worden gesteld om 1,5 meter afstand tot elkaar te bewaren. Dit alles staat in de noodverordeningen van veruit de meeste veiligheidsregio’s – van enkele regio’s is de nieuwe verordening (nog) niet vindbaar of was de website niet bereikbaar. En de eventuele gevolgen zijn ook duidelijk: als politie of handhavers waarnemen dat de regels niet worden gevolgd, kan het vervoer in kwestie worden beperkt of zelfs beëindigd.

    ‘Raar als schermen nu geen waarde hebben’

    Het sectorprotocol voor vervoer van consumenten en voor zakelijke klanten noemt de schermen wél als alternatief voor mondkapjesgebruik. KNV-directeur Hubert Andela zegt in een reactie: “We leggen dit onderdeel in ons protocol uit aan de grote gemeenten met veel taxivervoer en hopen dat het daar geaccepteerd wordt. De schermen stonden niet voor niks als veiligheidsmaatregel opgenomen in het eerste coronaprotocol van het ministerie van IenW. En de RDW bracht ook niet zonder reden een advies uit over waar de schermen aan moeten voldoen en hoe je ze in je voertuigen veilig kunt vastmaken.”

    De schermen staan verder als alternatief voor de 1.5 meter in het RIVM-protocol voor vervoer van mensen met COVID-19. “Het zou raar zijn als de schermen voor de overheid nu opeens geen waarde meer hebben. In Duitsland en België zijn de schermen geaccepteerd. In Duitsland heeft de overheid er zelfs aan meebetaald.”

    Toch zijn de noodverordeningen van de veiligheidsregio’s een feit, en ze wegen bovendien zwaarder dan de protocollen van de taxibranche zelf. Het advies van KNV is dan ook voorlopig altijd mondkapjes paraat te hebben aan boord van taxivoertuigen. “Je moet als ondernemer een beetje praktisch met de situatie omgaan en voorkomen dat een ijverige handhaver je een dikke boete oplegt.”

    Uitzonderingen

    Het zorgvervoer is in dit geheel een verhaal op zich. In het sectorprotocol staan verschillende uitzonderingen vermeld, zoals jongeren die naar de middelbare school gaan en passagiers die vanwege een handicap geen mondkapje kunnen dragen. Daar is als alternatief voor het mondkapje bedacht dat er in busjes maximaal vier en in andere voertuigen maximaal twee personen meereizen.

    Andela licht toe: “Deze uitzonderingen zijn op verzoek van de Ministeries van OCenW en VWS en de koepel van gehandicapteninstellingen in de protocollen gekomen. We gaan er daarom van uit gaan dat handhavers geen busjes met leerlingen zonder mondkapje onderweg naar het speciaal middelbaar onderwijs, of busjes met gehandicapten zonder mondkapjes onderweg naar een dagopvang  gaan bekeuren. Dat zou de wereld op z’n kop zijn.”

    2 July 02 2020, 11:36
    Dossier corona
    https://www.taxipro.nl/?p=63632
  • ‘Voortbestaan zorgvervoer nog steeds in gevaar’
    Het versoepelen van de coronamaatregelen betekent niet dat het Nederlandse zorgvervoer in veilige haven is. Het herstel zal nog lang duren en het doorbetalen van vervoer dat uitvalt blijft noodzakelijk. Dat stellen brancheorganisatie KNV en vakbonden FNV en CNV. Met de nieuwste versoepelingen van 1 juli is er opnieuw meer mogelijk geworden als het om […]

    Het versoepelen van de coronamaatregelen betekent niet dat het Nederlandse zorgvervoer in veilige haven is. Het herstel zal nog lang duren en het doorbetalen van vervoer dat uitvalt blijft noodzakelijk. Dat stellen brancheorganisatie KNV en vakbonden FNV en CNV.
    Met de nieuwste versoepelingen van 1 juli is er opnieuw meer mogelijk geworden als het om zorgvervoer gaat. Maar er zijn ook nog steeds beperkingen. Het gaat volgens de drie partijen dit jaar niet meer gebeuren dat het oude niveau van aantallen reizigers en vervoersbewegingen weer gehaald wordt. Met vaste lasten die voor 80 procent doorlopen en de schamele marges in het doelgroepenvervoer dreigen veel bedrijven de komende maanden niet door te komen.

    “De sociale partners doen daarom een beroep op gemeenten, zorginstellingen, verzekeraars en andere opdrachtgevers om de vaste kosten van uitgevallen zorgvervoer de rest van 2020 door te blijven betalen.” Ze reageren daarmee ook op een brief van minister De Jonge van Volksgezondheid waarin hij de Tweede Kamer bijpraat over alle coronaperikelen. De Jonge pleitte er samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten weliswaar voor dat opdrachtgevers de vervoerders voorlopig doorbetalen voor werk dat uitvalt. Maar hier komt mogelijk per 1 september een eind aan.

    Faillissementen voorkomen

    “KNV, CNV en FNV pleiten voor langer doorbetalen, omdat anders de continuïteit van het vervoer en de werkgelegenheid in de branche in gevaar komen.” Zij roepen in herinnering dat vervoerscontracten zijn afgesloten op basis van veel hogere volumeverwachtingen en een op deze verwachtingen ingerichte bedrijfsvoering. Dat maakt dat faillissementen en reorganisaties alleen zijn te voorkomen met doorbetaling van de vaste kosten van weggevallen vervoer.”

    “Het ontslaan van chauffeurs en ontbinden van leasecontracten zijn geen alternatieven. Want zodra de vervoersvraag volgend jaar weer aantrekt, zijn alle chauffeurs meer dan nodig. Door nu door te betalen, garanderen opdrachtgevers dat er straks nog vervoerders en chauffeurs zijn om kwetsbare doelgroepen te vervoeren.” De drie partijen geven aan dat de budgetten hiervoor al waren begroot dus dat doorbetaling in principe geen probleem zou moeten zijn.

    Kostenstijgingen meerekenen

    Ze zijn verder blij met de toezegging dat alle door corona veroorzaakte meerkosten in het zorgvervoer worden vergoed. “Zonder deze vergoeding zou menig vervoerder onder de kostprijs moeten werken.” KNV, CNV en FNV willen verder dat kostenstijgingen veroorzaakt door indexeringen (ten opzichte van referentiejaar 2019) mee te rekenen. Voor 2020 bedroeg de indexering een forse 6,7 procent omdat de voor taxi’s gunstige BPM-regeling werd afgeschaft. “Zorgvervoerders komen nog zwaarder in de problemen indien indexeringen niet doorgerekend worden.”

    2 July 02 2020, 07:47
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=63627
  • Enquête: de impact van corona op de taxisector
    De taxisector is hard geraakt door de coronacrisis. Bieden de nieuwste versoepelingen eindelijk weer wat perspectief? Om in kaart te brengen hoe de taxibranche daarover denkt, vraagt TaxiPro uw medewerking een een korte enquête.  Deze enquête is een vervolg op het onderzoek dat TaxiPro een aantal maanden geleden hield onder haar lezers. Daarut bleek dat […]

    De taxisector is hard geraakt door de coronacrisis. Bieden de nieuwste versoepelingen eindelijk weer wat perspectief? Om in kaart te brengen hoe de taxibranche daarover denkt, vraagt TaxiPro uw medewerking een een korte enquête. 
    Deze enquête is een vervolg op het onderzoek dat TaxiPro een aantal maanden geleden hield onder haar lezers. Daarut bleek dat de Nederlandse taxiondernemers nauwelijks nog werk hadden en vreesden voor hun voortbestaan. Nu we enkele maanden verder en een aantal versoepelingen van de maatregelen tegen corona verder zijn, is het moment aangebroken om te kijken hoe de stemming nu is.

    Toelichting geven

    Uw medewerking aan de enquête is anoniem en de resultaten worden verwerkt in een artikel op TaxiPro. Op de meeste vragen is er vrije ruimte om een extra toelichting op het antwoord te geven. Afhankelijk daarvan zal het invullen van de enquête gemiddeld zo’n vijf minuten duren. Wilt u meedoen? Klik dan op onderstaande knop.

    1 July 01 2020, 14:48
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=63624