CONNECT VERVOER


Comfortabel en veilig van A naar B

Nieuws uit de taxi branche

  • Snelheidsmaximum op alle rijkswegen omlaag naar 100 kilometer
    In de strijd tegen stikstof gaat het snelheidsmaximum op snelwegen overal omlaag naar 100 kilometer. Op wegen waar een maximum geldt van 130, mag straks alleen tussen 19.00 uur en 06.00 uur zo hard worden gereden. Volgens ingewijden van persbureau ANP is dat onderdeel van het stikstofplan dat het kabinet woensdag presenteert. De coalitie heeft […]

    In de strijd tegen stikstof gaat het snelheidsmaximum op snelwegen overal omlaag naar 100 kilometer. Op wegen waar een maximum geldt van 130, mag straks alleen tussen 19.00 uur en 06.00 uur zo hard worden gereden.

    Volgens ingewijden van persbureau ANP is dat onderdeel van het stikstofplan dat het kabinet woensdag presenteert. De coalitie heeft hierover dinsdag een akkoord bereikt. Het verlagen van de maximumsnelheid is een pijnlijke maatregel voor de grootste regeringspartij VVD. Een van de speerpunten van de liberalen was nu juist dat ze wilden dat op veel meer wegen 130 kilometer per uur kon worden gereden.

    Man en macht

    Het kabinet zegt wel toe in Brussel te praten over mogelijke samenvoeging van speciaal beschermde Natura 2000-gebieden, zeggen betrokkenen. Een groter aantal hectaren per natuurgebied betekent dat er, volgens de Europese richtlijn, meer stikstof mag neerdalen in zo’n gebied.

    Met het akkoord heeft de coalitie een crisis afgewend over de stikstofuitstoot en -neerslag in Nederland. Het kabinet probeert al bijna een half jaar met man en macht een oplossing te vinden voor het stikstofprobleem. Eind mei oordeelde de Raad van State dat het Nederlandse stikstofbeleid niet genoeg bescherming biedt aan beschermde gebieden.

    Akkoord

    Andere maatregelen die de coalitie heeft laten onderzoeken, zoals een regeling om het aantal vieze dieselbusjes te verminderen, maken geen deel uit van de reeks maatregelen.

    Het pakket dat woensdag wordt gepresenteerd gaat specifiek over maatregelen op de korte termijn, om ervoor te zorgen dat de vergunningverlening voor woningbouw niet te lang stil komt te liggen. Ook de belangrijkste infrastructurele projecten als dijkversterkingen moeten weer op gang komen. Coördinerend minister Carola Schouten (Landbouw) wil voor 1 december een akkoord bereiken met de provincies over maatregelen op de langere termijn, zoals het opkopen van boerenbedrijven.

    Bron: ANP

    12 November 12 2019, 15:53
    Specials
    https://www.taxipro.nl/?p=61728
  • TV-aandacht voor ‘lange wachttijden’ Valys Bollenstreek
    In de uitzending van Tros Radar van maandag is aandacht besteed aan problemen met Valys-vervoer in de Bollenstreek. Drie mensen met een lichamelijke beperking klaagden dat ze al meer dan een jaar standaard ‘drie kwartier tot een uur’ moeten wachten voor er een rolstoeltaxi is. Valys kondigde maatregelen aan in het tv-programma: vervoerder RTC raakt […]

    In de uitzending van Tros Radar van maandag is aandacht besteed aan problemen met Valys-vervoer in de Bollenstreek. Drie mensen met een lichamelijke beperking klaagden dat ze al meer dan een jaar standaard ‘drie kwartier tot een uur’ moeten wachten voor er een rolstoeltaxi is. Valys kondigde maatregelen aan in het tv-programma: vervoerder RTC raakt het gebied kwijt. RTC benadrukt in een reactie dat de vork anders in de steel zit.

    “Ik vind het verschrikkelijk”, zegt Stefan, een van de drie gedupeerden. Medebewoner Sander zegt: “De taxi is standaard drie kwartier tot een uur te laat. Dat vinden we niet zo leuk.” Het probleem speelt volgens hen al meer dan een jaar. Stefan legt uit dat ze al meer dan tien klachten hebben ingediend. “Steeds krijgen we te horen ‘sorry, het is niet onze bedoeling’, maar er verandert niets.”

    Tijdens de reportage nemen de verslaggever en de drie mannen de proef op de som: ze bestellen een taxibusje. Opnieuw moeten ze drie kwartier wachten. Tussendoor bellen ze naar de klantenservice van Valys, maar daar staan ze, vinden ze, lang in de wacht. Als de chauffeur eenmaal ter plaatse is, zegt hij dat hij ‘ook niet snapt’ waarom het steeds mis gaat. In de uitzending wordt de suggestie gewekt dat het komt omdat er maar één rolstoelbus voor de gehele Bollenstreek beschikbaar is.

    Andere vervoerder

    In de uitzending legt een Valys-medewerker uit dat er ‘toename van het aantal klachten is’ in de Bollenstreek. “Dit is op directieniveau opgepakt. RTC rijdt nog tot half november, daarna gaat dit gebied over naar een andere vervoerder. We gaan er vanuit dat het dan beter gaat worden.”

    Een woordvoerder bevestigt aan TaxiPro dat RTC inmiddels ‘niet meer actief’ is in de Bollenstreek. De andere aanbieders die in het gebied werken, nemen de werkzaamheden over. De suggestie dat er slechts een rolstoelbus voor de gehele Bollenstreek beschikbaar was, wijst de woordvoerder van de hand.

    ‘Situatie ligt anders’

    De situatie ligt anders dat door Valys en Radar wordt gesuggereerd, benadrukt Davor Bogicevic, uitvoerend bestuurder van RTC in een reactie. RTC is door Valys gevraagd om het Valys-vervoer in de Bollenstreek per 1 augustus 2019 over te nemen nadat de vorige vervoerder het werk had teruggegeven, legt hij uit. RTC deed dit volgens hem om Valys te helpen omdat zij op korte termijn geen andere vervoerder konden vinden. Het was niet de bedoeling hier lang mee door te gaan, zegt hij. “Al in september 2019 hebben wij aangegeven dat wij het vervoer niet langer kunnen uitvoeren.”

    Vanaf 1 november 2019 heeft Valys een vervoerder gevonden die bereid was om een aantal kleinere postcode-gebieden in de Bollenstreekregio over te nemen, legt Bogicevic uit. Dat is volgens hem geen definitieve oplossing. “Tot de dag van vandaag wachten wij op de overname van de rest van het werk. De RTC blijft het vervoer maar uitvoeren om te voorkomen dat het vervoer helemaal stopt.”

    Bekijk de uitzending hier.

    12 November 12 2019, 11:18
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=61713
  • Bijna 30 miljoen geïnvesteerd in nieuwe MaaS-dienst
    MaaS Global, de Finse ontwikkelaar van de bekende Mobility as a Service-app Whim, heeft een flinke investering gekregen: 29,5 miljoen euro. MaaS Global breidt zijn activiteiten volgend jaar uit naar nieuwe markten in Europa, Japan, Singapore en Noord-Amerika.  MaaS Global is opgericht in 2015 en is naar eigen zeggen het eerste bedrijf in de wereld […]

    MaaS Global, de Finse ontwikkelaar van de bekende Mobility as a Service-app Whim, heeft een flinke investering gekregen: 29,5 miljoen euro. MaaS Global breidt zijn activiteiten volgend jaar uit naar nieuwe markten in Europa, Japan, Singapore en Noord-Amerika. 

    MaaS Global is opgericht in 2015 en is naar eigen zeggen het eerste bedrijf in de wereld op het gebied van MaaS. In november 2017 heeft Maas Global de mobiliteitsapp Whim geïntroduceerd en sindsdien is de app al voor meer dan zes miljoen reizen gebruikt. Whim werkt op dit moment in Helsinki, Birmingham, Antwerpen en Wenen. Whim brengt het openbaar vervoer, stadfietsen, taxi’s en huurauto’s samen in een app voor een vast maandtarief.

    Achter het bedrijf zit een grote groep investeerders. Nieuw aangesloten partijen zijn beleggingsmaatschappij BP Ventures, Japanse vastgoedmaatschappij Mitsui Fudosan, Mitsubishi Corporation en beleggingsfonds Nordic Ninja. De eerdere investeerders hebben ook deelgenomen aan deze nieuwe investeringsronde. In totaal steken alle aandeelhouders nu 53,7 miljoen euro in het bedrijf.

    Nieuwe markten

    “Wij zijn enthousiast over deze belangrijke en ervaren investeerders. Door de nieuwe investeringen hebben wij alles wat nodig is voor succes en om onze handel uit te breiden naar nieuwe markten”, vertelt Sampo Hietanen, de algemene directeur en oprichter van MaaS Global.

    De nieuwe investeerders werden volgens hem aangetrokken door de globale groeipotentie. Op de MaaS-markt verwacht hij een groei tot 500 miljard euro omzet vóór 2030.

    12 November 12 2019, 10:17
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=61719
  • Video: Tribus op Busworld 2019
    Onlangs nam Tribus deel aan de vakbeurs Busworld in Brussel. Daarvan kan nu een korte video-impressie worden bekeken. Tijdens de beurs werd onder meer aandacht gevraagd voor de Volkswagen e-Crafter, een rolstoeltoegankelijke minibus voor acht passagiers. Het voertuig biedt ruimte aan twee rolstoelen en is voorzien van de TriflexAIR. De lezers van TaxiPro bekroonden de e-Crafter […]

    Onlangs nam Tribus deel aan de vakbeurs Busworld in Brussel. Daarvan kan nu een korte video-impressie worden bekeken.

    Tijdens de beurs werd onder meer aandacht gevraagd voor de Volkswagen e-Crafter, een rolstoeltoegankelijke minibus voor acht passagiers. Het voertuig biedt ruimte aan twee rolstoelen en is voorzien van de TriflexAIR. De lezers van TaxiPro bekroonden de e-Crafter onlangs nog met de Taxi Innovatie Prijs 2019. Ook te zien in Brussel: de TriflexAIR 2.0. Door een gewichtsbesparing van 50 procent ten opzichte van de oude versie staat dit vloersysteem voor een flinke besparing op brandstof en CO2.

    Verder zette Tribus de schijnwerpers op de volledig elektrische Movitas stadsbus en de vernieuwde lagevloerbus Civitas Economy. In onderstaande video komen al deze innovaties nog eens voorbij.

    11 November 11 2019, 06:54
    Innovatie
    https://www.taxipro.nl/?p=61691
  • Chauffeurs verliezen kort geding over Amsterdamse taxiregels
    Een groep van 33 taxichauffeurs heeft het kort geding verloren dat ze hadden aangespannen tegen Taxistad en Take a Taxi, de Amsterdamse TTO’s waarbij ze zijn aangesloten. Daarmee is opnieuw door een rechter bevestigd dat alle Toegelaten Taxi Organisaties en hun chauffeurs zich aan het maatregelenprotocol in de taxiverordening moeten houden. Het kort geding speelde […]

    Een groep van 33 taxichauffeurs heeft het kort geding verloren dat ze hadden aangespannen tegen Taxistad en Take a Taxi, de Amsterdamse TTO’s waarbij ze zijn aangesloten. Daarmee is opnieuw door een rechter bevestigd dat alle Toegelaten Taxi Organisaties en hun chauffeurs zich aan het maatregelenprotocol in de taxiverordening moeten houden.

    Het kort geding speelde weliswaar tussen de chauffeurs en de TTO’s, maar het had veel weg van een juridisch opzetje. Beide ‘kampen’ willen namelijk hetzelfde: minder strenge sancties voor met name kleine overtredingen van de taxiregels in Amsterdam. Die zijn namelijk volgens zowel deze TTO’s als veel chauffeurs op zichzelf al overtrokken. Bovendien zouden ze zorgen voor oneerlijke concurrentie met taxidiensten die niet aan de regels van de opstapmarkt gebonden zijn. TAT en Taxistad steunden de eisen van de chauffeurs dan ook.

    Harder gestraft

    Om hun zin te krijgen, kwamen Take a Taxi en Taxistad met een alternatief maatregelenprotocol. De gemeente reageerde daarop met een rechtszaak en won die ook, wat betekent dat de TTO’s zich op straffe van dwangsommen aan de afgesproken regels voor sancties moeten houden. In reactie daarop spanden 33 chauffeurs een kort geding aan tegen de twee TTO’s over hetzelfde onderwerp. Ook hier is de uitkomst dat TAT en Taxistad zich gewoon aan het geldende protocol voor sancties op overtredingen moeten houden.

    Overigens is ook de gemeente het ermee eens dat het maatregelenprotocol niet optimaal is, omdat TTO-chauffeurs voor dezelfde overtreding harder worden gestraft dan bijvoorbeeld Uber-chauffeurs. Juist dat is voor de twee TTO’s reden geweest een eigen maatregelenprotocol te ontwikkelen. Daar komen ze dus bij herhaling niet mee weg, maar intussen is wel duidelijk dat de gemeente het bestaande protocol gaat aanpassen aan de veranderde markt. TTO’s krijgen meer autonomie bij het opleggen van sancties en ook de controle op en sactionering van de TTO’s wordt straks anders geregeld.

    Nieuwe ongelijkheid

    Daar wordt nu aan gewerkt en het streven is de veranderingen medio april 2020 door te voeren, al is dat geen harde deadline. Tot die tijd moeten de TTO’s zich gewoon aan de huidige afspraken voor sancties en overtredingen houden, vindt de gemeente. Een eigen maatregelenprotocol zou alleen maar voor nieuwe ongelijkheid zorgen tussen de verschillende TTO’s, en de rechter deel die zienswijze. Er is wel sprake van ongelijkheid, maar daar zijn al enkele concessies aan gedaan en de gemeente werkt nu volop aan een herziening van het probleem. Degenen die het niet met het huidige sanctiesysteem eens zijn, zullen dus simpelweg nog even geduld moeten hebben.

    Lees ook:

    8 November 08 2019, 10:48
    Straattaxi
    https://www.taxipro.nl/?p=61704
  • Taxiboeken.nl is failliet
    Mobility ID, het bedrijf achter de website Taxiboeken, is failliet verklaard. Nog maar een dag eerder had het bedrijf uitstel van betaling gevraagd en gekregen. Eerder deze week het Regionaal Vervoers Centrum (RVC) Nederland het faillissement van Mobility ID aan. Vrijwel tegelijk vroeg Mobility ID zelf echter uitstel van betaling aan, waarop RVC zijn aanvraag weer […]

    Mobility ID, het bedrijf achter de website Taxiboeken, is failliet verklaard. Nog maar een dag eerder had het bedrijf uitstel van betaling gevraagd en gekregen.

    Eerder deze week het Regionaal Vervoers Centrum (RVC) Nederland het faillissement van Mobility ID aan. Vrijwel tegelijk vroeg Mobility ID zelf echter uitstel van betaling aan, waarop RVC zijn aanvraag weer introk. Uitstel od surseance van betaling is een manier om een bedrijf met betalingsproblemen wat rust te geven, zodat de financiële zaken op orde kunnen worden gebracht. Die mogelijkheid kon echter niet worden benut, omdat de bewindvoerder al snel besloot de surseance om te zetten in een faillissement.

    Duizenden tot tienduizenden euro’s

    Dat RVC aanvankelijk het faillissement aanvroeg gebeurde met steun van andere partijen, want tientallen bedrijven zeggen nog geld van het Mobility ID tegoed te hebben. Taxiboeken is een online platform waar vraag en aanbod in taxiritten bij elkaar worden gebracht. Per gebied wordt gewerkt met een vaste vervoerder voor het uitvoeren van die ritten. Maar de laatste tijd kwamen er steeds meer berichten over betalingsachterstanden. Grote en kleine taxibedrijven zeggen nog duizenden tot soms tienduizenden euro’s betaald te moeten krijgen.

    Wat zij daar nog van gaan zien nu Mobility ID failliet is verklaard, moet de komende tijd gaan blijken. Alfons Dunselman van Schenkeveld Advocaten is aangesteld als curator in dit faillissement. Naast Taxiboeken.nl vallen daar overigens zo’n twintig andere taxigerelateerde domeinnamen onder.

    8 November 08 2019, 09:27
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61699
  • TaxiPro-enquête: taxiverzekeringen in 2020
    Premies voor taxiverzekeringen lijken ook in 2020 flink duurder te worden. Om deze ontwikkeling beter in kaart te brengen, vraagt TaxiPro de sector om een korte enquête in te vullen.  Het betreft een onderzoek dat in eind 2018 ook al in deze vorm werd uitgevoerd. Door dit onderzoek te herhalen, willen we enerzijds in kaart […]

    Premies voor taxiverzekeringen lijken ook in 2020 flink duurder te worden. Om deze ontwikkeling beter in kaart te brengen, vraagt TaxiPro de sector om een korte enquête in te vullen. 

    Het betreft een onderzoek dat in eind 2018 ook al in deze vorm werd uitgevoerd. Door dit onderzoek te herhalen, willen we enerzijds in kaart brengen hoe het nu met taxiverzekeringen is gesteld. En anderzijds biedt dat de kans om de vergelijking met een jaar geleden te maken. De conclusies destijds: Broodwinning in gedrang door duurdere taxiverzekeringen.

    Anoniem

    Daarom het verzoek aan taxiondernemers om, ongeacht de omvang van hun bedrijf en werkzaamheden, onze enquête in te vullen. De informatie die dit oplevert, zal worden gebruikt voor één of meerdere artikelen op TaxiPro. Deelname duurt niet lang en is volledig anoniem. Vul hier de enquête in.

    7 November 07 2019, 14:35
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61696
  • Uitstel van betaling voor Taxiboeken, faillissement aangevraagd
    Mobility ID, het bedrijf achter Taxiboeken.nl, heeft uitstel van betaling gekregen. Intussen is door schuldeisers van het bedrijf ook het faillissement van Mobility ID aangevraagd. Taxibedrijven claimen nog duizenden tot tienduizenden euro’s tegoed te hebben van het bedrijf. Uitstel of surseance van betaling is weliswaar niet hetzelfde als een faillissement, maar in veel gevallen volgen […]

    Mobility ID, het bedrijf achter Taxiboeken.nl, heeft uitstel van betaling gekregen. Intussen is door schuldeisers van het bedrijf ook het faillissement van Mobility ID aangevraagd. Taxibedrijven claimen nog duizenden tot tienduizenden euro’s tegoed te hebben van het bedrijf.

    Uitstel of surseance van betaling is weliswaar niet hetzelfde als een faillissement, maar in veel gevallen volgen deze zaken elkaar wel op. Zo’n uitstel is namelijk bedoeld als adempauze waarin een bedrijf met betalingsproblemen de kans krijgt om zijn financiële zaakjes op orde te krijgen. Maar intussen heeft het Regionaal Vervoers Centrum (RVC) Nederland met ondersteuning van andere partijen het faillissement van Mobility ID aangevraagd.

    Geld tegoed

    RVC verdeelde tot enkele jaren geleden het vervoer van defensiepersoneel onder vervoerders. Dat werk werd per 1 april 2017 gegund aan Taxiboeken.nl, waarna de aangesloten vervoerders het zijn gaan rijden. Het gaat om tientallen vervoerders die soms nog duizenden euro’s, maar in andere gevallen wel 30.000 tot 40.000 euro van Mobility ID tegoed zeggen te hebben. Deze partijen hebben begin volgende week een bijeenkomst over de reden van de faillissementsaanvraag en hoe nu verder te handelen. Het betreft zowel kleine als grotere taxibedrijven. Ook elders uit de taxibranche bereiken TaxiPro berichten van bedrijven die nog geld tegoed hebben van Taxiboeken.nl.

    Aanbestedingen

    Dit platform ontstond een jaar of vijf geleden uit een project voor de rijksoverheid. Mensen kunnen op Taxiboeken.nl een rit boeken tegen een scherp tarief. Die rit werd dan door het taxibedrijf in de regio in kwestie uitgevoerd en eventueel beoordeeld door klanten. Later werd ook de markt van vervoersaanbestedingen betreden,  waarbij in 2017 dus het vervoer van defensiepersoneel werd gegund aan Taxiboeken. De site van het platform is vooralsnog niet offline. Het bedrijf geeft aan binnenkort met een reactie op de ontwikkelingen te komen.

    7 November 07 2019, 10:55
    Ondernemen
    https://www.taxipro.nl/?p=61685
  • Zilveren Kruis gunt zittend ziekenvervoer aan ZCN
    Het zittend ziekenvervoer voor Zilveren Kruis is in elk geval de komende drie jaar in handen van Zorgvervoercentrale Nederland. Van dit vervoer maken jaarlijks zo’n 23.000 verzekerden gebruik. De eerste poging om deze opdracht opnieuw aan te besteden leverde eerder dit jaar geen geldige inschrijvingen op. De tweede aanbesteding verliep dus wel succesvol, want beide […]

    Het zittend ziekenvervoer voor Zilveren Kruis is in elk geval de komende drie jaar in handen van Zorgvervoercentrale Nederland. Van dit vervoer maken jaarlijks zo’n 23.000 verzekerden gebruik. De eerste poging om deze opdracht opnieuw aan te besteden leverde eerder dit jaar geen geldige inschrijvingen op.

    De tweede aanbesteding verliep dus wel succesvol, want beide partijen hebben de overeenkomst inmiddels definitief gesloten. Dat betekent dat ZCN vanaf 1 januari mensen met een zorgverzekering bij Zilveren Kruis van en naar zorgverleners gaat vervoeren. De opdracht betreft tevens mensen met een zorgverzekering bij Interpolis, FBTO, Pro Life en De Friesland. ZCN is in dit verband “eindverantwoordelijk en neemt de ritintake, informatieverstrekking, kwaliteitsbewaking en administratieve afhandeling voor haar rekening.” Voor de uitvoering maakt het bedrijf gebruik van zijn landelijke netwerk van vervoersbedrijven.

    ZCN werkt in Nederland samen met 130 vervoerders in 65 regio’s, met in iedere regio twee basisvervoerders én een vervoerder als back-up. Hoewel het bedrijf denkt dat de drie beschikbare vervoerders per regio tot tevredenheid van alle verzekerden zullen werken, wil men waar nodig proberen tegemoet te komen aan aanvullende wensen.

    Investeren in communicatie

    Laurens van Remortele, directeur van ZCN: “De verzekerde kan bij ons een eigen vervoerder aandragen. Want als een verzekerde over een bepaalde vervoerder gewoon al erg tevreden was, dan willen wij deze vervoerder voor de verzekerde behouden. Ook is in de toepasselijke cao netjes geregeld dat chauffeurs kunnen meeverhuizen naar een eventuele nieuwe vervoerder.”

    Van Remortele is blij met het behalen van de opdracht, die een looptijd van minstens drie jaar kent. Communicatie met de verzekerden is daarbij een speerpunt. “Onze medewerkers van het klantcontactcenter en de chauffeurs zijn daarbij onze ambassadeurs die het eerste contact leggen met de verzekerde. We investeren fors in het trainen van de communicatievaardigheden en ondersteunen dit proces met moderne communicatiemiddelen en ICT-oplossingen. We zullen iedereen dit najaar zorgvuldig informeren over onze aanpak en zorgen voor een geruisloze overgang.”

    Zilveren Kruis is ook blij met de uitkomst van de aanbesteding, legt directeur zorginkoop Olivier Gerrits uit. “Met ZCN is de regie op het zittend ziekenvervoer voor onze verzekerden in één hand. ZCN is een ervaren en professionele vervoersorganisatie met een breed netwerk aan vervoerders. Zij zal als regisseur zorgdragen voor de algehele vraag van onze verzekerden naar zittend ziekenvervoer in Nederland en de kwaliteit en service van de dienstverlening aan onze verzekerden bewaken.”

    Kritiek op aanbesteding

    Zoals gezegd was dit de tweede aanbesteding van deze opdracht. De eerste maakte veel los in de markt omdat er zelf voor de maximale inschrijfprijs weinig tot niets mee te verdienen zou zijn. Vakbond FNV Taxi en brancheorganisatie KNV waren zeer kritisch op de inkoopplannen, maar Zilveren Kruis legde die kritiek naast zich neer. Uiteindelijk kwamen er echter geen geldige inschrijvingen op de aanbesteding, wat KNV en FNV als een bewijs van hun gelijk zagen. Voor de nieuwe inkoopprocedure gaf Zilveren Kruis aan eerst in overleg te gaan met betrokken partijen.

    Op de foto van links naar rechts: Laurens van Remortele (directeur ZCN), Carmen Verdoold (manager landelijke inkoop Zilveren Kruis), Martijn van Leeuwen (secretaris RvB bij ZCN) en Marcel Nijland (zorginkoper Zilveren Kruis).

    ZCN Zilveren Kruis

    7 November 07 2019, 08:43
    Contractvervoer
    https://www.taxipro.nl/?p=61675
  • Stichting Keurmerk Touringcarbedrijven heft zichzelf op
    De Stichting Keurmerk Touringcarbedrijven (SKTB) en het bijbehorende keurmerk houden na ruim een kwart eeuw op te bestaan. De kwaliteit en veiligheid die SKTB nastreefde, zijn inmiddels vastgelegd binnen Busvervoer Nederland. Reden dus om de activiteiten per 1 januari 2020 te staken, maar wel in tevredenheid over wat bereikt is. “De touringcarsector, verenigd in Busvervoer […]

    De Stichting Keurmerk Touringcarbedrijven (SKTB) en het bijbehorende keurmerk houden na ruim een kwart eeuw op te bestaan. De kwaliteit en veiligheid die SKTB nastreefde, zijn inmiddels vastgelegd binnen Busvervoer Nederland. Reden dus om de activiteiten per 1 januari 2020 te staken, maar wel in tevredenheid over wat bereikt is.

    “De touringcarsector, verenigd in Busvervoer Nederland, vindt kwaliteit zo vanzelfsprekendheid dat zij van mening is dat kwaliteitseisen een voorwaarde moeten zijn voor het lidmaatschap van de branchevereniging”, legt Hilbert Michel namens SKTB uit. “Daarom ontwikkelde Busvervoer Nederland in de afgelopen jaren een op SKTB lijkende kwaliteitsnorm, die met behulp van de ISO 9001-norm op naleving kan worden gecontroleerd. Tussen de norm van Busvervoer Nederland en het keurmerk van SKTB zit nauwelijks licht.”

    Toegevoegde waarde

    En daarmee zijn SKTB en het bijbehorende keurmerk dus eigenlijk overbodig geworden, want niemand in de sector heeft behoefte aan een norm en een keurmerk die naast elkaar bestaan en eigenlijk hetzelfde voorschrijven. Michel: “Wel zijn we gaan bekijken of we op andere manieren van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de sector. Bijvoorbeeld op het gebied van milieu-eisen, klantbeoordelingen of transparantie. Daar zagen veel ondernemers best wel wat in, maar niet in die zin om er het keurmerk voor aan te willen houden. Daarom heeft het bestuur besloten met SKTB te stoppen.”

    Inmiddels zijn alle keurmerkhouders over dat besluit geïnformeerd en is het onderwerp ook op de jaarlijkse ledenvergadering van Busvervoer Nederland besproken. “We benaderen als branchevereniging aanbesteders en verzekeraars die om SKTB-keurmerk vroegen dat onze eigen kwaliteitsnorm daarvoor in de plaats gekomen is. En eigenlijk zijn alle keurmerkhouders ook lid van Busvervoer Nederland. Natuurlijk verandert er wel het een en ander, maar al met al zullen we een geleidelijke overgang van het SKTB-keurmerk naar onze eigen kwaliteitsnorm kunnen realiseren”, aldus Michel.

    Met een goed gevoel

    De komende maanden wordt toegewerkt naar dat eindpunt op 1 januari 2020. Dat gebeurt niet in mineur, maar juist met een goed gevoel. SKTB is immers overbodig omdat de eigen doelen zijn gerealiseerd. “De hele touringcarbranche heeft kwaliteit en veiligheid nu op het peil gebracht dat we vroeger voor ogen hadden”, stelt Michel. “Veel daarvan is tegenwoordig ook in de wet verankerd en de touringcar is uitgegroeid tot een heel veilig vervoersmiddel. Dus we houden er straks weliswaar mee op, maar dat doen we wel in tevredenheid over alles wat er in de afgelopen 26 jaar is bereikt.”

    6 November 06 2019, 15:35
    Specials
    https://www.taxipro.nl/?p=61673