Nieuws uit de taxi branche

  • Nog enkele plekken beschikbaar op kleinschalig evenement elektrische taxi’s

    In Amsterdam vindt op dinsdag 1 december een kleinschalig evenement plaats over elektrificering in de taxibranche. Er is nog plaats voor enkele taxiondernemers die een wagenpark van enige omvang hebben of grotere groepen taxichauffeurs vertegenwoordigen. TaxiPro organiseert deze coronaproof bijeenkomst in Studio 4 van Ernstige Zaken in Amsterdam samen met voertuigproducent Hongqi. Verschillende sprekers zullen […]

    The post Nog enkele plekken beschikbaar op kleinschalig evenement elektrische taxi's first appeared on TaxiPro.

    In Amsterdam vindt op dinsdag 1 december een kleinschalig evenement plaats over elektrificering in de taxibranche. Er is nog plaats voor enkele taxiondernemers die een wagenpark van enige omvang hebben of grotere groepen taxichauffeurs vertegenwoordigen.
    TaxiPro organiseert deze coronaproof bijeenkomst in Studio 4 van Ernstige Zaken in Amsterdam samen met voertuigproducent Hongqi. Verschillende sprekers zullen de deelnemers helemaal bijpraten over elektrificering. Hongqi’s nieuwste, 100 procent elektrische personenauto voor de Nederlandse taximarkt is deze dag ook te bewonderen.

    Omdat er plek is voor maximaal vijftien deelnemers, wordt het evenement die dag twee keer gehouden. Het eerste blok begint om 08.30 uur met inloop met ontbijt, gevolgd door een programma van 09.30 tot 12.30 uur. Het middagprogramma is exact hetzelfde, al is hier bij de inloop van 13.00 tot 14.00 uur een inloop met lunch en vindt het programma van 14.00 tot 17.00 plaats. Het programma ziet er als volgt uit.

    Presentaties, interviews en gesprekken

    • Inloop met ontbijt of lunch
    • Korte introductie door TaxiPro en Hongqi
    • Een presentatie over de snelheid van elektrificering door Wouter Metzlar van Berenschot, gevolgd door een live video-interview met Maarten Linnenkamp van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur
    • Korte pauze
    • Een live video-interview met Gregor Beiner van het Münchner Taxi Zentrum, gevolgd door een presentatie over de elektrificering in de Nederlandse taxibranche door Ton Hokken van KNV
    • Een live video-presentatie door een medewerker van Hongqi
    • In het afsluitende uur voeren de deelnemers twee korte gesprekken, één op één. Het ene gesprek is met een medewerker van Hongqi middels videocall, het andere betreft een korte enquête over wensen en behoeften als het om elektrische taxi’s gaat.

    Snel aanmelden

    Alle sprekers zijn bereid om vragen van de deelnemers te beantwoorden. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar, met name in de ochtend. Bent je taxiondernemers met een flink wagenpark van enige of vertegenwoordig je grotere groepen taxichauffeurs? Reserveer dan snel een plekje voor dinsdag 1 december door een mailtje te sturen naar vincent.krabbendam@taxipro.nl. Geef daarin ook aan welk dagdeel je erbij wilt zijn, want vol is vol.

    The post Nog enkele plekken beschikbaar op kleinschalig evenement elektrische taxi's first appeared on TaxiPro.

    25 November 25 2020, 14:17
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=64653
  • Wmo’ers Leeuwarden stappen nauwelijks over van taxi naar OV

    De gemeente Leeuwarden stopt met een proef om mensen die met de wmo-taxi reizen vaker van het openbaar vervoer gebruik te laten maken. In de praktijk blijkt de doelgroep die overstap nauwelijks te maken. De gemeente beëindigt daarom de proef met de Voor Elkaar Pas en de bijbehorende overeenkomst met Arriva. De Voor Elkaar Pas […]

    The post Wmo'ers Leeuwarden stappen nauwelijks over van taxi naar OV first appeared on TaxiPro.

    De gemeente Leeuwarden stopt met een proef om mensen die met de wmo-taxi reizen vaker van het openbaar vervoer gebruik te laten maken. In de praktijk blijkt de doelgroep die overstap nauwelijks te maken. De gemeente beëindigt daarom de proef met de Voor Elkaar Pas en de bijbehorende overeenkomst met Arriva.
    De Voor Elkaar Pas is een product van Arriva om te faciliteren dat mensen die reizen met bijvoorbeeld de wmo-taxi zelfstandig gaan reizen met het openbaar vervoer. De pas werd vanaf vorig jaar ook voor de proef in Leeuwarden ingezet. Het doel van de gemeente was om met de Voor Elkaar Pas een kostendekkend product te bieden, dat tevens meerwaarde heeft voor de doelgroep die nu gebruik maakt van het wmo-vervoer.

    Begeleiding

    “De verwachting was dat gebruikers van het wmo-taxivervoer mogelijk nog voor een deel van hun vervoersbehoefte, eventueel met begeleiding uit hun sociale netwerk, gebruik konden maken van het OV”, schrijven burgemeester en wethouders van de Friese gemeente. “De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het aanpassen van bushaltes en het toegankelijk maken van bussen voor gebruikers van rollators en rolstoelen. Tot nu toe wordt door deze doelgroep nog niet of nauwelijks gebruik gemaakt van het OV.”

    Gebruik taxi niet afgenomen

    De poging om daar iets aan te veranderen heeft echter nauwelijks resultaat opgeleverd. “Uit de proef blijkt de Voor Elkaar Pas geen kostendekkend aanbod voor de gemeente Leeuwarden te zijn. De pas is vooral gebruikt voor korte ritten en meestal zonder begeleiderspas. Het gebruik van het wmo-taxivervoer is tijdens de proef niet afgenomen. Op basis hiervan heeft het college besloten om de proef met het tijdelijk aanbod van de Voor Elkaar Pas en de bijbehorende overeenkomst met Arriva te beëindigen.”

    The post Wmo'ers Leeuwarden stappen nauwelijks over van taxi naar OV first appeared on TaxiPro.

    25 November 25 2020, 10:15
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=64641
  • Radar benieuwd naar Tesla-ervaringen taxichauffeurs

    Consumentenprogramma Radar doet onderzoek naar de ervaringen van zakelijke Tesla-rijders, waaronder taxichauffeurs. Het programma wil hier onder meer over weten omdat vervoerder BIOS-groep een schadeclaim van 1,3 miljoen euro eist vanwege aanhoudende problemen met de Tesla’s die als taxi op Schiphol worden gebruikt. Voor dat vervoer gebruikt BIOS ongeveer zeventig Tesla’s, maar al sinds er […]

    The post Radar benieuwd naar Tesla-ervaringen taxichauffeurs first appeared on TaxiPro.

    Consumentenprogramma Radar doet onderzoek naar de ervaringen van zakelijke Tesla-rijders, waaronder taxichauffeurs. Het programma wil hier onder meer over weten omdat vervoerder BIOS-groep een schadeclaim van 1,3 miljoen euro eist vanwege aanhoudende problemen met de Tesla’s die als taxi op Schiphol worden gebruikt.
    Voor dat vervoer gebruikt BIOS ongeveer zeventig Tesla’s, maar al sinds er in 2014 met de werkzaamheden in deze vorm werd gestart zijn er problemen met de voertuigen. Deze staan vaak stil voor reparatie, iets wat bovendien lang niet altijd goed mogelijk is. Omdat BIOS al jaren niet te spreken is over de staat van de voertuigen en de service van Tesla, wil het bedrijf nu 1,3 miljoen euro aan misgelopen omzet vorderen via de rechter.

    ‘Regelmatig klachten’

    Radar wil in kaart brengen hoeveel zakelijke rijders daadwerkelijk problemen hebben met hun Tesla’s. Het tv-programma “ontvangt regelmatig klachten van Tesla-rijders over hun elektrische auto. Er zou iets mis zijn met de ophanging, krakende schokbrekers, afbrekende draagarmen, kapotte assen, gekke vering en een op hol geslagen autopilot waardoor de auto een spontane en ongewilde noodstop maakt op de snelweg.” Om de problematiek echt in kaart te brengen, wil Radar graag in contact komen met Tesla-rijders. Taxichauffeurs die hun ervaringen met Tesla willen delen, kunnen een bericht sturen aan radar@avrotros.nl.

    Lees ook: BIOS-groep eist 1,3 miljoen euro van Tesla

    The post Radar benieuwd naar Tesla-ervaringen taxichauffeurs first appeared on TaxiPro.

    24 November 24 2020, 13:10
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=64638
  • Kijk nu TaxiPro TV terug: FNV versus Uber en politieke hoop voor touringcars

    In de nieuwste aflevering van TaxiPro legt Amrit Sewgobind van FNV uit waarom de vakbond graag wil dat de taxidienst chauffeurs als werknemers gaat behandelen. Namens Busvervoer Nederland vertelt Carlo Cahn dat er voor de touringcarbranche eindelijk hoop gloort in politiek Den Haag. En er komt een rij-impressie met de nieuwe Mercedes-Benz EQV aan bod.

    The post Kijk nu TaxiPro TV terug: FNV versus Uber en politieke hoop voor touringcars first appeared on TaxiPro.

    In de nieuwste aflevering van TaxiPro legt Amrit Sewgobind van FNV uit waarom de vakbond graag wil dat de taxidienst chauffeurs als werknemers gaat behandelen. Namens Busvervoer Nederland vertelt Carlo Cahn dat er voor de touringcarbranche eindelijk hoop gloort in politiek Den Haag. En er komt een rij-impressie met de nieuwe Mercedes-Benz EQV aan bod.

    The post Kijk nu TaxiPro TV terug: FNV versus Uber en politieke hoop voor touringcars first appeared on TaxiPro.

    24 November 24 2020, 09:00
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=64633
  • BIOS-groep eist 1,3 miljoen euro van Tesla

    De BIOS-groep is klaar met alle gebreken aan de circa zeventig Tesla’s die het bedrijf inzet voor taxivervoer op Schiphol. De vervoerder stapt naar de rechter en eist daar een schadevergoeding van 1,3 miljoen euro. En de Stichting Tesla Claim bereidt daarnaast een collectieve claim namens zo’n 200 Tesla-klanten voor. Dat schrijft het Financieele Dagblad. […]

    The post BIOS-groep eist 1,3 miljoen euro van Tesla first appeared on TaxiPro.

    De BIOS-groep is klaar met alle gebreken aan de circa zeventig Tesla’s die het bedrijf inzet voor taxivervoer op Schiphol. De vervoerder stapt naar de rechter en eist daar een schadevergoeding van 1,3 miljoen euro. En de Stichting Tesla Claim bereidt daarnaast een collectieve claim namens zo’n 200 Tesla-klanten voor.
    Dat schrijft het Financieele Dagblad. De Tesla-taxi’s van BIOS staan momenteel stil, en niet alleen vanwege de coronacrisis en het daardoor lamgelegde toerisme. De wagenparkbeheerder van BIOS legt in het artikel uit dat van de zeventig taxi’s er zo’n twintig stilstaan omdat er iets aan mankeert. Bij het ene voertuig hapert de stuurbekrachting, bij een ander begaven de aandrijfassen het al snel en zelfs bij de nieuwste voertuigen begeven sommige onderdelen het. Als de vergelijking met andere voertuigen wordt gemaakt, doen de problemen met de Tesla’s zich volgens de betrokkener vele malen vaker en heftiger voor.

    Geleden omzetverlies

    Ook over de afhandeling van de problemen is de BIOS-groep niet erg te spreken. Daarom wordt de stap naar de rechter gezet. Het bedrijf rijdt nu al sinds 2014 met Tesla’s op Schiphol maar de problemen met de taxi’s, die ook de beloofde actieradius niet waar zouden maken, worden niet minder. Het bedrag van 1,3 miljoen euro schadevergoeding is gebaseerd op het geleden omzetverlies en het feit dat chauffeurs wel door moeten worden betaald terwijl de voertuigen geregeld stilstaan. Naast de actie van BIOS is er ook een claim in voorbereiding namens 200 andere ontevreden Tesla-rijders. In januari moet duidelijk worden of dit tot een rechtszaak leidt.

    The post BIOS-groep eist 1,3 miljoen euro van Tesla first appeared on TaxiPro.

    23 November 23 2020, 12:26
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=64630
  • Amsterdam heeft definitief een nieuw taxibeleid

    Nu de gemeenteraad van Amsterdam heeft ingestemd met de Agenda Taxi 2020-2025, zal er in de hoofdstad werk worden gemaakt van gelijke regels voor alle soorten straattaxivervoer. Zo moet er een eind komen aan de ongezonde concurrentie om de klant van de afgelopen jaren. De gemeenteraad stelde het beleid voor de komende jaren eerder in […]

    The post Amsterdam heeft definitief een nieuw taxibeleid first appeared on TaxiPro.

    Nu de gemeenteraad van Amsterdam heeft ingestemd met de Agenda Taxi 2020-2025, zal er in de hoofdstad werk worden gemaakt van gelijke regels voor alle soorten straattaxivervoer. Zo moet er een eind komen aan de ongezonde concurrentie om de klant van de afgelopen jaren.
    De gemeenteraad stelde het beleid voor de komende jaren eerder in november vast. De Agenda Taxi 2020-2025 gaat dus onder meer gefaseerd toewerken naar gelijke regels voor alle vormen van taxivervoer voor consumenten. Nu gelden er voor de opstapmarkt nog veel meer regels dan voor de bestelmarkt. Die ongelijkheid heeft mede gezorgd voor een taximarkt waarin niet op altijd even gezonde en nette manieren om de klant wordt gestreden. Intussen reden er in Amsterdam voor de coronacrisis zo’n 7.000 taxi’s rond, op een totaal van circa 11.000 straattaxi’s in Nederland.

    Volumebeleid

    Maar die concurrentie normaliseren is niet de enige reden waarom de gemeente het taxibeleid op de schop heeft genomen. De vele taxi’s in met name de binnenstad zetten ook de leefbaarheid en de luchtkwaliteit onder druk. Daar speelt het beleid op in. Amsterdam gaat verder als eerste stad in Nederland een volumebeleid toepassen. Het zal straks per stadsdeel verschillen welke taxi’s op welke momenten toegang hebben. De nieuwe regels moeten in 2022 worden uitgerold. Tot die tijd moet onder meer het volumebeleid juridisch worden onderbouwd. TaxiPro ging recent al uitgebreid in op de tien maatregelen waaruit het nieuwe Amsterdamse taxibeleid bestaat.

    The post Amsterdam heeft definitief een nieuw taxibeleid first appeared on TaxiPro.

    23 November 23 2020, 08:17
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=64625
  • Nieuwe TaxiPro TV: FNV versus Uber, doorbraak voor touringcars en de Mercedes EQV

    In een gevarieerde nieuwe aflevering van TaxiPro TV komt maandag 23 november onder meer aan bod waarom FNV opnieuw Uber in het vizier heeft. Verder lijkt er eindelijk erkenning te komen voor de benarde situatie van de touringcarbranche. En we laten een rij-impressie zien van de nieuwe Mercedes-Benz EQV. Dit alles is te zien vanaf […]

    The post Nieuwe TaxiPro TV: FNV versus Uber, doorbraak voor touringcars en de Mercedes EQV first appeared on TaxiPro.

    In een gevarieerde nieuwe aflevering van TaxiPro TV komt maandag 23 november onder meer aan bod waarom FNV opnieuw Uber in het vizier heeft. Verder lijkt er eindelijk erkenning te komen voor de benarde situatie van de touringcarbranche. En we laten een rij-impressie zien van de nieuwe Mercedes-Benz EQV. Dit alles is te zien vanaf 14.00 uur op maandag 23 november.
    Recent sommeerde FNV taxiplatform Uber om de aangesloten chauffeurs als werknemers te gaan behandelen. Als het bedrijf de cao niet gaat naleven, wil de vakbond dat via de rechter afdwingen. Amrit Sewgobind is namens FNV in de studio van TaxiPro TV om uit te leggen waarom de vakbond opnieuw de strijd heeft aangebonden met Uber.

    Doordringen

    Busvervoer Nederland kwam de laatste tijd al vaker aan bod in TaxiPro TV om aan te kaarten hoe moeilijk de Nederlandse touringcarbedrijven het hebben door de coronacrisis. Na heel veel lobbyen lijkt dat nu ook door te dringen tot de landelijke politiek. Carlo Cahn zal vertellen of en in welke mate de vooruitzichten verbeterd zijn. De aflevering bevat verder een video waarin we kennis maken met de met nieuwe elektrische personenbus EQV, de eerste volledig elektrische MVP van Mercedes-Benz.

    TaxiPro TV is op maandag 23 november vanaf 14.00 uur live te zien en daarna terug te bekijken op het YouTube-kanaal van TaxiPro. Daar kunnen alle eerdere afleveringen en andere video’s van TaxiPro worden teruggevonden.

    The post Nieuwe TaxiPro TV: FNV versus Uber, doorbraak voor touringcars en de Mercedes EQV first appeared on TaxiPro.

    20 November 20 2020, 10:20
    Video's
    https://www.taxipro.nl/?p=64617
  • Coronacrisis maakt openbreken vervoerscontracten mogelijk

    Door de langdurige gevolgen van de coronacrisis willen vervoerders graag nieuwe afspraken maken met hun opdrachtgevers in het contractvervoer. En daar zijn zeker aanknopingspunten voor, want er is sprake van een crisis die niemand had kunnen voorzien toen de bestaande vervoersafspraken werden gemaakt. Dat blijkt uit een onderzoek van Ventoux in opdracht van het Aanbestedingsinstituut […]

    The post Coronacrisis maakt openbreken vervoerscontracten mogelijk first appeared on TaxiPro.

    Door de langdurige gevolgen van de coronacrisis willen vervoerders graag nieuwe afspraken maken met hun opdrachtgevers in het contractvervoer. En daar zijn zeker aanknopingspunten voor, want er is sprake van een crisis die niemand had kunnen voorzien toen de bestaande vervoersafspraken werden gemaakt. Dat blijkt uit een onderzoek van Ventoux in opdracht van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM).
    De volumes in het zorgvervoer zijn door de coronacrisis sterk afgenomen en dit effect zal nog lang aanhouden. Brancheorganisatie KNV gaf onlangs al aan dat we in 2021 nog niet hoeven te rekenen op volledig herstel. En het is nog maar de vraag of en wanneer de niveaus van vóór de coronacrisis wel weer worden bereikt. Het AIM sluit niet uit dat de vervoersvolumes structureel lager zullen blijven. Dat maakt het nodig om nieuwe afspraken te maken over de vergoedingen en voorwaarden voor het vervoer. Want wat nu in contracten staat over het te verwachten aantal ritten en de voertuigbezetting is in veel gevallen niet realistisch meer.

    Op zoek naar argumenten

    Het AIM gaf Ventoux de opdracht om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om contracten in het doelgroepenvervoer open te breken en nieuwe afspraken te maken. De sector zoekt daar een juridisch kader voor en wil graag weten met welke argumenten die onderhandelingen gevoerd kunnen worden. Het onderzoek gaat onder meer in op de plicht van vervoerders om hun contracten na te leven. Volgens Ventoux is hier sprake van de ‘relatieve onmogelijkheid’ om dat te doen. Door de daling van het volume is het vaak niet meer rendabel om voor de afgesproken tarieven te rijden.

    In sommige contracten is al afgesproken dat er opnieuw wordt onderhandeld als de volumes met meer dan een bepaald percentage groeien of krimpen. Maar ook als die afspraak niet is gemaakt, kan er wel een plicht tot heronderhandelen ontstaan door de situatie in de praktijk. Daarin kan meespelen of er sprake is van overmacht, waar de coronapandemie een duidelijk voorbeeld van is. De uitzonderingen zijn dan de contracten waarin wel rekening is gehouden met bijvoorbeeld een pandemie, maar dan nog is de huidige crisis als gevolg van de coronapandemie ongekend, net als het bijbehorende overheidsingrijpen.

    Dun gezaaid

    Het is dus de vraag in welke mate de coronapandemie en de bijbehorende crisis onvoorziene omstandigheden zijn. Op basis van juridische literatuur stelt Ventoux: “Hoewel de drempel voor contractwijzigingen wegens onvoorziene omstandigheden hoog is, zijn er voldoende aanwijzingen dat de coronapandemie als onvoorziene omstandigheid geldt en recht geeft op aanpassing of (gedeeltelijke) beëindiging van het contract.” Uitspraken van rechters hierover zijn nog dun gezaaid en recent, maar bevestigen het beeld van die onvoorziene omstandigheid wel – helemaal bij langdurige contracten.

    Ventoux ziet mogelijkheden voor vervoerders om opnieuw te gaan onderhandelen over bestaande vervoerscontracten. “Er zijn verschillende rechtsgronden die tot deze verplichting leiden. Niet alleen kan de vervoersovereenkomst zelf hiertoe al noodzaken, omdat er bijvoorbeeld een wijzigingsclausule is opgenomen, maar ook de redelijkheid en billijkheid en de regeling omtrent gewijzigde omstandigheden kunnen hiertoe verplichten.” De Aanbestedingswet biedt volgens Ventoux meerdere aanknopingspunten om prijsaanpassingen mogelijk te maken.

    Bekijk hier het volledige rapport.

    The post Coronacrisis maakt openbreken vervoerscontracten mogelijk first appeared on TaxiPro.

    20 November 20 2020, 08:54
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=64619
  • Bezuinigingen AOV Amsterdam door corona niet meer nodig

    De voorgenomen bezuinigingen op het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) in Amsterdam in 2021 gaan niet door. Omdat door de coronacrisis het gebruik en de kosten voor deze vorm van contractvervoer zijn gedaald, is volgend jaar bezuinigen niet meer nodig. Op termijn moet dat alsnog gebeuren, maar Amsterdam hoopt dan de organisatie van al het sociale […]

    The post Bezuinigingen AOV Amsterdam door corona niet meer nodig first appeared on TaxiPro.

    De voorgenomen bezuinigingen op het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) in Amsterdam in 2021 gaan niet door. Omdat door de coronacrisis het gebruik en de kosten voor deze vorm van contractvervoer zijn gedaald, is volgend jaar bezuinigen niet meer nodig. Op termijn moet dat alsnog gebeuren, maar Amsterdam hoopt dan de organisatie van al het sociale vervoer aan te kunnen pakken.
    Het AOV faciliteert verschillende vormen van sociaal en recreatief vervoer voor oudere Amsterdammers. Dit vervoer is ook beschikbaar voor mensen die er een indicatie voor hebben. Door maatschappelijke en demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing, nemen het gebruik en de kosten van het AOV toe. Daarom werkt de gemeente aan een toekomstbestendig vervoerssysteem voor inwoners met een mobiliteitsbeperking. Dat schrijven de inmiddels vertrokken mobiliteitswethouder Sharon Dijksma en haar collega Simone Kukenheim van Zorg & Jeugd aan de gemeenteraad.

    Andere vormen

    Dat geheel van vervoersoplossingen noemt de gemeente sociaal vervoer. En dat systeem moet onder meer structureel financieel gezond zijn, maar ook kwalitatief en veilig vervoer aan de doelgroep bieden. Naast het sociaal vervoer optimaliseren, wil de gemeente ook het openbaar vervoer toegankelijker maken en de aansluiting tussen die beide systemen verbeteren. Ook wordt er gedacht aan andere vormen van vervoer, zoals door vrijwilligers, en het integreren van de verschillende systemen door met één kaartje te kunnen reizen. Voor dat alles wordt aan een beleidsplan gewerkt. Dat moet er in de eerste maanden van 2021 komen, zodat de gemeente vanaf eind 2021 het sociaal vervoer kan gaan hervormen.

    1,7 miljoen euro

    Op weg daar naartoe waren er vanwege de beoogde tekorten bezuinigingen in het AOV voorzien. Het ging daarbij om een bedrag van 1,7 miljoen euro. Maar door de intelligente lockdown in maart nam het gebruik van het AOV af tot circa 15 procent. Dat groeide daarna terug naar 60 tot 65 procent, maar vanwege de tweede coronagolf is dat inmiddels weer beduidend minder. Met het afgenomen gebruik zijn ook de kosten voor het AOV zodanig afgenomen dat bezuinigen in 2021 niet langer nodig is.

    The post Bezuinigingen AOV Amsterdam door corona niet meer nodig first appeared on TaxiPro.

    20 November 20 2020, 07:50
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=64582
  • Maatwerk helpt leerlingen Twenterand van taxi naar ander vervoer

    In de gemeente Twenterand zijn de afgelopen tijd 22 leerlingen die eerst met de taxi naar school gingen zelfstandig gaan reizen. Dat is zo’n 10 procent van het totale aantal scholieren dat recht had op leerlingenvervoer. Met de succesvolle aanpak met persoonlijke vervoersplannen wordt in het huidige schooljaar opnieuw aan de zelfredzaamheid van ongeveer twintig […]

    The post Maatwerk helpt leerlingen Twenterand van taxi naar ander vervoer first appeared on TaxiPro.

    In de gemeente Twenterand zijn de afgelopen tijd 22 leerlingen die eerst met de taxi naar school gingen zelfstandig gaan reizen. Dat is zo’n 10 procent van het totale aantal scholieren dat recht had op leerlingenvervoer. Met de succesvolle aanpak met persoonlijke vervoersplannen wordt in het huidige schooljaar opnieuw aan de zelfredzaamheid van ongeveer twintig leerlingen gewerkt.
    Het bevorderen van zelfstandig reizen door leerlingen die van taxivervoer gebruik maken komt steeds vaker voor. Het is uiteraard niet voor iedere scholier uit deze doelgroep mogelijk, maar waar het wel kan, zorgt het voor meer zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Dat verbetert de toekomstperspectieven van het kind in kwestie, legt Herma Naafs uit. Zij is medewerker leerlingenvervoer bij de gemeente Twenterand.

    “Het vergroten van de eigen kracht en zelfstandigheid van de jongeren geeft hen betere kansen voor de toekomst. Door jong te beginnen is er een enorm duurzaam effect voor de langere termijn. Deze jongeren hoeven bijvoorbeeld later ook niet met de taxi naar familie, werk of dagbesteding en kunnen zichzelf beter redden. Ik ben ook echt trots op de ouders die dit avontuur met ons hebben aangedurfd.”

    Zekerheid van slagen

    De ouders vormen in zo’n project een belangrijke schakel, want vrijwillige deelname is een randvoorwaarde die door de gemeenteraad is opgelegd. Naafs: “Daar ben ik ook echt voorstander van, want als de ouders meewerken weten we bijna zeker dat het zal slagen. Als wij aan ouders voorstellen dat hun gehandicapte kind zelfstandig gaat reizen naar school, zijn ze eerst meestal terughoudend. Zij hebben vaker gemaakt dat hun kind de neus stootte en willen voorkomen dat dit opnieuw gebeurt.”

    “De kinderen zelf zijn negen van de tien keer meteen enthousiast over het vooruitzicht dat we ze bieden. Als ze daarin eenmaal stappen gaan zetten, zien de ouders ook dat ze zich ontwikkelen. En het betekent enorm veel voor een kind als ze wat meer vrijheid krijgen. Gewoon eens een half uur na schooltijd blijven hangen om met andere leerlingen te praten, in plaats van meteen de taxi in te moeten.”

    Daarmee is niet gezegd dat elk kind de overstap uiteindelijk ook maakt. “Voor een paar kinderen werd het toch te veel, zodat zij weer teruggingen naar taxivervoer. En soms willen ouders dat zelf graag. Die deur moet je altijd openhouden, er moet gewoon een weg terug zijn als het kind het niet aan blijkt te kunnen. En soms is er een middenweg: een keer per week zelfstandig reizen, de andere dagen met het taxibusje. Juist omdat de oplossing voor elk kind anders is, werken we behoedzaam en stapsgewijs.”

    Op zoek naar de beste oplossing

    De kinderen zijn en worden naar zelfstandig reizen begeleid met behulp van persoonlijke vervoersplannen (PVP). Hiervoor zocht Twenterand de samenwerking met het vervoersbureau OVB van Larcom. Dat keek samen met de ouders naar de beste manier waarop hun kinderen naar school kunnen reizen. Dat kan het openbaar vervoer zijn, maar ook een brommer, fiets, e-bike of een combinatie van die modaliteiten. De gemeente betaalt de OV-reizen en het gebruik van de ondersteunende GO-OV app, of de leerling krijgt van de gemeente een e-bike in bruikleen.

    Naafs geeft een voorbeeld van zo’n persoonlijk vervoersplan voor een leerling van een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. “We zijn begonnen met hem op de e-bike naar zijn stage te laten reizen. Vervolgens is hij de e-bike ook steeds meer voor zijn andere reizen gaan gebruiken en inmiddels maakt hij helemaal geen gebruik meer van taxivervoer. En hij heeft ook werk gevonden.” 

Het proces van reizen met de taxi naar zelf met de fiets of het OV naar school gaan verloopt stapsgewijs, op het tempo van de leerling. Zo zijn er enkele leerlingen uit de eerste ‘lichting’ die dat proces nog aan het afronden zijn, omdat zij door alle coronaperikelen wat meer tijd nodig hebben.

    Stap voor stap

    “Sommige leerlingen durven het in eerste instantie niet aan om naar een opstappunt voor openbaar vervoer te gaan”, vertelt Naafs. “Dus dan begin je ermee om het kind naar de taxi op de hoek van de eigen straat te laten lopen, in plaats van voor de deur. Zo kun je stap voor stap toewerken naar de opstappunten, zoals bushaltes en stations. De ene keer duurt dat een half jaar, de andere keer anderhalf jaar.” Overigens hebben de afgelopen tijd relatief veel leerlingen de overstap gemaakt omdat er voor het eerst een groepsgewijze pilot liep, waar dat voorheen altijd per individueel kind ging. “Dat maakt wat we afgelopen periode hebben gedaan wel uniek”, aldus Naafs.

    Binnen dit geheel spelen de vervoerders uiteraard ook een rol. Als kinderen zelfstandig gaan reizen, betekent dat voor hen een kleiner vervoersvolume. En er zijn in dit contract geen afspraken waarbij de vervoerders vergoed worden voor een kind dat de overstap maakt. Desondanks ziet Herma Naafs dat de taxibedrijven graag en goed meewerken.

    “Zij zien ook wat het betekent voor een kind om zelfredzaam en zelfstandig te zijn. De wil om daar aan mee te werken is er bij de vervoerders zeker, maar het verschil in volume moet voor hen natuurlijk niet te groot worden. Anderzijds stromen er elk jaar natuurlijk weer nieuwe leerlingen in, dus het is niet zo dat de te vervoeren groep alleen maar kleiner wordt. Ook al omdat we zien dat er weer meer kinderen van het speciaal onderwijs gebruik gaan maken.”

    Win-winsituatie

    Hoewel het hele initiatief is ingezet om de kinderen meer zelfstandigheid te geven en ze een betere toekomst te bieden, is het voor de gemeente ook financieel interessant om leerlingen zelfstandig te laten reizen. “Het gaat toch om behoorlijke afstanden die gereisd worden. Dat kost met het OV ook nog aardig wat, maar dat is maar een fractie van wat reizen met de taxi kost. En als een kind met de fiets reist is dat nog sterker het geval. Dus in die zin is het een win-winsituatie, maar de insteek van dit alles is niet om als gemeente voordeliger uit te zijn. Het gaat echt om de zelfredzaamheid van die kinderen”, benadrukt Naafs.

    En omdat dit het afgelopen jaar succesvol is geweest, is men in de gemeente Twenterand nu bezig de volgende ronde voor te bereiden. Momenteel zijn er zo’n dertig leerlingen in beeld waarvan wordt gedacht dat ze de overstap van taxivervoer naar zelfstandig reizen kunnen maken. Naafs: “De komende tijd wordt duidelijk, onder meer door gesprekken met de ouders, met welke kinderen we daadwerkelijk dat traject gaan volgen. We verwachten dat er uiteindelijk ongeveer twintig aan het programma gaan deelnemen.”

    Foto: gemeente Twenterand

    The post Maatwerk helpt leerlingen Twenterand van taxi naar ander vervoer first appeared on TaxiPro.

    19 November 19 2020, 07:05
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=64607